دمای مناسب آب استخر
محتوای این مطلب

با اینکه ممکن است دمای مناسب آب استخر در مناطق مختلف، کمی با یکدیگر تفاوت داشته باشد، معمولا با توجه به استاندارد دمای بدن، یک رنج معینی برای دمای مناسب استخر در نظر گرفته می شود. در صورتی که به جستجوی کلمه “دمای مناسب آب استخر” بپردازید متوجه می شود که وب سایت های مختلف مطالب متفاوتی را در این زمینه تدوین کرده اند که هر یک از آنها، یک رنج دمای مناسب برای استخر شنا را به شما ارائه می کنند. اما سوالی که وجود دارد این است که واقعا چه دمایی برای آب استخر مناسب است ؟

بهتر است بدانید که یک رنج دمایی مناسب برای استخر در نظر گرفته نمی شود و معمولا دمای تعیین شده بر اساس معیار هایی هستند که باید ببینید کدامیک از این معیار ها برای شما مناسب است تا بتوانید دمای مناسب استخر خود را به خوبی تنظیم کنید.

اهمیت تنظیم دمای آب استخر

آیا تا به حال در یک روز گرم تابستانی وارد استخر خود شده اید؟ در لحظه ورود ممکن است از دمای مناسب استخر لذت برده باشید و خنکی آب برای شما مطلوب باشد. این در حالی است که با چند درجه تغییر دما ممکن است احساس یک استحمام آب گرم به شما دست دهد که در گرمای هوا اصلا مطلوب و سرگرم کننده نیست.

دما آب استخر

متداولترین دمای مناسب استخر برای محیط های مسکونی 26 تا 28 درجه سانتی گراد می باشد. (78 تا 82 درجه فارنهایت). اما باید بدانید که برخی از افراد ممکن است در دماهای خاصی دچار مشکل شوند و دمای استخر برای آنها خطرناک باشد. دمای مناسب آب استخر خانگی معمولا در همین رنج تنظیم می شود.

برای به دست آوردن دمای مناسب آب استخر باید دو مشخصه را در نظر بگیرید :

  1. چه کسی از استخر استفاده می کند ؟
  2. برای چه هدفی از استخر استفاده می شود ؟

دما مناسب برای اب استخر

باید در نظر داشته باشد که کاربرد استخر شما بیشتر برای چه چیزهایی می باشد. آیا فقط خانواده و دوستان برای سرگرمی از آن استفاده می کنند و یا به صورت حرفه ای یک شناگر یا یک ورزشکار از آن استفاده می کند. تمام این موارد می تواند تفاوت هایی در تنظیم دمای آب استخر ایجاد کند.

دمای مناسب اب استخر

دما مناسب آب استخر کودکان

آکادمی اطفال و کودکان، آموزش شنا را از 4 سالگی برای افراد خردسال توصیه می کند. همچنین صلیب سرخ دمای آب استخر کودکان را برای آموزش دادن، 29 درجه سانتی گراد (84 درجه فارنهایت) اعلام کرده است.

دمای آب استخر کودکان

این دما برای راحتی بدن کودکان در یک محیط جدید، گرم و شل نگه داشتن عضلات آنها مناسب می باشد. همچنین این دما باعث می شود تا از بروز هرگونه مشکل تنفسی جلوگیری شود که ممکن است در آب سرد به وجود بیاید. شاید شما در استخر خود به صورت رسمی آموزش شنا به کودکان انجام ندهید اما اگر می خواهید با کودکان در استخر شنا کنید و زمان بگذرانیم بهتر است تا دمای مناسب استخر را انتخاب کنید که دمای مناسب استخر برای کوذکان 29 درجه میباشد.

بهتر است زمانی که در حال ساخت استخر هستید، محیطی با عمق کمتر را برای آموزش و شنا کودکان در نظر بگیرید تا احتمال حوادث ناگوار را به حداقل برسانید.

 

دمای آب استخر برای آب درمانی

مخاطب هدف این بخش افراد مسن تر می باشند که نسبت به دمای خیلی بالا و یا خیلی پایین اب استخر حساس تر هستند. اگر در اطرافیان خود فرد مسنی وجود دارد که برای آب درمانی از استخر شما استفاده می کند،  بهتر است تا از دمای مناسب استخر را بر روی 30 تا 31 درجه سانتی گراد (86 تا 88 درجه فارنهایت) تنظیم کنید که این دمای مناسب استخر برای افراد مسن است.

در نظر داشته باشید که تمرینات آبی می تواند برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مفید باشد و شنا برای افراد مسن یک ورزش بسیار خوب در نظر گرفته می شود که مزایای بسیاری به همراه دارد. افرادی که از آرتروز رنج میبردن (سالخورده یا جوان)، بهتر است در دمای آب استخر 29 تا 31 درجه سانتی گرادی فعالیت داشته باشند.

البته اگر به دلیل آرتروز فعالیت محدودی دارند، بهتر است کمی این مقدار را بالاتر برده و بر روی 30 تا 31 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. به صورت کلی تنظیم دمای اب استخر برای آب درمانی کمی پیچیده تر از موارد دیگر می باشد.

تنظیم دما اب استخر

دمای مناسب اب استخر برای ورزش

شنا یک ورزش بسیار مفید می باشد که افراد با رده سنی مختلف می توانند برای تناسب اندام از آن استفاده کنند. مزایایی که شنا در دمای مناسب آب استخر دارد :

  • سلامتی قلب و عروق
  • تسکین درد کمر
  • فشار خون پایین
  • بهبود روحیه (به خصوص در زمستان)
  • افزایش طول عمر
  • افزایش ظرفیت ریه

برای انجام شنا و ایروبیک در آب، دمای توصیه شده آب استخر 26 تا 28 درجه سانتی گراد (78 الی 82 درجه فارنهایت) می باشد.

بهترین دمای آب استخر

دما استاندارد اب استخر

دمای 82 درجه فارنهایت (27.7 درجه سلسیوس) و پایینتر 

  1. مناسب برای آموزش تیم شنا
  2. ایروبیک و ورزش در در آب استخر
  3. انواع ورزش با شدت زیاد

برای فعالیت های ورزشی بهتر است تا دمای آب استخر را حداکثر تا 28 درجه یا کمتر تنظیم کنید.

دمای 86 تا 88 درجه فارنهایت (30 الی 31.1 درجه سلسیوس)

  1. آموزش شنا مبتدی
  2. ورزش آبی با فشار کم
  3. آموزش شنا برای سنین پایین
  4. مصرف تفریحی

دمای 90 الی 92 درجه فارنهایت (32.2 الی 33.3)

  1. آب درمانی
  2. آموزش شنا کودکان

نتیجه گیری تنظیم دمای آب استخر

همانطور که مشاهده کردید، برای هر گروه سنی و هر فعالیت خاص، دمای مناسب آب استخر ممکن است یک واحد داشته باشد و نمی توان به صورت عمومی یک مقدار کلی را برای این امر اعلام کرد. شما می توانید با مطالعه کامل این مقاله از اچارسی ، اطلاعات کاملی جهت تنظیم دمای مناسب استخر به دست آورید.

چگونه دمای آب استخر را اندازه گیری کنیم؟

برای اینکه متوجه بشوید دمای آب استخر چقدر است از دماسنج استفاده می کنید. دماسنج را باید در فاصله ۵۰ سانتی متری در آب قرار دهید تا دمای آب استخر تان را متوجه شوید.

دمای آب استخر رو باز در هوای سرد چقدر است؟

دمای مناسب استخر در هوای سرد باید 15 درجه باشد و در دمای 15 درجه شما گرمای مطلوب را احساس میکنید.

دمای آب برای فعالیت های ورزشی چقدر است؟

برای فعالیت های ورزشی دمای آب باید 28 درجه یا کمتر باشد که نتیجه خوبی برای فعالیت ورزشی بگیرید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *