تصفیه آب استخر
محتوای این مطلب

تصفیه مناسب آب استخر به وضوح دیداری آب کمک میکند و از انتقال انواع بیماری های عفونی جلوگیری می کند. تصفیه آب استخرهای شنا فرایندی برای کسب اطمینان از سالم بودن شرایط محیطی استخر است در حال حاضر استخر های شنا جهت آموزش و انجام ورزش های گوناگون آبی مانند شنا و شیرجه و… مورد استفاده قرار میگیرد. خواص فیزیکی، شیمیایی و همچنین غلظت مواد موجود در آب استخر و جکوزی باید تحت کنترل قرار بگیرد و در محدوده مشخص استانداردهای جهانی باشد.

در غیر این صورت پس از گذشت مدت کوتاهی استفاده استخر و جکوزی تبدیل به کلکسیونی از انواع آلودگی ها و مواد تهدید کنند خواهد شد. آب استخر های شنا اگرچه غیر قابل آشامیدن تلقی می شوند اما این آب باید نزدیک به آب آشامیدن باشد، چرا که همواره بدن شناگران با آن در تماس است و شاید به صورت اتفاقی، آب توسط شناگران خورده شود به همین دلیل استفاده از روش های مختلف تصفیه آب استخر اهمیت بسیار زیادی دارد.

منابع آلودگی آب استخر

هر فرد در هنگام شنا و یا استحمام، ناگزیر آلودگی‌ هایی را از خود به آب انتقال می‌دهد. این آلودگی‌ها می‌توانند شامل میکرو ارگانیزم‌ها، ویروس‌ها، مواد آلی نظیر ترشحات دهان، بینی و گوش، آمونیاک، ذرات پوست و موی بدن و شوره سر، خون ناشی از زخم‌های پوستی، قارچ‌ها و یا محصولات مراقبت از پوست نظیر کرم‌های ضد آفتاب باشند. آلودگی در استخرهای روباز موارد بیشتری نظیر ذرات گردوغبار، شاخ و برگ درختان، فضولات پرندگان و … را هم در بر می‌گیرد. بنابراین استفاده از تجهیزات و سیستم‌های تصفیه آب در استخرها امری اجتناب‌ناپذیر است و برای استفاده از استخر باید آب همیشه در حال تصفیه باشد.

روش های تصفیه آب استخر

روشهای تصفیه آب استخر

تصفیه و ضدعفونی آب استخر دارای اهمیت است و هدف از ضدعفونی و تصفیه آب استخر نگهداری آب در شرایط مناسب و مطلوب برای استفاده از شناگران میباشد. روش های تصفیه و ضد عفونی آب استخر بسیار متنوع است و میتوان با کلر، گاز ازون و مایع های شفاف کننده آب استخر، استخر را ضدعفونی کرد. برای تصفیه آب استخر با استفاده از کلر به این صورت بود که مقداری کلر را با آب داخل یک سطل مخلوط می کردند و سطل آماده شده را در گوشه ها و نقاط مختلف استخر به آب اضافه می کردند. در گذشته از کلر برای ضدعفونی کردن استفاده میشد و اکنون از روش های مختلف مانند گاز ازون و مایع های شفاف کننده نیز برای تصفیه استخر استفاده میشود. استخر خانگی و استخر مسابقاتی همگی از یک فرایند تصفیه برای آب استخر استفاده میکنند.

تیم آچارسی با سال ها تجربه در زمینه طراحی و ساخت استخر در تهران و دیگر شهر ها آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز میباشد.

انواع روش های تصفیه آب استخر

با توجه به انجام فعالیت شنا و ورود انواع آلودگی در در استخرها مخصوصا استخر روباز، به مرور زمان آب استخر کدر میشود و از این جهت تصفیه و شفاف سازی آب استخر مهم و ضروری است. امروزه روش های گوناگونی برای تصفیه و شفاف سازی آب استخر وجود دارد و صاحبان استخر ها به دنبال روشی هستند که از جهت اقتصادی مقرون به صرفه و حجم کمتری از آب هدر برود. استخرها دارای حجم متفاوتی از مقدار آب هستند اما در همه آنها روش تصفیه استخر فرایندی مشابه به دنبال دارد.

روش های اساسی تصفیه آب استخر شامل:

  • فیلتر تصفیه استخر
  • پمپ تصفیه استخر
  • جارو اسکیمر استخر

انواع فرایند های تصفیه استخر

فیلتر تصفیه استخر

یکی از تجهیزات برای تصفیه آب استخر، فیلتر ها می باشد. فیلتر تصفیه استخر براساس نوع کاربرد آنها در انواع شنی، کارتریجی و دیاتومه ای تولید و مورد استفاده قرار میگیرند. فیلتر ها جدا از جنس و نوع آنها همگی از یک فرایند کلی پیروی میکنند و در صاف و زلال بودن آب استخر نقش اساسی دارند.

پمپ تصفیه استخر

یکی از عضوهای مهم و جداناپذیر استخر که در بهبود و کیفیت آب بسیار حیاتی می باشد پمپ تصفیه آب استخر است. این نوع پمپ ها که به پمپ استخر معروف هستند، با مکش بسیار قوی آب را از کاسه استخر آن را از فیلتر و سایر تجهیزات ضدعفونی عبور می دهد و مجددا آب تصفیه شده را با همان مکش قوی به درون استخر بازمیگرداند. قبل از ورودی هر پمپ تصفیه آب استخر باید از صافی و موگیر ها استفاده شود تا برگ، مو و دیگر آلودگی های فیزیکی احتمالی باقی مانده که ممکن است به پمپ استخر صدمه وارد کند را از گردش سیستم آب حذف کند.

جارو اسکیمر

سیستم های فیلتراسیون استخر با گردش آب و حذف مواد معلق در آب استخر مهمترین نقش را در بهبود کیفیت ظاهری آب استخر دارند. برخی از ذرات و مواد در آب استخر به دلیل وزن و یا مدت قرارگیری در آب قبل از به دام افتادن در فیلتر، ته نشین شده و در کف استخر ماندگار خواهند شد. برخی از این مواد و اجسام، بزرگ بوده و به سادگی می توان توسط دست یا توری های مخصوص جمع آوری شوند. مشکل اساسی معمولا بر سر ذرات بسیار ریز مانند گرد و غبار و خاک وارد شده به استخر می باشد، که باعث کدر شدن آب استخر و کاهش کیفیت بصری آب می شود. جارو استخر یکی از تجهیزات کمکی در نگهداری استخر می باشد. عملکرد جاروهای استخری بسیار شبیه به جاروبرقی منزل است. جمع آوری آلودگی و مواد زائد ته نشین شده در کف استخر توسط ربات های تمیز کننده استخر و یا جاروی استخر دستی که بسیار ساده است انجام میشود، اما نیازمند صرف زمان، انرژی و حوصله می باشد.

جارو اسکیمر آب استخر

عواملی که در پاکیزگی آب استخر بسیار موثرند

  1. نوع چیدمان دریچه های مکش و دهش آب استخر به منظور ایجاد الگوی مناسب در جریان آب
  2. استفاده از مواد ضدعفونی کننده مناسب به منظور نابودی میکروب ها
  3. استفاده از فیلترهای مناسب جهت جدا نمودن ذرات معلق موجود در آب
  4. دمای آب
  5. استحمام قبل از شنا و وجود حوضچه کلر ضدعفونی کننده پا
  6. نرخ تعویض آب
  7. کنترل تعداد شناگران

دمای آب علاوه بر بحث انرژی کارایی مواد ضدعفونی کننده رابطه معکوسی با دمای آب دارند به طوری که در دمای بالاتر از 40 درجه سلسیوس تقریبا حلالیت تمام مواد ضدعفونی کننده از بین می رود و آب را باید فاقد مواد ضدعفونی کننده بدانیم. بار آلودگی نیز با دمای آب رابطه مستقیم دارد به گونه ای که با افزایش دما شدت تعریق بدن افزایش یافته و چربی زیر پوست به صورت فاز مایع از منافذ پوست بیرون می زند همچنین با افزایش دمای آب خاصیت حلالیت آن نیز افزایش یافته بنابراین می تواند میزبان آلودگی بیشتری در خود داشته باشد.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *