علت ترک خوردن استخر و راه های ترمیم آن
محتوای این مطلب

یکی از مشکلاتی که بعد از ساخت استخرها ممکن است با آن مواجه شوید، ترک خوردن دیواره‌های استخر است که علت‌های متفاوتی دارد اما می‌تواند باعث ایجاد نگرانی در شما شود. از مهمترین دلایلی که باعث ترک خوردن استخرها می شود عبارتند از: طراحی و ساخت غیر اصولی استخرها، عدم توجه کافی به آب بندی، وجود آب‌های زیر زمینی، فرسایش خاک و نوسانات جوی که از فاکتورهای ایجاد ترک در استخرها می‌باشند؛ همچنین کم شدن آب استخر در کوتاه مدت می تواند نشان دهنده وجود شکاف در استخر باشد که باید هر چه سریع تر مورد بررسی قرار بگیرد. لازم به ذکر است که همه ترک‌ها نشان دهنده وجود نشتی در استخر شما نمی باشد چرا که ایجاد بعضی از ترک‌ها به دلیل انبساط و انقباضاتی است که در استخرها به وجود می آید و طبیعی است که معمولا اینگونه ترک‌ها کم عمق هستند. اینکه ترک‌ها به چه علت ایجاد می شوند و روش های ترمیم ترک‌های استخر چیست، مواردی هستند که در این مقاله قصد بررسی آنها را داریم.

انواع ترک‌های موجود در استخر

ترک‌های سطحی در استخر

ترک‌های سطحی که به ترک‌های چک (Check Cracks) معروف اند، جزء کوچکترین ترک‌ها می باشند که معمولا به دلیل انقباض سیمان یا خم شدن سازه نگهدارنده استخر ایجاد میشوند. اگر ساخت و طراحی استخر در روزهای گرم و خشک یا مناطق بادخیز انجام شود، ایجاد اینگونه ترک‌ها امری طبیعی است.

ترک استخر

ترک‌های اصلی یا ساختاری

اگر در استخر خود ترک‌های بزرگ مشاهده کردید یا متوجه از دست دادن آب استخر شدید، احتمال وجود ترک‌های ساختاری یا بزرگ در کف استخر وجود دارد. ترک‌های اصلی یا همان ساختاری معمولا در چندین ناحیه مختلف ایجاد میشوند و به صورت افقی یا عمودی در طرفین یا پایین استخر به وجود می آیند. بیشتر ترک‌های سازه‌ای از بتن عبور می کنند که یکی از دلایل ایجاد اینگونه ترک‌ها حرکت خاک می باشد.

روش ترمیم ترک استخر

نحوه تشخیص ترک سطحی از ترک ساختاری استخر

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، همه ترک‌ها نشان دهنده وجود مشکل جدی در استخرها نمی باشد اما اینکه چگونه تشخیص دهیم ترک به وجود آمده سطحی است یا سازه ای، نیازمند دقت و در بعضی موارد کمک گرفتن از کارشناسان ساخت استخر می باشد. به صورت کلی در ترک خوردگی‌های ساختاری یا سازه ای، اصولا نشتی آب یکی از نشانه‌های شایع می باشد اما در ترک های سطحی، مشکل آنقدر حاد نیست و عموما به دلیل وجود مشکلات در تعمیر و نگهداری به وجود می آید. روش‌های تشخیص ترک‌های ساختاری از ترک‌های سطحی عبارتند از:

  • کم شدن آب استخر یکی از دلایل وجود ترک در استخرها است.
  • ترک‌های سطحی به صورت پوسته پوسته دیده شده ولی بتن زیر آنها سالم است.
  • ترک‌های درونی ایجاد شده در استخر، عموما عمیق تر از ترک‌های ظاهری می باشند.
  • ترک‌های سطحی اغلب کوچک تر از ترک‌های ساختاری بوده و به صورت خوشه ای دیده میشوند.

علت ترک خوردن بتن کف استخر

ترک‌های موجود در استخر یا به دلایل طبیعی، ناشی از انقباض استخر و سایر دلایل ایجاد می شوند یا به دلیل مشکلات فنی که هنگام طراحی و ساخت و استخرها وجود دارد. اما به صورت کلی علت ترک خوردن بتن کف استخر سه علت دارد:

  1. استفاده از مواد ساخت کم کیفیت
  2. اتفاقاتی مانند زلزله یا رانش زمین
  3. تغییرات دمای غیر منتظره که باعث انبساط و انقباض میشود

اصلی ترین دلیل ترک خوردن کف استخر موارد بالا بود اما در برخی از شرایط آب های زیرزمینی و فرسایش خاک اطراف استخر نیز ممکن است علت ترک خوردن بتن کف استخر شوند.

علت ترک استخر و راه‌های ترمیم آن

مهندسی و طراحی نامناسب

اگر استخر به درستی طراحی و مهندس نشده باشد، احتمال ایجاد ترک در پوسته استخر افزایش می یاید. اولین نقص مهندسی یک استخر، عدم آزمایش خاک و مهندسی استخر می باشد. آزمایش خاک به این دلیل انجام میشود تا در هنگام ساخت استخر، میزان تحمل بار و پایداری خاک استخر چک شود؛ برای مثال، خاک‌هایی که مقداری در آنها رس وجود دارد، یکی از مشکل ساز ترین نوع خاک‌ها برای ساخت استخرها می باشند؛ علاوه بر موارد ذکر شده، طراحی نامناسب اطراف استخر، یکی دیگر از دلایل ترک خوردن استخرها می باشد.

ساخت و ساز نامناسب

یکی از دلایل ترک خوردن استخرها، عدم رعایت نقشه‌های ساخت و ساز استخر در هنگام طراحی و اجرا استخر می باشد. از جمله مواردی که ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرد ولی عدم رعایت آنها در ترک خوردن استخر موثر باشد، اضافه کردن آب بیش از حد به شاتکریت می باشد. عدم اتصال کافی میلگرد در جای خود هنگام قرار دادن آنها، ممکن است باعث ترک خوردن استخر شود؛ حتی مرطوب نگه داشتن بیش از اندازه استخر مخصوصا در آب و هوای گرم، باعث ترک خوردن استخر خواهد شد.

مسائل مربوط به خاک

مسائلی که مربوط به خاک میشود، یکی دیگر از دلایل ترک خوردن استخرها می باشد. اگر پیمانکار ساخت استخر هنگام حفر چاله استخر، خاک را نامتراکم باقی بگذارد و سپس استخر را روی این خاک ضعیف بسازد، منجر به ترک استخر خواهد شد. جا به جایی خاک، مخصوصا در مناطقی که نزدیک به دامنه و تپه‌ها می باشند، می تواند در به وجود آمدن ترک‌های استخر تاثیر گذار باشند. اگر پیمانکار در فشرده سازی صحیح خاک اطراف استخر دقت کافی نداشته باشد، استخر در طول زمان تغییر کرده و دچار ترک خواهد شد. سرد و گرم شدن هوا، یکی دیگر از علت‌های ترک خوردن استخرها می باشد.

چگونه شکاف و ترک‌های استخر را ترمیم کنیم؟

در مرحله اول باید علت ایجاد ترک در استخر خود را تشخیص دهید و با استفاده از روش‌های مناسب، از شکاف بیشتر آن جلوگیری کنید. در ادامه روش‌های از بین بردن ترک‌های استخر و ترمیم ترک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ترمیم ترک استخر

رفع کردن ترک‌های سطحی استخر با بتونه و پیچ گوشتی

در این مرحله برای جلوگیری از ترک خوردن استخر، بهتر است با یک پیچ گوشتی، تمامی طول ترک استخر را خراش دهید. سپس از بتونه مخصوص استخر برای پوشاندن ترک استخرها استفاده کنید. در این مرحله به این نکته توجه کنید که باید هر اینچ از ترک استخر را بپوشانید و مطمئن شوید که تمام شکاف‌ها پر شده اند.

رفع ترک در استخرهای وینیلی به کمک یک وصله وینیلی

ترک های موجود در آستر استخرهای وینیلی را می توانید با استفاده از کیت پچ وینیل تعمیر کنید. با توجه به اینکه این کیت‌ها را میتوان در زیر آب تعمیر کرد به همین دلیل نیازی به خالی کردن استخر نیست. متخصصان ساخت استخر، برای تعمیر آستر استخرهای وینیلی، ابتدا قسمتی از وینیل که آسیب دیده است را به صورت دایره یا بیضی برش می دهند که این شکاف باید به صورت تقریبی ½ اینچ بزرگتر از محل ایجاد شکاف باشد.

تعمیر ترک موجود در استخرهای فایبرگلاس به کمک کیت‌های مخصوص

برای تعمیر ترک موجود در استخرهای فایبرگلاس، ابتدا باید استخر خود را تخلیه کرده، سپس محل ترک خورده را سمباده زده و اطراف آن را به کمک یک اره الماسی برش دهید. اگر ترک شما دچار نشتی آب است، بهتر است آن را با سیمان هیدرولیک بپوشانید. در مرحله بعدی لایه فایبر گلاس اعمال میشود؛ توجه داشته باشید که لایه فایبرگلاس باید حداقل 2 اینچ از دو طرف با فایبرگلاس موجود در استخر همپوشانی داشته باشد تا به صورت کامل ترک را ببندد.

ترمیم ترک‌های ساختاری جزئی در استخرهای بتنی

استخر را به طور کامل تخلیه کنید. حداقل دو شاخه هیدرواستاتیکی را از کف استخر جدا کنید. با استفاده از آسیاب 4 اینچی، ترک را باز کرده و به شکل V معکوس در آورید و آن را مرطوب کنید. هنگام استفاده از افزودنی چسبنده تا زمانی که ترک پر شود، از مرطوب ماندن آن اطمینان حاصل کنید. اگر عمق ترک استخر بیشتر از 1 اینچ بود، از سیمان هیدرولیک استفاده کرده و در نهایت گچ استخر را برای داشتن یک سطح صاف اضافه کنید. برای برطرف کردن ترک‌های ساختاری در استخرهای بتنی، ابتدا یک برش افقی ایجاد کرده و دو سر برش را سوراخ کنید، سپس یک منگنه فولادی یا فیبر کربنی قرار دهید تا دو طرف ترک را به هم جوش دهد. برای از بین بردن ترک‌های موجود در استخرها، بهتر است از پیمانکاران ساخت استخر کمک بگیرید؛ کارشناسان اچارسی، آماده ارائه انواع خدمات در زمینه ساخت استخر در هشتگرد، تهران، کرج و سایر نقاط می باشند.

راه‌های جلوگیری از ترک خوردن  بتن کف استخر

روش‌های جلوگیری از ترک استخر

بالاتر درباره ی علت ترک خوردن بتن کف استخر توضیح دادیم حال میخواهیم روش های جلوگیری از ترک خوردن بتن کف استخر را مورد بررسی قرار دهیم

برای اینکه از ترک خوردن بتن کف استخر جلوگیری کنید، بهتر است هنگام ساخت استخر، اصولی را مد نظر قرار دهید تا در آینده استخر شما دچار مشکلاتی از جمله نشتی‌های شدید نشود؛ به همین دلیل بهتر است برای ساخت استخر حتما از کارشناسان متخصص در این امر کمک بگیرید تا در زمان و هزینه شما صرفه جویی شو اما از جمله کارهایی که باید هنگام ساخت و طراحی استخر انجام دهید تا از ترک خوردن آن در آینده جلوگیری کند، شامل موارد زیر می باشد:

  • کار کردن با یک تیم قوی و با تجربه ساخت استخر
  • آزمایش کردن خاک مکانی که قرار است استخر در آن ساخته شود
  • مشاوره و کمک گرفتن از یک کارشناس ساخت استخر در خصوص اینکه چه استخری برای شما مناسب است

جمع بندی

طبق مواردی که در این مقاله ذکر شد، ترک خوردن استخر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها را ذکر کردیم. به صورت کلی برای ساخت استخر در کردان یا سایر شهرهای دیگر، بهتر است که از کارشناسان ساخت استخر کمک بگیرید تا آنها با توجه به آب و هوا منطقه، متراژ فضا و طراحی که برای اجرا استخر مد نظر دارید به شما راهنمایی‌های لازم را بکنند. تیم achar30 آماده ارائه انواع خدمات در زمینه ساخت و اجرا استخر می باشند.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *