نحوه انتخاب فیلتر استخر
محتوای این مطلب

فیلتر های استخر برای شما به همان اندازه اهمیت دارند که کلیه ها برای بدن شما. اگر چه کلر و سایر مواد ضد عفونی کننده برای از بین بردن باکتری ها و سایر آلاینده های استخر مناسب هستند اما فیلترهای استخر باعث شده تا این مواد در آب رسوب نکنند. فیلترهای استخر از کدر شدن آب استخر شما جلوگیری خواهند کرد و مانع جمع شدن آلودگی در استخر شما خواهد شد.

اینکه چگونه فیلتر مناسب استخر را انتخاب کنید، ممکن است یکی از دغدغه های شما باشد، به همین دلیل در این مطلب می خواهیم با نحوه انتخاب فیلتر استخر آشنا شویم. اگرچه هزینه تهیه فیلتر مناسب استخر یکی از مهمترین عوامل در انتخاب آن می باشد اما به دام انداختن آلاینده ها، از جمله مهمترین ویژگی های یک فیلتر مناسب است؛ همچنین نگهداری آسان از فیلترها، می تواند یکی دیگر از پارامترهایی باشد که در نحوه انتخاب فیلتر استخر تاثیر گذار است.

انواع فیلتر استخر

اولین قدم برای انتخاب بهترین فیلتر استخر این است که بدانید چه گزینه هایی دارید. شما سه نوع فیلتر برای انتخاب دارید: شن، کارتریج و دیاتومه. قیمت، نوع فیلتر، طول عمر و پارامترهای بسیار دیگری می تواند در انتخاب فیلتر مناسب به شما کمک کند. البته لازم به ذکر است نحوه انتخاب فیلتر استخر، به انتخاب شما بستگی دارد.

انتخاب فیلتر با اندازه مناسب

فیلترهای شنی

اگر برای خرید و انتخاب فیلتر بودجه کمی در اختیار دارید یا نمی خواهید برای تعمیر و نگهداری فیلتر استخر زمان زیادی را صرف کنید، بهترین گزینه، فیلتر های شنی می باشند که برای استخرهای بزرگ نیز به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا فیلتر شنی

  • هزینه کمتر
  • تعمیر و نگهداری آسان تر
  • شن و ماسه پنج تا هفت سال ماندگاری دارند
  • راندمان فیلتراسیون را می توان به مواد افزودنی جایگزین افزایش داد.

معایب فیلتر شنی

  • هدر رفتن بیش از اندازه آب به دلیل شست و شوی معکوس
  • کاهش راندمان فیلتر به دلیل فشار ساختمان

بیشتر بخوانید: آموزش تمیز کردن فیلتر استخر

فیلترهای کارتریجی

فیلترهای کارتریجی معمولا گران قیمت تر از فیلترهای شنی می باشند و تا زمانی که استخر بزرگ نداشته باشید، می تواند برای شما موثر باشد. آب به داخل مخزن و از طریق پلیسه ها جریان می یابد و زباله هایی به اندازه 10 میکرون در فیلتر جمع شده و سپس آب تمیز به داخل استخر باز می گردد. فیلترهای کارتریجی در مصرف انرژی کارآمد و ارزان می باشند و می توانید به جای شستشوی معکوس یا همان بک واش، به سادگی کارتریج را از مخزن خارج کرده و آن را با یک شیلنگ اسپری کنید تا زباله ها و کثیفی ها پاک شوند.

انتخاب فیلتر استخر شنا

مزایا فیلترهای کارتریجی

  • عملکرد خوب در سرعت های پایین
  • صرفه جویی در مصرف آب

معایب فیلتر کارتریجی

  • کار بیشتر از فیلترهای شنی
  • ماندگاری تا 2 الی 3 سال
  • نیاز به تمیز کردن عمیق 1 الی 2 بار در سال

فیلترهای دیاتومه ای

یکی از گرانترین فیلترهای مورد استفاده در استخرها، فیلترهای دیاتومه ای می باشد که تمیز کردن و نگهداری از این فیلترها سخت تر است. فیلترهای دیاتومه مانند فیلترهای شنی به شما اطلاع خواهند داد که چه زمانی باید D.E آنها تمیز شود. D.E فیلترها مانند سایر فیلترهای شنی با شست و شوی معکوس تمیز می شوند و در برخی برندها، یک دسته به صورت برآمده وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا برای تمیز کردن فیلتر از آن استفاده کنید. چه با شست و شوی معکوس فیلتر را بشویید و چه با ضربه زدن به آن، باید به این نکته توجه کنید که بعد از تمیز کردن فیلترها باید به آن D.E بیشتری اضافه کنید.

فروش فیلتر استخر با گارانتی معتبر در فروشگاه آچارسی

انتخاب فیلتر برای استخر

نحوه اضافه کردن D.E جدید به فیلتر

بعد از اینکه فیلتر استخر را تمیز کردید، به جای اینکه پودر D.E را به صورت مستقیم به شبکه ها اضافه کنید، بهتر است آن را از طریق کفگیر به استخر اضافه کنید تا پوشش بهتری داشته باشید. برای این کار، گام های زیر را طی کنید:

  • D.E را با آب مخلوط کنید تا حالت دوغابی ایجاد شود و شبیه محلولی رقیق و کرمی به نظر برسد.
  • مطمئن شوید که پمپ استخر کار می کند.
  • به آرامی محلول را به صورت مستقیم در کفگیر بریزید.

همانطور که D.E از فیلتر عبور می کند، به طور مساوی بر روی شبکه های توزیع می شود و بهتر است قبل از شنا کمی صبر کنید تا مخلوط به طور کامل با فیلتر یکپارچه شود.

مزایا فیلتر دیاتومه ای

  • قادر به جمع آوری آلاینده هایی به اندازه پنج میکرون
  • پودر D.E را می توان از طریق کفگیر اضافه کرد.

معایب فیلتر دیاتومه ای

  • هزینه های بالا
  • نیاز به تعویض توری ها بعد هر 2 یا 3 سال
  • مضر بودن پودر D.E در صورت استنشاق
  • نیاز به نظافت سالانه

نحوه عیب یابی فیلتر استخر

بعد از انتخاب فیلتر مناسب برای استخر، ممکن است بعد از گذشت مدت زمانی با مشکلات رایج و متعددی که در فیلترها به وجود خواهد آمد مواجه شوید. از آنجایی که فیلترها نقش مهمی در تمیز نگه داشتن استخر شما دارند، ضروری است که استخر خود را در شرایط خوبی نگه دارید. معمولا فیلترها با مشکلات رایجی روبرو می شوند که آگاهی از آنها و نحوه تشخیص این مشکلات، می تواند به شما کمک کند تا عیب آن ها را برطرف کنید.

نحوه انتخاب فیلتر مناسب

از جمله مشکلات رایج فیلترهای استخر عبارتند از:

وجود نشتی در فیلتر استخر

وجود نشتی در فیلتر استخر، موجب کاهش آب استخر شما نخواهد شد اما مهم است که قبل از بدتر شدن شرایط، آنها را شناسایی و تعمیر نمایید. در ابتدا سعی کنید منبع نشتی را پیدا کنید و در صورت امکان، اقدام به تعمیر آن نمایید.

وجود مشکل در نحوه کار فیلتر استخر

اگر متوجه این شدید که فیلتر استخر شما در دوره های کوتاه مدت کار می کند، اصولا در نحوه کارکرد فیلتر مشکلی وجود خواهد داشت. در بسیاری از مواقع مناسب نبودن اندازه فیلتر استخر می تواند موجب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شود؛ در غیر اینصورت، فیلتر شما به بک واش فیلتر برای مدت زمان بیشتری نیازمندید. اگر فیلتر استخر در مدت زمان کمتری کار کند، می تواند نشان دهنده این باشد که جلبک ها مسیرهای فیلتر را مسدود کرده اند.

چگونه فیلتر استخر را انتخاب کنیم

 

جمع بندی

اینکه چگونه فیلتر مناسب استخر را انتخاب کنیم، کاملا به ابعاد استخر، نوع استخر و بودجه ای که مد نظر دارید بستگی دارد. بهتر است قبل از ساخت و طراحی استخر، به مسائل مختلفی که بعد از ساخت استخر باید به آن توجه کنید، فکر کنید، چرا که نگهداری اصولی از استخرها می تواند به افزایش طول عمر استخر کمک کند.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *