راهنمای جامع فشارسنج فیلتر استخر
محتوای این مطلب

فرآیند تصفیه آب در استخر یکی از مسائل حیاتی و اساسی برای حفظ کیفیت آب و نگهداری از استخر به صورت بهداشتی محسوب می‌شود. تجهیزات تصفیه آب استخر، از جمله فیلتر استخر، پمپ استخر، کلرزن استخر، اسکیمر و سایر وسایل مشابه، همگام کار کرده و باعث می‌شوند که آب استخر بی‌کدورت و شفاف باقی بماند. فیلتر استخر بخش مهمی از سیستم فیلتراسیون استخر است که آب استخر را تصفیه می‌کند و ذرات آلودگی را از طریق رسانه‌های فیلتری مانند شن و ماسه، کارتریج یا دیاتومه جدا می‌کند.

فشار سنج فیلتر استخر

فیلترهای استخر شامل بخش‌های مختلفی مانند فشارسنج فیلتر استخر هستند که نشان دهنده فشار درون فیلتر است. استفاده صحیح از فشارسنج فیلتر به کمک تشخیص مشکلات مرتبط با جریان آب و فیلتراسیون در استخر می‌آید. در واقع، مانیتور کردن فشارسنج و اندازه‌گیری فشار مناسب می‌تواند به عنوان یک شاخص مفید برای عملکرد صحیح فیلترهای استخر محسوب شود.

پیشنهاد آچارسی: اسکیمر استخر

فشار سنج فیلتر استخر

فشارسنج یا گیج، یکی از وسایل مهم و بی‌توجه شده در سیستم‌های فیلتراسیون استخر است. این ابزار ساده، اهمیت بسیاری در عملکرد صحیح و بهینه‌ی فیلتر استخر دارد. عمده‌ی کارکرد فشارسنج فیلتر، اندازه‌گیری فشار در داخل فیلتر است که عدد نشان داده شده توسط آن نمایانگر کارایی کلی سیستم فیلتراسیون استخر می‌باشد. هر نوع فیلتر استخر با فشار مختلفی کار می‌کند و فشارسنج به عنوان یک نشانگر، نشان می‌دهد که فیلتر در وضعیت عادی و مناسب خود قرار دارد یا خیر.

به عنوان مثال، برای یک استخر، فشار 9-10 psi ممکن است وضعیت نرمالی را نشان دهد، در حالی که برای استخر دیگر، فشار 15-16 psi وضعیت نرمال را نمایش می‌دهد. اگر این عدد از حدود مقدار اولیه که بر روی فشارسنج نمایش داده شده است، بسیار بیشتر یا کمتر باشد، ممکن است نشانگر مشکلات مربوط به فیلتر یا سیستم فیلتراسیون باشد.

تجهیزات استخر با مقاومت‌های مختلفی عمل می‌کنند و این مقاومت‌ها می‌توانند فشارهای مختلف را تحمل کنند. از این رو، نظارت مداوم بر فشار با استفاده از فشارسنج، به ماندگاری و عملکرد صحیح سیستم فیلتراسیون و استخر کمک می‌کند.

فشار سنج فیلتر ، چگونه کار می کند؟

هر فیلتر استخر دارای فشاری منحصر به فرد است و برای هر نوع فیلتر ممکن است محدوده‌های فشار متفاوتی وجود داشته باشد. اما در اکثر موارد، فشار سنج های فیلتر به طور معمول در حالت عادی و نرمال، حدوداً عدد 10 psi را نشان می‌دهند. بیشتر فیلترهای استخر برای کار در محدوده‌های فشاری 5-15 یا 10-20 psi طراحی شده‌اند. برای بررسی فشار صحیح فیلتر استخر، ابتدا فیلتر را شستشو داده و سبدهای پمپ و اسکیمر استخر را خالی کنید.

سپس پس از راه‌اندازی مجدد فیلتر استخر، به فشاری که فشارسنج نشان می‌دهد دقت کنید. این فشار معمولاً نشان‌دهنده فشار طبیعی و استاندارد فیلتر استخر است و هرگونه تغییر قابل توجه آن، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات در عملکرد فیلتر باشد. زمانی که فشار فیلتر استخر 5-10 psi بالاتر از فشار نرمال استخر است، به معنای نیاز به تمیزکردن فیلتر استخر است.

حدود این فشار باید در محدوده‌ای خاص باقی بماند؛ اگر از این محدوده خارج شود، نشان‌دهنده وجود مشکلات است. با تغییرات فشار فیلتر، می‌توان مشکلات مربوطه را شناسایی کرد و بهبود داد.

کاهش فشار فیلتر استخر

هنگامی که فشارسنج فیلتر استخر عددی کمتر از مقدار نرمال داشته باشد، این موضوع به وجود مشکلاتی در بخش‌هایی از سیستم پمپ استخر یا قبل از آن اشاره می‌دهد. کاهش فشار معمولاً به دلایل مختلفی مرتبط است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سبد پمپ یا اسکیمر مسدود: بسته شدن یا مسدود شدن سبد پمپ یا اسکیمر می‌تواند منجر به کاهش جریان آب و در نتیجه کاهش فشار شود.
  • پروانه پمپ مسدود: اگر پروانه پمپ (پروانه‌هایی که آب را به پمپ منتقل می‌کنند) مسدود شده باشد، جریان آب کاهش می‌یابد و فشار نیز کاهش می‌یابد.
  • شیر فیلتر که اجازه دورریختن آب را می‌دهد: اگر شیر فیلتر باز نباشد یا مسدود شده باشد، این می‌تواند باعث کاهش فشار شود.
  • ورود هوا به سیستم در ورودی پمپ یا درپوش پمپ: حضور هوا در سیستم می‌تواند فشار را کاهش دهد.
  • بسته یا نیمه بسته بودن اسکیمر یا شیرهای تخلیه اصلی: اگر اسکیمر یا شیرهای تخلیه بسته یا نیمه بسته باشند، جریان آب کاهش می‌یابد و فشار نیز کاهش خواهد یافت.
  • خرابی یا ترک خوردگی لوله‌های اسکیمر یا پوشش تخلیه: نقص در لوله‌های اسکیمر یا پوشش تخلیه می‌تواند منجر به کاهش فشار گردد.

افزایش فشار فیلتر استخر نیز نشانگر مسائل ممکن است. به طور کلی، هرگونه تغییر غیرمعمول در فشار سیستم فیلتراسیون می‌تواند به علت مشکلاتی در اجزای مختلف سیستم استخر باشد و نیاز به بررسی و تعمیر دارد.

زمانی که فشارسنج فیلتر استخر بیش از حد بالا باشد، این نشان‌دهنده وجود مشکلاتی در جریان گردش آب بعد از پمپ استخر است. افزایش فشار فیلتر استخر ممکن است به دلایل مختلفی باشد که اغلب مربوط به مسائل فنی یا عملکردی سیستم استخر می‌شود. به‌طور خاص، این افزایش ممکن است ناشی از کثیفی فیلتر استخر باشد که ممکن است نیاز به شستشو یا تعویض داشته باشد.

همچنین، مسدود شدن دریچه‌های جانبی یا وجود دوشاخه‌های باقی‌مانده در دیوار یا اتصالات محدودکننده جریان آب نیز می‌تواند افزایش فشار را ایجاد کند.مشکلات در رسانه‌های فیلتر (مانند شن و ماسه، شبکه، کارتریج)، قطعات شیر فیلتر داخلی یا قطعات فیلتر داخلی شکسته نیز می‌توانند باعث افزایش فشار فیلتر شوند. همچنین، رسوبات آهک درون مبدل حرارتی نیز می‌توانند یکی از علل افزایش فشار در فیلتر استخر باشند.

هنگام راه‌اندازی فیلتر استخر یا هرگونه مشاهده افزایش ناگهانی فشار، مناسب است که پمپ را خاموش کرده و علت افزایش فشار را بررسی کرد. تعمیرات و رفع مشکلات فنی سیستم استخر باعث حفظ عملکرد صحیح و کاهش مشکلات آینده خواهد شد.

فشارسنج فیلتر استخر

چرا فشارسنج فیلتر به درستی کار نمی کند؟

وقتی فشار سنج فیلتر استخر به یک مقدار ثابت می‌رسد و هیچ تغییری در آن مشاهده نمی‌شود، باید عملکرد فیلتر را مورد بررسی دقیق قرار داد. یکی از روش‌های ساده برای بررسی این موضوع این است که با انگشت خود روی فشارسنج ضربه بزنید و ببینید آیا سوزن فشارسنج حرکت می‌کند یا خیر؟ سپس پمپ را خاموش کرده و منتظر باشید تا فشارسنج به صفر برسد.

هنگام روشن کردن پمپ، اگر فشارسنج همچنان در کنار صفر باقی بماند، این ممکن است نشان‌دهنده مسدود شدن مجموعه دکلدتور هوا زیر فشارسنج با گرد و غبار باشد.در صورتی که هنگام خاموش کردن پمپ، سوزن فشارسنج در جای خود باقی بماند، صفحه فشارسنج احتمالاً خم شده است. اگر گیج فشار فیلتر شما خراب است، تعویض آن می‌تواند راه حل بهتر و آسان‌تری باشد.

همچنین، مطمئن شوید که پیش از نصب آن مجدداً، از نوار تفلون بر روی نخ‌ها استفاده کنید تا از درزهای احتمالی جلوگیری کنید و نصب آن را به‌خوبی انجام دهید.

نشت آب در فشارسنج فیلتر استخر

فشارسنج‌ها به ندرت با مشکل نشت آب روبه‌رو می‌شوند، اما در صورتی که فشارسنج جدیدی در دسترس نباشد، می‌توان از روش‌های جایگزینی استفاده کرد. این روش‌ها برای رفع نشتی احتمالی در فشارسنج معمولاً مربوط به نشتی در دریچه تسکین دهنده هوا هستند، نه خود فشارسنج.

برای رفع این نشتی می‌توان از روش‌هایی مانند استفاده از نوار تفلون، قرار دادن یک حلقه کوچک o روی دکمه، یا نصب یک دریچه یا شیر تسکین دهنده هوا جدید استفاده کرد. این اقدامات معمولاً موجب اصلاح نشتی در تسکین دهنده هوا می‌شود و فشارسنج خود به‌خوبی کار خود را انجام خواهد داد.

جمع بندی

فشارسنج‌های معمولاً برای فیلترهای استخر از فشارسنج‌های با محدوده اندازه‌گیری 0-60 psi استفاده می‌کنند و دارای اتصالات رشته‌ای NPT 1/4 هستند. این اتصالات می‌توانند در دو موقعیت مختلف نصب شوند. یکی از این موقعیت‌ها، در پایین فشارسنج است که معمولاً برای فیلترهایی مانند فیلترهای شن و ماسه، کارتریج و دیاتومه که در پایین سیستم قرار دارند، استفاده می‌شود.

دیگر موقعیت نصب، در بالای فشارسنج است که معمولاً برای فیلترهای شنی با شیر در بالا استفاده می‌شود. همچنین، برای فیلتر استخر می‌توان از فشارسنج‌های با محدوده 0-30 psi استفاده کرد. علاوه بر فشارسنج‌های آنالوگ، فشارسنج‌های دیجیتال نیز موجود هستند که قیمت آنها معمولاً 10-25 برابر قیمت فشارسنج‌های آنالوگ سنتی است. انتخاب و خرید تجهیزات و لوازم با کیفیت و دارای گارانتی به شما اطمینان می‌دهد که خریدی ایمن و قابل اعتماد خواهید داشت.

در این مطلب به بررسی فشارسنج فیلتر استخر پرداختیم. مجموعه آچارسی مجموعه فروشگاهی در زمینه فروش محصولات تصفیه استخر مانند: کلرزن، فیلتر استخر، پمپ استخر، فیلتر شنی، فیلتر شنی گالوانیزه، استرینر، اسکیمر استخر، پمپ استخری ۲ اسب ۲ اینچ است. جهت خرید محصولات تصفیه استخر از فروشگاه آچارسی با شماره پشتیبانی آچارسی تماس بگیرید:

  • فروش: ۰۹۰۰۸۴۴۳۲۲۶
  • مدیریت: ۰۹۱۲۸۴۴۳۲۲۶

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *