تفاوت سونا خشک و بخار
محتوای این مطلب

سونا خشک و بخار از جمله فعالیت هایی است که تقریبا همه ورزشکاران در هر هر سطحی با آن آشنا هستند. همانطور که میدانید، گرما بیش از حد می تواند باعث ایجاد آسیب هایی در سطح پوست شود اما علاقه مردم به استفاده از سونا باعث شده تا استفاده از آن روز به روز بیشتر شود. استفاده از سونا خشک و بخار دارای مزیت هایی است که بسیاری از مردم را به خودش جذب می کند؛ همچنین مردم کشور فنلاند از طرفداران پر و پا قرص سونا بخار و خشک می باشند به گونه ای که از هر سه خانه در فنلاند، یکی از آنها دارای سونا بخار می باشد چرا که آنها معتقد اند استفاده از سونا خشک و بخار، بدن را از هر گونه استرس دور خواهد کرد. سونای خشک و بخار فواید خاص خودشان را دارند با این حال می توانند برای عده ای مضر باشد. هدف ما در این مطلب بررسی تفاوت سونا خشک و بخار و مزایا و معایب آن می باشد.

سونا خشک چیست؟

سونا خشک به صورت یک اتاقک با دیواره های چوبی ساخته می شود و دارای سکوهایی برای نشستن می باشد. یکی از علت های تفاوت سونا خشک و بخار می تواند استفاده از حرارت خشک در این اتاقک ها باشد که به صورت معمول تز دمایی بین 180 فارنهایت تا 195 فارنهایت استفاده می شود. با توجه به حرارت بالای اتاقک سونا خشک، از مصالح نارسانا در ساخت آن استفاده می کنند؛ از جمله این مصالح می توان به چوب ترموود یا چوب خام فرآوری شده اشاره کرد که بهترین گزینه برای ساخت سونا خشک می باشند. برای افزایش طول عمر چوب های استفاده شده در اتاقک سونا خشک، بهتر است از روغن های مخصوص چوب برای بهینه سازی و نگهداری از سطوح چوبی استفاده کرد؛ این روغن ها باعث آبگریز شدن سطح چوب خواهد شد و از طرفی از خارج شدن رطوبت از داخل چوب نیز جلوگیری خواهد کرد. برای گرم کردن اتاقک سونا خشک، از برق یا مادون قرمز استفاده می شود.

مضرات سونا خشک

مزایا سونا خشک

با توجه به تحقیقات انجام گرفته، مشخص شده که استفاده از سونا خشک مزایایی دارد که باعث می شود بسیاری از مردم از آن استفاده کنند. در ادامه با مزایا استفاده از سونا خشک آشنا خواهیم شد.

بهبود گردش خون

قرار گرفتن در معرض گرما باعث می شود که ضربان قلب شما افزایش یابد و همین امر منجر به بهبود گردش خون شما شود. نشستن در سونا خشک مانند پیاده روی روی تردمیل با سرعت منظم است و به دلیل گرمایی که وجود دارد، قلب شما مجبور است خون بیشتری را پمپاژ کند که در نهایت شما تنها با نشستن در سونا خشک می توانید به سلامت خود کمک کنید. (به این نکته توجه کنید که استفاده از سونا خشک برای افرادی که دارای ناراحتی قلبی می باشند مناسب نیست)

تسکین استرس با استفاده از سونا خشک

یکی از علت هایی که باعث شده تا مردم فنلاند به استفاده از سونا خشک روی آورند این است که این کشور 7 ماه از سال را در برف و باران سپری می کند و مردم بسیاری به بیماری های قلبی در این کشور مبتلا هستند؛ به همین دلیل استفاده از سونا خشک یکی از بهترین راهکارها برای آنها می باشد. علاوه بر این، استفاده از سونا خشک می تواند در کاهش استرس شما موثر باشد.

تفاوت میان سونا خشک و بخار

پوست براق

هنگامی که در سونا خشک می نشینید، قبل از اینکه بدن شما شروع به تعریق کند، جریان خون به سطح پوست شما می آید که منجر به سلامت آن خواهد شد. استفاده منظم از سونا خشک می تواند به استحکام پوست شما کمک کند و باعث ایجاد حالت ارتجاعی در آن شود.

کاهش درد عضلات

یکی از کارهایی که ورزشکاران برای ریکاوری انجام می دهند، استفاده از سونا خشک بعد از تمرین می باشد، زیرا این کار منجر به شل شدن عضلات شما خواهد شد و بهترین تمرین برای ریکاوری ورزشکاران می باشد. به صورت کلی، افرادی که دچار درد در مفاصل و عضلات می باشند، می توانند از سونا خشک برای کاهش این دردها استفاده کنند؛ همچنین نشستن در سونا خشک می تواند در درمان سردرد های تنشی نیز موثر باشد. ذکر این نکته الزامی است که به این مورد توجه کنید، برای استفاده از سونا خشک اگر ناراحتی دارید، حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

تقویت سیستم ایمنی

نمی توانیم بگوییم که استفاده از سونا خشک به صورت مستقیم با افزایش سیستم ایمنی شما ارتباط موثری دارد اما با توجه به اینکه سونا خشک باعث آرامش شما خواهد شد، می تواند در بهبود سلامتی شما تاثیر گذار باشد.

اچارسی ارائه دهنده خدمات ساخت استخر، سونا و جکوزی می باشد؛ برای کسب اطلاعات بیشتر از خدمات آچارسی، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید

سونا بخار چیست؟

سونا بخار که به آن سونا ترک یا روسی نیز می گویند، اتاقکی است که دیواره های آن از سنگ یا سرامیک مرغوب ساخته شده است و چند دریچه برای ورود بخار به آن دارد. بخاری که داخل سونا بخار وجود دارد توسط دیگ بخار تولید می شود و به وسیله یک لوله به داخل اتاقک سونا بخار هدایت می شود که این امر باعث بالا رفتن رطوبت و حرارت داخل اتاقک می شود. سونا بخار به اندازه سونا خشک گرم نیست، بلکه دارای یک محیط مرطوب است. دیواره های اتاقک سونا بخار را می توان از سنگ یا سرامیک ساخت اما با توجه به بالا بودن مقاومت سرامیک، پیشنهاد می شود از سرامیک برای ساخت دیواره ها استفاده کرد، چرا که سرامیک باعث افزایش مقاومت و آب بند بودن دیواره سونا بخار خواهد شد. به صورت معمول اتاقک سونا بخار بین 100 تا 120 درجه فارنهایت گرم می شود؛ با وجود اینکه گرمای سونا بخار از سونا خشک کمتر است اما به دلیل وجود رطوبت 100 درصدی در آن، بیشتر از سونا خشک متوجه گرما خواهید شد.

فواید و تفاوت سونا خشک و بخار

 

مزایا سونا بخار

سونا بخار نیز مانند سونا خشک دارای مزایایی است که بسیاری از مردم به استفاده از آن علاقه مند می باشند. باید به این نکته توجه کنید که اگر دارای بیماری خاصی هستید، بهتر است قبل از استفاده از سونا بخار یا سونا خشک، از پزشک خود مشورت بگیرید. برخی از مزایا ساخت سونا بخار عبارتند از:

  • پوست براق
  • تسکین استرس
  • بهبود فشار خون
  • بهبود خلق و خوی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

تفاوت سونا بخار و خشک

یکی دیگر از مزایا ساخت سونا بخار این است که افرادی که دارای آلرژی یا مشکلات تنفسی می باشند، نشستن در سونا بخار می تواند به بهبود آنها کمک کند. با توجه به اینکه بخار باعث مرطوب شدن ریه ها و باز شدن آن می شود، استفاده از سونا بخار می تواند باعث آبرسانی به ریه شما شود؛ همچنین بخار می تواند به
عنوان یک رطوبت ساز عمل کند و با باز کردن مجاری بینی، به شما کمک کرده تا راحت تر نفس بکشید.

تفاوت سونا بخار و خشک

با وجود اینکه شما در سونا بخار و سونا خشک فقط نیاز دارید که بنشینید و ریلکس کنید و شاید از این منظر شباهت هایی داشته باشند اما سونا بخار و خشک دارای تفاوت هایی نیز می باشند. سونا خشک از زبان فنلاندی گرفته شده است در ساخت دیواره های آن از چوب استفاده می کنند اما سونا بخار یا سونا ترک، از جنوب اروپا آمده است. در سونا خشک درجه حرارت بین 180 ال 195 درجه فارنهایت می باشد ولی در سونا بخار این دما کمتر است.

نکات لازم در استفاده از سونا خشک و بخار

برای اینکه از عوارض جانبی که استفاده از سونا خشک و بخار برای بسیاری از افراد دارد جلوگیری کنیم، بهتر است قبل از استفاده از سونا بخار و خشک، نکاتی را رعایت کنیم که این نکات عبارتند از:

  • قبل از استفاده از سونا خشک و بخار، حتما بدن خودتان را به صورت کامل با مواد شویند بشویید. این کار باعث می شود که بهداشت اتاقک سونا خشک و بخار حفظ شود.
  • برای شروع بهتر است ابتدا از سونا بخار استفاده کنید، زیرا گرم بودن محیط اتاقک سونا خشک باعث می شود دمای بدن شما بالا رفته و بدن شما آماده باشد.
  • بعد از شنا کردن به دلیل خسته بودن بدن، می توانید حدود 5 دقیقه در جکوزی داغ باشید و با فشار آب بخش های مختلف بدنتان را ماساژ دهید.

فواید سونا خشک

  • در سونا نباید شروع به انجام فعالیت های ورزشی کنید و تنها کاری که باید انجام دهید، ماساژ دادن بخش های مختلف بدن می باشد.
  • هنگام استفاده از سونا اگر بدنتان توانایی تحمل گرما را نداشت، می توانید چند لحظه بیرون بیایید و مقداری آب سرد بر روی بدنتان بریزید.
  • دوش گرفتن بعد از بیرون آمدن از سونا بخار و سونا خشک را فراموش نکنید. این کار باعث می شود تا عرق موجود روی بدنتان خشک شود و دوش گرفتن می تواند به خنک شدن بدن شما کمک کند.

بعد از اینکه تمامی کارهای گفته شده در بالا را بعد از استفاده سونا خشک و بخار انجام دادید، حال نوبت به نوشیدن آب کافی برای جبران آب از دست رفته بدنتان می رسد؛ همچنین استفاده از میوه های مختلف و مواد غذایی تازه، املاح از دست رفته بدن شما را جبران می کند.

مدت زمان ماندن در سونا

به صورت کلی مدت زمان ماندن در سونا به خودتان بستگی دارد. اگر شما به تازگی شروع به استفاده از سونا خشک و بخار کرده اید، بهتر است از مدت زمان کم شروع کنید و کم کم مدت زمان ماندن در آن را افزایش دهید. در سونا خشک و بخار هر چقدر که در سطوح پایین تر بنشینید، به دلیل بالا رفتن گرما، شما احساس گرمای کمتری خواهید داشت. به صورت معمول مدت زمان ماندن در سونا 5 دقیقه یا بیشتر است که بستگی به سازگاری بدن شما با محیط سونا دارد. شما می توانید برای اینکه متوجه تحمل بدنتان شوید، یکبار نشستن در سونا خشک و بخار را امتحان کنید.

فرق سونا خشک و بخار

پوشش در سونا خشک و بخار

ممکن است برای خیلی ها سوال شود که نوع پوشش در سونا خشک و بخار به چه صورت است، برای پاسخ به این سوال باید بگویم که الیاف طبیعی مانند حوله نخی یا پیراهن گشاد، می تواند راحت ترین حالت برای نشستن در سونا باشد. لازم به ذکر است که پوشیدن حوله در محیط هایی که افراد زیادی از سونا بخار و خشک استفاده می کنند، می تواند در جلوگیری از بیماری های پوستی موثر باشد.

جمع بندی

سونا خشک و بخار علاوه بر مزایایی که دارند دارای معایبی نیز هستند که بهتر است با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، اقدام به استفاده از آن نمایید. به این نکته توجه کنید که افرادی که دارای بیماری های قلبی، ریوی یا واریس هستند، بهتر است قبل از استفاده از سونا خشک بخار با پزشک معالج خود مشورت کنند.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *