مراحل ساخت استخر داخل زمین در پنج گام
محتوای این مطلب

ساخت استخر داخل زمین

ساخت استخر داخل زمین، ممکن است یکی از پروژه هایی باشد که مدت هاست در ذهن دارید. داشتن استخر در ویلا یا خانه، اوقات خوشی را برایتان به ارمغان می آورد؛ همچنین ساخت استخرهای درون زمین به دلیل ثابت بودن، می توانند یک سرمایه گذاری خوب در ملک شما محسوب شوند. بنابراین، اگر شما برای ساخت استخر داخل زمین آماده هستید، ما را در این مقاله همراهی کنید تا برای انتخاب نوع استخر و ساخت آن، پنج نکته اساسی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

روش انتخاب استخر داخل زمین

به صورت کلی، استخرهای درون زمین، سه نوع مختلف دارند: بتنی، استخر با روکش وینیل و فایبرگلاس. که در بعضی موارد از استخرهای آلومینیومی یا فولادی نیز استفاده می شود.
استخرهای بتنی سفارشی ساخته شده اند و تقریبا در هر اندازه و عمق می توانند شکل بگیرند. برای ساخت استخرهای بتنی، ابتدا دیواره های استخر را با بتن آغشته کرده و تا پخته شدن بتن صبر می کنیم، پس از پخته شدن بتن، استخر برای گچ بری آماده است؛ که در مراحل بعدی به ترتیب سراغ رنگ آمیزی و کاشی کاری استخر می رویم.

زمان نصب استخرهای بتنی، به مراتب بیشتر از سایر استخرها می باشد، – بطور تقریبی بین 3 تا 12 هفته – و علت آن هم، استحکام و دوام بالایی است که این نوع از استخرها دارند. در واقع، استخرهای بتنی که چندین سال از ساخت آنها می گذرد، هنوز هم قابل استفاده می باشند؛ و برخلاف انواع دیگر استخرهای داخل زمین، استخرهای بتنی را می توان بازسازی، بزرگ و به روز کرد.

انتخاب نوع استخر

استخرهای وینیلی، از یک آستر انعطاف پذیر ساخته شده اند، که در محل حفاری شده قرار می گیرند. تقریبا استخرهای وینیلی به صورت مستطیل طراحی می شوند، اما آسترهای L شکل و آزاد نیز در برخی از تولیدی ها موجود است. ساخت و احداث استخر با وینیل، به دلیل جرم سبک و نوع طراحی آن راحت تر است، اما ساخت این نوع استخرها، با طراحی بزرگتر و پیچیده تر می تواند زمانبر باشد. زمان نصب استخرهای وینیلی، بین 1 تا 3 هفته طول می کشد. هنگام تصمیم گیری برای ساخت و احداث استخر، به این مسئله توجه کنید که اشیاء تیز، اسباب بازی های استخر و حیوانات خانگی، می توانند باعث آسیب دیدن آستر استخر وینیلی شما شوند. در حالی که آسترها قابل تعمیر هستند، بهتر است روکش وینیلی انتخاب شود که بین 20 تا 30 میلی متر باشد.

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس، در کارخانه ساخته شده و توسط جرثقیل حمل می شوند، تا در محل حفاری شده قرار بگیرند؛ از این رو زمان نصب این نوع از استخرها در مقایسه با سایرین کمتر است. طراحی روکش استخرهای فایبرگلاس، به گونه ای است که تمیز کردن آن راحت تر بوده و به همین دلیل از مواد شیمیایی کمتری در نگهداری آن استفاده می شود.

مراحل ساخت استخر داخل زمین

با این حال استخرهای فایبرگلاس معایبی دارند که عدم توجه به آن ها، باعث بروز مشکلاتی در آینده خواهد شد. از جمله این معایب: محدود بودن شکل و اندازه استخرهای فایبرگلاس، حمل و نقل سخت، نیاز به وجود فضای کافی برای جرثقیل و بالا بودن هزینه ساخت اولیه می باشد. استخرهای نام برده شده – بتنی، وینیلی و فایبرگلاس – به صورت گسترده در سراسر کشور در دسترس می باشند. انعطاف پذیری استخرهای وینیلی و فایبرگلاس، آنها را برای آب و هوای سرد، که چرخه انجماد و ذوب می تواند به ساختار بتنی آسیب برساند بهتر کرده است، و اگر شرایط آب و هوایی مساعد باشد، از استخرهای بتنی که مقاومت و دوام بالایی دارند، غافل نشوید.

اگر در انتخاب نوع استخر مطمئن نیستید، به متخصصان پیمانکاری ساخت استخر مانند achar30 اطمینان کنید؛ زمانی که آنها در درجه اول یک نوع استخر را انتخاب می کنند، احتمالا دلیل بسیار خوبی برای آن وجود دارد. هنگامی که درباره نوع استخر مورد نظر خود تصمیم گرفتید، حتما یک پیمانکار با تجربه برای نصب آن استخدام کنید.

مقایسه هزینه انواع استخرهای داخل زمین

برآورد قیمت طراحی و ساخت استخر، با توجه به محل زندگی شما، شرایط خاک، سیستم گردش آب، نوع و اندازه استخر، استفاده از سیستم های تصفیه آب، نورپردازی و … می تواند متغیر باشد. علاوه بر اینها، بررسی دیواره های استخر، سرویس و نگهداری آن شامل هزینه می باشد.

مقایسه هزینه انواع استخرها

قوانین منطقه ای ساخت استخر درون زمین

ساخت استخر داخل زمین، تابع مقررات ساختمان و منطقه بندی است، به همین دلیل قبل از شروع کار، باید برای مجوز درخواست داده و تاییدیه را دریافت کنید. قوانین ساختمان و منطقه بندی، از شهری به شهر دیگر متفاوت است، اما معمولا باید فاصله استخر از خطوط املاک، چاه ها، خطوط فاضلاب و .. را رعایت کنید. دیوار یا حصار باید حداقل 4 فوت (معادل 1.219 متر) ارتفاع داشته باشد و برای محافظت بیشتر، مخصوصا زمانی که کودک یا خردسال دارید، نصب آلارم روی درهای خانه و دروازه های مرتبط با استخر و نصب یک پوشش ایمنی را در نظر بگیرید.

سیستم گردش آب

سیستم گردش آب برای ساخت استخر داخل زمین، هم از فیلتراسیون و هم از ضدعفونی کننده استفاده می کند تا آب استخر را تمیز و شفاف نگه دارد. پمپ تصفیه، آب را از کف استخر کشیده، سپس آن را به سطح آب می فرستد؛ بعد از آن تمام آلودگی ها را قبل از آنکه در استخر به گردش درآیند، به سمت دستگاه تصفیه هل می دهد.

فیلترهایی که به صورت معمول در استخرها استفاده می شوند، سه نوع دارند: کارتریج، ماسه و دیاتومه (Diatomaceous Earth (DE)).
برای انتخاب نوع فیلتر، می توانید از یک پیمانکار مجرب کمک بگیرید، و لازم به ذکر است که هر سه نوع فیلترها، اگر به خوبی نصب و نگهداری شوند،   بازدهی خوبی هم خواهند داشت.

فیلترهای کارتریج، از کارتریج های استوانه ای بزرگ برای جلوگیری از آلودگی ها استفاده می کنند. بر خلاف فیلترهای شنی، فیلتر کارتریج نیاز به شستشوی معکوس ندارد، و می توانید از شیلنگ برای آبکشی استفاده کنید، که این فرایند به نسبت شستشوی معکوس، از آب کمتری استفاده می کند.

فیلترهای شنی، از متداول ترین و قدیمی ترین روش های تصفیه آب استخر بوده؛ که از فیلترهای شنی مخصوصی برای به دام انداختن زباله ها استفاده می شود. نحوه تمیز کردن فیلتر شنی با کارتریج متفاوت است و برای شست و شوی فیلترهای شنی از شستشوی معکوس یا بک واش استفاده می کنند.

مراحل قبل از ساخت استخر داخل زمین

نوع سوم فیلترها، دارای منفذ های میکروسکوپی شبیه به منفذهای اسفنج می باشند، که آب از داخل این منافذ عبور کرده و آلودگی ها به دام می افتند. فیلترهای DE میتوانند خاک، گرد و غبار، جلبک ها و برخی اشکال باکتری را از بین ببرند.
هنگامی که این فیلترها کثیف می شوند، با شستشوی معکوس تمیز شده؛ اما آب کمتری نسبت به فیلترهای شنی مصرف می کنند.

سیستم های تصفیه آب استخر، زباله ها را از بین می برند، اما برای از بین بردن باکتری ها و آلودگی های معدنی، به ضدعفونی کننده شیمیایی احتیاج داریم. تا کنون کلر به عنوان رایج ترین ضدعفونی کننده و اکسید کننده شناخته شده است. کلر انواع مختلفی دارد، از جمله آنها میتوان به :   call hypo ، Dichlor، کلر گازی، کلر مایع، هیپوکلریت لیتیوم و تری کلر اشاره کرد. 

محل مناسب ساخت استخر توکار

یکی از مهمترین موارد برای ساخت استخر داخل زمین، انتخاب محل مناسب است، یک پیمانکار حرفه ای میتواند شاخصه های مهم برای ساخت و طراحی استخر را به شما ارائه دهد. برای انتخاب محل مناسب استخر خود، حتما به نکات ذیل توجه کنید:

  • ساختن استخر در ارتفاع بالا و خشک: اگر استخر در نزدیکی سطح زمین باشد، هنگام باران های شدید، مقدار زیادی آب به همراه آشغال وارد استخر می شود، پس قرار دادن استخر در سطحی که با زمین فاصله متوسطی دارد، از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.
  • ارتباط چشمی: در مورد ساخت استخر، ارتباط چشمی به معنی قرار دادن استخر در مقابل دید خانه می باشد، البته تصمیم گیری در این مورد با خودتان است.

 به این مسئله توجه کنید که استخر نباید زیر سیم های برق یا روی چاه فاضلاب ساخته شود.

سخن آخر

بعد از مطالعه تمامی نکاتی که مربوط به قبل ساخت استخر داخل زمین می باشد، و در نظر گرفتن بودجه خود، حال نوبت تصمیم گیری شما فرا رسیده؛ که امیدواریم این مقاله در روند تصمیم گیری شما موثر واقع شود. اما اگر هنوز هم در انتخاب نوع استخر شک دارید، می توانید از کارشناسان ساخت و طراحی استخر کمک بگیرید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *