نکات مهم ساخت استخر خانگی
محتوای این مطلب

استخر ها یکی از مکان‌های تفریحی هستند که به مردم احساس شادی و هیجان می دهد. از این مکان برای شنا، آب تنی، غواصی و تفریح ​​استفاده می شود. اگر در حاال مطالعه این مطلب هستید، احتمالا به فکر ساخت استخر برای خانه یا ویلا خود دارید پس بهتر است نکات مهم قبل ساخت استخر را در نظر بگیرید:

  • متراژ فضا
  • مدل استخر
  • هزینه نگهداری استخر
  • فضای اطراف استخر

موقعیت
اگر در منطقه ای آفتابی زندگی میکنید بهترین گزینه برای شما، استخر های سرپوشیده هستند که آرامش و آسایش را برای ساکنین و اعضای خانواده مهیا می کنند. قبل از طراحی و ساخت استخر باید به خانه های مجاور و همسایگان خود توجه داشته باشید. اگر در منطقه ای زندگی میکنید که اغلب خانه های لوکس و مدرن در آن استفاده شده است استخر خانگی برای شما میتواند یک ایده منحصر به فرد به شمار بیاید.
متراژ فضا
طراحی استخر در خانه هایی که حیاط کوچک دارند بسیار جذاب خواهد بود اما ایده مناسبی برای خانه هایی که فضای کافی برای ساخت استخر ندارد، نمی باشد. در هر صورت داشتن یک فضای مناسب برای ساخت استخر ارزش و زیبایی ملک شما را افزایش می دهد.
مدل استخر
اگر استخر های شنا در محوطه منزل نگهداری شود بسیار جذاب خواهد بود، استخر های سرپوشیده بیشتر خریداران را به سمت خود جذب میکند در ساخت استخر باید به طراحی و مدل آن بسیار دقت شود، شما باید براساس متراژ، فضا و نمای خانه خود، استخر را طراحی کنید.
هزینه نگهداری استخر
هزینه نگهداری تنها به طراحی و ساخت استخر مرتبط نمیشود، برای داشتن آبی تمیز و پاک باید به بهداشت آب بسیار توجه کنید. شما باید هر سال دیواره های اطراف استخر رابرسی کرده و در صورت نیاز آن را تعمیر کنید. سرویس و نگهداری استخر هزینه هایی را برای شما به دنبال دارد که معمولا هزینه بالایی نیستند.
فضای اطراف استخر
بعد از اتمام ساخت استخر، باید فضای اطراف استخر را طراحی کنید. با استفاده از سنگ های گرانیت برای دکور کردن اطراف استخر آن را زیبا و منحصر به فرد نشان دهید.

نکاتی قبل از ساخت استخر

طبقه بندی انواع استخر ها:

انواع استخر و طبقه بندی آن بر اساس کاربری، موقعیت نسبت به سطح زمین، نحوه اجرا و مصالح آن دسته بندی می شود. انواع استخر ها شامل:

  • تفریحی
  • قهرمانی
  • درمانی
  • خصوصی

تفریحی: استخر های تفریحی معمولا برای استفاده یک یا چند خانوار به صورت خانگی یا خصوصی و برای عموم مردم به صورت استخر عمومی طراحی و ساخته میشود و نیاز به استاندارد های خاص خود دارد.
قهرمانی: اینگونه از استخر ها در مسابقات بین المللی کاربرد دارد و به دلیل اینکه استخر های قهرمانی در تمام طول سال مورد استفاده قرار می گیرد، باید به صورت سرپوشیده طراحی شود. شرایط نگهداری از این نوع استخر ها بسیار متفاوت است و دارای استاندارد های خاص خود می باشند.
درمانی: همان طور که از نامش معلوم است، این نوع از استخر ها برای تقویت و یا درمان عضلات اطراف ستون فقرات و یا سایر اعضای بدن مورد استفاده قرار میگیرد. مردم در گذشته به آب درمانی اعتقاد داشتند و همچنان امروزه استخر های آب درمانی در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است. بعضی از افراد استخر های عمومی را با استخر های مخصوص آب درمانی اشتباه میگیرند، استفاده از استخر های تفریحی به جای آب درمانی به دلیل کاهش دمای پایین و داشتن شیب کف نمیتواند خواص لازم برای بدن را داشته باشد.
خصوصی: این استخر ها را با صرف نظر از روباز یا سرپوشیده بودن، میتوان به دو صورت منظم و نامنظم برای ویلاها و منازل طراحی کرد.

نکات مهم قبل از ساخت استخر

قبل از ساخت استخر باید به نکاتی توجه شود که شامل:

  • هدف از ساختن استخر
  • بررسی خاک بستر
  • قوانین منطقه ای قبل از ساخت استخر
  • پیش بینی تعداد افرادی که از استخر استفاده می کنند
  • سیستم گردش آب مناسب برای استخر
  • شناخت پیمانکار مناسب

هدف از ساخت استخر
شما باید هدف از ساخت استخر را معلوم کنید و بتوانید هزینه آن را تامین کنید. هدف از ساخت میتواند برای ورزش، آرامش، سرگرمی، افزایش ارزش دارایی و زیبایی خانه به کاربرود.
برسی بستر خاک
بررسی بستر خاک از نکات مهم قبل از ساخت استخر می باشد. ممکن است خاک حیاط یا زمینی که قصد ساخت استخر در آن را دارید مناسب نباشد پس قبل از ساخت، یک گزارش مهندسی ژئوتکنیک تهیه کنید.
قوانین منطقه ای قبل از ساخت استخر
مطمئن شوید که اموال شما از قوانین منطقه ای که دارید استخر را میسازید پیروی می کند. بسیاری از شهرها در مورد استخرها و قوانین نگهداری آن بسیار سختگیرانه عمل میکنند.

پیش بینی تعداد افرادی که از استخر استفاده می کنند 
بسیار مهم است که قبل از ساخت استخر، اندازه سازه ای که قصد ساخت آن را دارید را برآورد کنید. آیا آن را برای مهمانی های بزرگ و مناسبت های اجتماعی می سازید یا برای جمع خانوادگی خود به ساخت استخر میپردازید.
سیستم گردش آب مناسب برای استخر
سیستم گردش مناسب آب را در صورت کار خود قرار دهید. داشتن کلر در آب استخر باعث میشود که آبی زلال و با کیفیت داشته باشید. با پیشرفت در بهره وری انرژی، اتوماسیون و گرمایش، یک تیم حرفه ای می تواند به شما در یافتن سیستم آبی معتبر و کارآمد برای استخر، کمک کند.

اچارسی ارائه کننده خدمات ساخت استخر در کرج و دیگر شهر های ایران می باشد.

طبقه بندی انواع استخر

مراحل ساخت استخر

  • کنده کاری و خاکبرداری استخر
  • آرماتور بندی استخر
  • هموار سازی خاک استخر
  • لوله کشی استخر یا لوله گذاری
  • سیم کشی استخر
  • بتن ریزی استخر

خاکبرداری:
بعد از انجام نقشه برداری و مجوز ساخت استخر، مرحله ی بعدی گودبرداری است که یکی از قسمت های مهم ساخت استخر است، زیرا به درستی نصب کردن سایر اجزای استخر بستگی به انجام صحیح این مرحله دارد.
آرماتور بندی استخر:

  1. در آرماتور بندی باید از آرماتور های رنگی و زنگ زده و فرسوده استفاده کنید
  2. آرماتور ها را نباید با هوا برش، برش بزنید.
  3. در دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد خم کردن آرماتورها مجاز نیست.
  4. از میلگرد آجدار بایستی استفاده کنید.

مراحل ساخت استخر خانگی

هموار سازی خاک استخر
بعد از این که مقدمات گودبرداری انجام شد، گام بعدی هم سطح کردن خاک، و سنگ چینی کف استخر خواهد بود. روش های مختلفی برای تسطیح خاک استخر وجود دارد.
لوله کشی استخر
لوله کشی استخر شامل مدار تصفیه سطحی و عمقی است و آرایش و چیدمان نازلهای دهش و مکش از اهمیت ویژه ای برخوردار است
بتن ریزی:

  1. بهتر است برای بتن ریزی از بتن با عیار 400 استفاده شود
  2. زمان حرکت ماشین بتن تا محل پروژه نباید بیشتر از نیم ساعت طول بکشد چون بعد از این مدت بتن فاسد خواهد شد و بهتر است از بتن ریزی خودداری کنید.
  3. حتما باید برای آب بندی بتن استخر از مواد افزودنی مانند ژل میکروسیلیس و روان کننده بتن استفاده نمایید.

کلام آخر

نکات مهم قبل ساخت استخر خانگی را در این مطلب برای شما شرح دادیم. در صورتی که به دنبال تعرفه ساخت استخر هستید، می توانید با کارشناسان آچارسی در تماس باشید تا اطلاعات تکمیلی در این زمینه را به شما ارائه کنند. تیم اچارسی برای ساخت استخر از تمام اصول و استاندارد ها استفاده می کند به همین دلیل هم سازه های خود را تا 30 سال گارانتی کرده تا خیال مشتریان از بابت کیفیت راحت باشد.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *