اصول طراحی موتورخانه استخر
محتوای این مطلب

موتورخانه ها یکی از بخش های مهم در ساخت استخر می باشند که وظایف متنوعی بر عهده دارند. همانطور که میدانید، امکان استفاده از استخرها با ساخت موتورخانه استخر امکان پذیر است. هنگام ساخت استخر، باید حواستان به موقعیت و نحوه ساخت موتورخانه استخر نیز باشد؛ چرا که ساخت استخر با تکمیل موتورخانه به اتمام میرسد. حین ساخت موتورخانه استخر، باید به مسائلی از جمله اندازه، موقعیت، دسترسی و امکان تعمیر و نگهداری توجه کنید. با توجه به نوع استخری که انتخاب کرده اید، ابعاد موتورخانه تعیین میشود. همچنین طراحی موتورخانه استخر، باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی اپراتور به بخش های مختلف از جمله لوله ها، دودکش، شیر فلکه و سایر تجهیزات فراهم باشد. رعایت نکات مهم در ساخت موتورخانه استخر، به اندازه نگهداری استخر اهمیت دارد.

اجزا موتورخانه استخر

با توجه به نوع و ابعاد استخر، طراحی موتورخانه استخرها می تواند متفاوت باشد، برای مثال ساخت و طراحی موتورخانه استخر عمومی، در مقایسه با طراحی موتورخانه استخر خانگی تفاوت هایی دارد. اما به صورت کلی موتورخانه استخرها دارای یک سری تجهیزات پایه می باشند، که در ساخت انواع موتورخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. تجهیزات موتورخانه استخرها شامل موارد زیر می باشد.

  • مشعل
  • پمپ
  • موگیر
  • دیگ بخار
  • دیگ آبگرم
  • سختی گیر
  • فیلتر شنی
  • منبع انبساط
  • مبدل کویل دار
  • مبدل های حرارتی
  • شیرآلات و اتصالات

نحوه قرار گرفتن تجهیزات موتورخانه استخر، با توجه به اینکه استخرها سرپوشیده یا سرباز هستند، می تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی وجود یک سری تجهیزات در استخرها یکسان است. نکته دیگر اینکه در استخرهای سرباز نیاز به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیست، اما در استخرهای سرپوشیده، برای گرمایش و سرمایش استخر نیازمند تعبیه سیستم هایی در موتورخانه استخر هستیم.

اصول مهم در ساخت موتورخانه استخر

نکات مهم در ساخت موتورخانه استخر

برای ساخت موتورخانه استخر خانگی و یا انواع دیگر استخرها، باید معیارهایی را در نظر بگیرید. از جمله نکاتی که برای ساخت موتورخانه استخرها باید به آن توجه کنید عبارتند از:

وضعیت دسترسی به موتورخانه

نحوه دسترسی به موتورخانه و اجزای آن، از جمله فاکتورهایی است که در هنگام طراحی سایت باید به آن توجه کنید. این که وضعیت دسترسی موتورخانه به چه نحوی باشد، در چگونگی ساخت موتورخانه تاثیر گذار است. موتورخانه باید به گونه ای ساخته شود که دسترسی نصابان به آن راحت باشد.

نکات اصولی طراحی موتورخانه استخر

نگهداری ساده از تجهیزات

برای ساخت موتورخانه استخر، نیاز دارید که هر کدام از تجهیزات استخر را به خوبی بشناسید. شناخت درست از تجهیزات داخل استخر، به شما کمک می کند که هنگام به وجود آمدن مشکل، بتوانید در برطرف کردن آنها اقدام کنید. نگهداری از تجهیزات داخل استخر باید به صورت ساده و اصولی باشد و از استانداردهای ویژه ای استفاده شود.

در نظر گرفتن فضای محافظت شده

برای ساخت موتورخانه استخر نیازمند یک فضای محافظت شده می باشید. این فضا به دلیل نگهداری از مواد شیمیایی در نظر گرفته میشود؛ همچنین ساخت آن باید بر اساس استانداردهایی انجام شود؛ در غیر اینصورت شاید فضای شما برای نگهداری از مواد شیمیایی مناسب نباشد.

امکان تخلیه فاضلاب موتورخانه

فضای موتورخانه به گونه ای است که باید در نگهداری و تمیز کردن آن دقت کنید. داخل فاضلاب موتورخانه ها آلودگی هایی وجود دارد که باید به صورت مستمر تخلیه شوند. تخلیه کردن فاضلاب باید به صورت دوره ای توسط تعمیرکاران صورت گیرد.

طراحی موتورخانه استخر چگونه است

وضعیت موتورخانه از نظر دما، رطوبت و تهویه هوا

همانطور که در مقاله ساخت موتورخانه استخر خانگی گفتیم، در نظر گرفتن فضای مناسب برای ساخت موتورخانه از جمله مهمترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. دمای موتورخانه، تهویه هوا و همچنین صدای آن باید به گونه ای باشد که باعث آزار نشود.

در نظر داشتن ملاحظات الکتریکی

تمامی تجهیزاتی که داخل استخر وجود دارند، باید عایق بندی شوند. پوشاندن وسایل الکتریکی و عایق بندی آنها از به وجود آمدن مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل است که ساخت موتورخانه باید در فضایی خارج از محیط استخر انجام گیرد.

ملاحظات الکتریکی در ساخت موتورخانه استخر

طراحی موتورخانه استخر

طراحی موتورخانه استخر با توجه به موارد ذکر شده، به عوامل متعددی بستگی دارد؛ اما به صورت کلی طراحی موتورخانه شامل سه بخش می باشد که شامل:

  • واحد گرمایش
  • تصفیه آب
  • پمپاژ

برای اینکه از عملکرد و طراحی اصولی یک موتورخانه مطمئن شوید، نیاز دارید که با بخش های متفاوت در ساخت موتورخانه آشنا باشید. برای مثال آب استخر از مهمترین بخش های آن می باشد. آب شهر با دمای 10 تا 20 درجه سانتی گراد با توجه به شهر یا کشور مورد نظر، وارد موتورخانه میشود. از زمان ورود آب به داخل موتورخانه، باید مراحلی طی شود تا به دمای آسایش انسان نزدیک شود. از نکات دیگر در طراحی اصولی موتورخانه استخر، تصفیه آب استخر و سختی گیری آن می باشد. با توجه به اینکه آب استخر امکان جذب انواع آلودگی ها را دارد، در این مرحله کلر مورد استفاده به آب اضافه شده، تا مواد مضر از آن حذف شوند. به همین دلیل از نکات مهم در طراحی استخرها، توجه به تعمیر و نگهداری استخر به وسیله مواد شیمیایی یا استفاده از تجهیزات استخر مانند فیلترها می باشد.

طراحی موتورخانه استخر

تاسیسات سالن استخر

ساخت استخرها به صورت کلی به دو صورت روباز و سرپوشیده انجام میگیرد. اگر استخر شنا سرپوشیده باشد، نیاز به تهویه سالن استخر دارید؛ که سالن مورد نظر باید درجه حرارت و رطوبت مناسبی داشته باشد. در استخرهای سرباز، به محیط تهویه نیاز ندارید و تنها آب استخر باید از نظر تمیز بودن و درجه حرارت مورد بررسی قرار گیرد.

جمع بندی

موتورخانه استخر مکانی است که تمامی تجهیزات استخر در آن قرار میگیرد. وظیفه اصلی موتورخانه، تامین گرمایش، بخار و دمای مناسب برای استخر است. اگر قصد دارید برای استخر خود اقدام به ساخت موتورخانه کنید، می توانید با کارشناسان ما در آچارسی در تماس باشید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *