گرم کردن آب استخر
محتوای این مطلب

شنا یکی از لذت بخش ترین تفریحات تابستانی می باشد؛ اما با فرا رسیدن فصل زمستان، شاید فکر کنید که کارکرد استخر شما به پایان رسیده، اما اینطور نیست. اگر شما نیز به تازگی یک استخر خانگی برای تفریحات خود ساخته اید، بهتر است به فکر روش های گرم کردن آب استخر نیز باشید، چرا که شنا در آب گرم در فصل زمستان، می تواند بسیار نشاط آور و لذت بخش باشد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چگونه آب استخر را گرم کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که روش هایی مختلفی برای گرم کردن آب استخر وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، اما استفاده از روش های اصولی گرمایش آب استخر، می تواند هزینه مقرون به صرفه تری را برای شما به بار آورد.

آچارسی سازنده استخر

البته از میان روش هایی که برای گرم کردن استخر در دسترس است، باید با توجه به اندازه استخر، نوع استخر و هزینه، تصمیم گیری نهایی را انجام دهید. در ادامه برخی از محبوبترین سیستم ها برای گرم کردن استخر را معرفی کرده ایم که با توجه به متغییر های موجود برای گرمایش استخر، می توانید از آنها استفاده کنید.

چگونه آب استخر را گرم کنیم؟

“چگونه اب استخر را گرم کنیم” سوالی است که برای بسیاری از کاربران آچارسی به وجود می آید. انواع روش ها برای گرم کردن آب استخر وجود دارد. می توانید حتی از روش های ساده ای استفاده کنید که علاوه بر هزینه پایین، دردسر کمتری نیز خواهند داشت، پس بهتر است قبل از هرکاری تمامی شیوه های اصولی گرم کردن استخر را بررسی کنید.

مزایا استفاده از استخر با دمای مناسب

یکی از ویژگی های یک استخر خوب، دمای مناسب آب استخر است. اگر آب استخر، از حد استاندارد گرمتر یا سردتر باشد، می تواند باعث بروز آسیب هایی شود؛ البته موضوع بحث ما بیشتر روش گرم کردن اب استخر است، که برای بسیاری از کاربران استخر، مشکل بزرگی به حساب می آید. هدف ما در این مطلب، بررسی روش های گرمایش اب استخر بوده، که در ادامه به صورت کلی این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم.

چگونه آب استخر را گرم کنیم

انواع روش ها برای گرم کردن آب استخر

در گذشته برای گرم کردن آب استخر از نور خورشید استفاده می کردند، که بازدهی لازم را نداشت؛ بعدها ساخت موتورخانه به عنوان یکی از روش های گرم کردن آب استخر مورد استفاده قرار گرفت، که به خاطر دردسرهایی که داشت، خیلی مورد استقبال واقع نشد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی، روش های مختلفی برای گرم کردن آب استخر به وجود آمد، که با اضافه کردن برخی تجهیزات، می توانید حتی در فصل زمستان نیز از شنا کردن لذت ببرید. گرم کردن آب استخر و روش هایی که می توانید برای آن در نظر بگیرید عبارتند از:

  • استفاده از نور خورشید
  • پنل خورشیدی
  • تشک خورشیدی
  • استفاده از برق
  • پمپ حرارتی
  • هیتر گازی
  • دیگ بخار

روش های بسیار زیادی برای گرم کردن آب استخر وجود دارد که در ادامه همه آن ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

استفاده از انرژی خورشید برای گرم کردن استخر

در حالی که برخی از ابزارهای کمکی می توانند گرما را در استخر شما نگه دارند، هنوز هم باید به فکر یک سیستم گرمایشی برای استخر خود باشید. چگونگی گرم کردن آب استخر می تواند با توجه به نیاز شما متفاوت باشد و با ابزار های مختلفی انجام بگیرد که نور خورشید یکی از بهترین انتخاب ها، برای این کار است.

گرمایش استخر با پنل خورشیدی

از پنل های خورشیدی برای تبدیل انرژی گرمایی به انرژی الکتریکی استفاده می شود؛ که می توانید با برق تولید شده از آبگرمکن های مختلف، برای تامین گرمایش آب استخر استفاده کنید و در مدت کوتاهی آب را به دمای مورد نیاز خود برسانید. برخلاف برخی دیگر از روش های گرم کردن آب استخر، برای استفاده از پنل های خورشیدی باید هزینه بالایی را بپردازید، که مقدار و تعداد پانل ها نیز، با توجه به ابعاد استخر شما تغییر می کند.

اگر با نحوه آماده سازی استخر برای زمستان آشنایی ندارید، بهتر است تا این مقاله از اچارسی را از دست ندهید.

گرم کردن استخر با پنل خورشیدی

همچنین پنل های خورشیدی برای گرم کردن آب استخر، نیاز به فضای مناسبی دارند تا به خوبی نور را دریافت کرده و فعالیت خود را انجام دهند. البته می توانید از بخاری برقی های ساده هم برای گرم کردن آب استفاده کنید، که معمولا این مورد نیز می تواند برای شما هزینه بالایی داشته باشد؛ به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان معمولا تامین برق با پنل های خورشیدی را ترجیح می دهند.

گرم کردن آب استخر با تشک خورشیدی

از تشک های خورشیدی نیز مانند پنل های خورشیدی استفاده می شود. اما برخلاف صفحات خورشیدی، تشک های خورشیدی از نور، گرما می گیرند و آبی که از درون آنها عبور می کند را گرم می کنند. استفاده از این سیستم برای گرم کردن اب استخر، به یک پمپ نیز احتیاج دارد. همچنین این سیستم برای استخر های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل آن نیز پمپ شدن تمام آب در درون آن می باشد.

گرم کردن آب استخر با تشک خورشیدی

برای گرم کردن استخر با استفاده از تشک، باید تشک هایی به اندازه استخر خود تهیه کنید. برای مثال اگر از یک استخر 6 در 6 متر استفاده می کنید، ابعاد تشک شما نیز باید 6 * 6 باشد. با اینکه استفاده از انرژی خورشیدی می تواند از نظر محیط زیستی انتخاب بسیار خوبی باشد، ولی معمولا هزینه و جای زیادی را اختیار می کنند که ممکن است کمی مشکل ساز شود.

چگونه با برق اب را گرم کنیم؟

بیشتر روش های گرم کردن آب استخر که در این مطلب به آنها پرداختیم، معمولا با محیط زیست سازگاری دارند، اما برای گرمایش استخر تنها از این روش ها استفاده نمی شود، و شما می توانید از گاز و سوخت های فسیلی نیز در سیستم گرمایش استخر خود استفاده کنید. یکی از متداول ترین سوالات چگونگی گرم کردن آب استخر با برق است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پمپ حرارتی آب

پمپ حرارتی یکی از روشهای اصولی گرمایش آب استخر خانگی می باشد. پمپ های حرارتی شباهت زیادی به تشک های خورشیدی دارند، با این تفاوت که وابسته به انرژی خورشیدی نیستند. همچنین از این دستگاه می توان در هوای گرم استفاده کرد، زیرا گرما را از هوا گرفته و به آب پمپ شده می دهد. از معایب پمپ های حرارتی، این است که تنها می توان آنها را در آب و هوای گرم استفاده کرد. البته این تجهیزات از نظر هزینه مقرون به صرفه هستند و به راحتی می توان آنها را نصب و استفاده کرد.

گرمایش استخر با پمپ حرارتی

هیتر گازی استخر

از روش های گرم کردن آب استخر، استفاده از هیتر های گازی می باشد، که راحت ترین و سریعترین راه برای گرم کردن استخر به شمار می روند. با اینکه در کشور های اروپایی استفاده از این نوع هیترها به دلیل هزینه بالای گاز، محبوبیت زیادی ندارند، اما در کشور ما از این نوع هیتر برای تامین گرمایش استخر در فصل سرما استفاده می شود. همچنین برای استفاده از این نوع هیتر ها، محدود به آب و هوا نیستید، و در تمامی نقاطی که گاز طبیعی وجود داشته باشد می توانید با استفاده از این ابزار ها گرمای استخر را تامین کنید.

دیگ بخار

می توان گفت دیگ های بخار نیز، امروزه به دلیل آلودگی زیادی که در سطح محیط زیست ایجاد می کنند، محبوبیت خود را از دست داده اند. از معایب این نوع سیستم های گرمایشی، نیاز به محلی مناسب برای ایجاد موتورخانه می باشد که معمولا بسیار جاگیر است.

عایق حرارتی استخر

اگر قصد دارید پیمانکاری ساخت استخر خود را به یک مجموعه متخصص بسپارید، بهتر است تا سفارش یک نوع عایق حرارتی را نیز به آنها بدهید؛ تا اتلاف گرما در سازه شما کمتر شود. معمولا عایق های حرارتی را در قمقمه ها و یا فلاسک مشاهده می کنید که باعث می شوند تا نوشیدنی های شما تا مدت طولانی تری گرم و یا سرد بمانند. در برخی از کشور ها مانند ایالات متحده و یا کانادا، میانگین دمای زمین ثابت می باشد. البته این میانگین دما، معمولا پایین تر از مقداری است که انسان بتواند در آن از شنا کردن در استخر خود لذت ببرد.

عایق حرارتی برای گرم کردن آب استخر

به همین دلیل معمولا باید دمای استخر را مقداری بالاتر از دمای معمولی نگه دارید، تا در هنگام نیاز بتوانید از آن استفاده کنید. برای تغییر دما استخر، ابتدا باید از عایق های سفت در بخش زیرین استخر استفاده شود. این عایق ها باعث ایجاد فاصله ای میان زمین و استخر شده، که همین امر باعث حفظ گرمای آب استخر می شود. با اینکه استفاده از پنل های عایق باعث افزایش هزینه ساخت استخر شده، ولی در مصرف انرژی استفاده شده برای گرم کردن استخر، صرفه جویی می شود.

تیم آچارسی با سال ها تجربه و دانش کافی، ارائه دهنده انواع خدمات طراحی و ساخت استخر در کوهسار و سایر شهر ها می باشد.

ارزانترین روش گرم کردن اب استخر (کاور خورشیدی)

بیشتر گرمای استخر در اثر تبخیر از بین می رود. نور خورشید آب را گرم می کند و آب گرم شده به بخش های سطحی رسیده و در صورت نبود هرگونه پوشش، تبخیر می شود. شما می توانید معایبی که نور خورشید برای استخر دارد را با استفاده از یک پوشش ساده از بین ببرید، و در نتیجه گرمایش بهتری برای استخر فراهم کنید.  از مزایای کاورهای خورشیدی این است که، باعث میشوند تا گرمای خورشید در پوشش باقی بماند و تبخیر در آب استخر صورت نگیرد؛ به همین دلیل هر زمانی که می خواهید از استخر استفاده کنید، می توانید بدون نیاز به اتلاف انرژی زیاد این کار را انجام دهید.

چگونه استخر را گرم کنیم

البته در نظر داشته باشید که این پوشش ها می توانند گرما را نگهداری کنند ولی در صورتی که می خواهید مدت زیادی از استخر استفاده کنید، باید سیستم گرمایش خود را فعال کرده و ادامه دهید.

حفظ دمای استخر با حلقه خورشیدی

حلقه های خورشیدی نیز مانند کاور خورشیدی، می توانند روند تبخیر را کاهش دهند. البته کاور عملکرد خیلی بهتری دارد، ولی استفاده از حلقه های خورشیدی نیز در برخی از موارد خالی از لطف نیست. اندازه این پوشش ها کوچک است و در سراسر سطح استخر پخش می شوند و به عنوان یک سپر در برابر گرمای خورشید قرار گرفته، و آن را جذب می کنند.

چگونه با برق اب استخر را گرم کنیم

استفاده از حلقه های خورشیدی راحت تر از پوشش های خورشیدی می باشد، به این صورت که کاور ها باید در اندازه دقیق برش داده شوند و نصب آنها نیز کمی مشکل است. اما حلقه های خورشیدی به راحتی نصب می شوند و در اندازه های کوچکتری در دسترس هستند.

روکش خورشیدی مایع

یکی دیگر از انواع روش های گرم کردن آب استخر، استفاده از روکش خورشیدی مایع می باشد. این پوشش ها نقش همان کاور های خورشیدی را در گرم کردن آب استخر انجام می دهند، با این تفاوت که یک خط نازک از مایع را تشکیل داده و سطح استخر را می پوشانند؛ و در عین حال از تبخیر جلوگیری می کنند. این نوع از پوشش ها مواد شیمیایی غیر خطرناک هستند و حتی اگر در هنگام استفاده از آنها فردی داخل استخر شنا کند، مشکلی برای او به وجود نمی آید.

با اینکه این پوشش ها ممکن است بسیار خوب به نظر برسند، اما به اندازه کاور های فیزیکی یک روش اصولی برای گرمایش استخر نیستند. گفتنی است که این موارد در آب و هوای بادی بی فایده می باشند و باد می تواند آب بندی مایعات را به راحتی از بین ببرد.

محفظه ضد باد استخر

محفظه ضد باد استخر، یکی از بهترین روش ها برای حفظ گرما استخر و جلوگیری از تبخیر می باشد. باد، سطح استخر را جا به جا می کند و این عامل باعث می شود تا آب گرم استخر از آن خارج شود. این محفظه علاوه بر نگهداری گرما استخر، باعث می شود تا بتوانید در هر دمایی از استخر استفاده کنید. هزینه این نوع پوشش ها نیز کاملا به اندازه استخر شما وابسته است، و هر مقدار استخر کوچکتر باشد، هزینه کمتری برای این منظور نیاز است. البته می توانید پوشش های ضد باد استخر را با هر روش دیگری به کار ببرید، که هیچ تداخلی با سیستم های گرمایش استخر ندارد.

گرم کردن اب استخر

آبگرم کن استخر

گرم کردن آب از موضوعات بسیار مهم در انواع استخر و تفریحات آبی میباشد، برای گرم کردن آب استخر میتوانید از روش های مختلفی استفاده کنید که یکی از ساده ترین آنها تعبیه آبگرم کن استخر میباشد. در بعضی استخر ها که دسترسی به گاز دشوار است از هیترهای برقی استخر و یا پکیج های گرمایشی استخر استفاده میکنند که با ظرفیت های متفاوتی در دسترس میباشند. دمای ایده آل برای استخر بین ۲۶ تا ۲۹ درجه میباشد و دمای مناسب جکوزی به طور میانگین ۴۰ تا ۴۳ درجه سانتی گراد میباشد که برای رسیدن به این دما میتوانید از پکیج ها یا هیتر های برقی استفاده کنید.

پکبج گرمایشی استخر

پکیج گرمایشی استخر مانند سیستم گرمایشی مانند سیستم های موتورخانه ی مرکزی در ساختمان ها عمل می کنند و از یک دیگ چدنی که با گاز کارمیکند تشکیل شده است. سایر قطعات مانند مبدل های حرارتی ، پمپ و … نیز در این دستگاه استفاده شده است. از این پکیج گرمایشی دارای چندین خروجی میباشد. شما میتوانید  هم برای گرم کردن آب استخر و جکوزی و هم برای گرم کردن آب ساختمان استفاده کنید.

هیتر برقی استخر

یکی دیگر از راه های گرم کردن استخر استفاده از هیتر میباشد که میتواند گزینه مناسبی برای جایگزینی پکیج گرمایشی استخر باشد اما هزینه هیتر استخر به مراتب بیشتر از پکیج گرمایشی میباشد. همچنین این هیتر ها دارای یک صفحه نمایشگر دیجیتال می باشند که می توان از طریق آن دمای آب استخر ها را مشاهده و تنظیم کرد. این دستگاه ها برای گرمایش آب استخرها و جکوزی های کم حجم مناسب می باشند.

استفاده از احتراق برای گرم کردن آب استخر

یکی از ابتدایی ترین روش های گرم کردن آب استخر، استفاده از آتش است. برای راه اندازی یک سیستم گرمایشی می توانید حتی از چوب هم استفاده کنید، البته در نظر داشته باشید که این فعالیت نیاز به فراهم کردن هیزم دارد و باید آب استخر را نیز از داخل لوله کشی عبور دهید. در کشورهایی مثل ایران، استفاده از گاز و سیستم هایی مانند پکیج و یا آب گرم کن برای این کار بهتر است.

روش های اصولی گرمایش استخر

این فعالیت نیاز به یک سیستم لوله کشی، همراه با مبدل حرارتی دارد؛ که می تواند هزینه بالاتری را به وجود آورد. باید بدانید که آب راکد به سرعت شروع به سرد شدن می کند و اگر می خواهید از این روش استفاده کنید، باید آب را دائما در جریان نگه دارید. همچنین استفاده از هیزم می تواند تنها برای استخر های کوچک مناسب باشد.

شیلنگ سیاه برای گرم کردن آب

استفاده از شلنگ سیاه یا روش “Black Hose” از فعالیت هایی است که می تواند هزینه کمتری را برای شما بتراشد. در این روش، از دمای خورشید برای گرمایش آب استخر استفاده می شود. همانطور که میدانید رنگ های تیره نسبت به رنگ های روشن، تمایل بیشتری برای جذب گرما دارند، به همین ترتیب با یک هزینه مقرون به صرفه می توانید دمای آب استخر خود را افزایش دهید. استفاده از این روش بسیار ساده می باشد، البته برای شروع کار نیاز به حدود 30 الی 45 متر شیلنگ مشکی یا رنگ تیره دارید.

روش گرم کردن آب استخر

پس از آن باید این شلنگ را به صورت پیچ خورده در محلی قرار دهید که بیشترین گرما را دریافت می کند، و آب را برای قرار گرفتن در آن اضافه کنید. با اینکه این روش دارای معایب بسیاری می باشد، می توان در برخی از روز های تابستان از این روش برای گرم کردن اب استخر استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه می توانم سریع استخر را گرم کنم ؟

برای گرم کردن سریع استخر می توانید از روش های مختلفی مانند پمپ حرارتی، پوشش خورشیدی، هیتر استخر و یا دیگ های بخار استفاده کنید. همچنین می توانید از دو یا چندین سیستم به صورت همزمان، برای دریافت بازدهی بالاتر استفاده کنید

گرم شدن استخر چقدر طول می کشد ؟

این سوال به طور مستقیم بستگی به اندازه استخر شما دارد، و ممکن است مقدار متغیری باشد. اگر یک استخر کوچک دارید، شاید در کمتر از یک ساعت، 11 درجه سانتیگراد افزایش دما داشته باشد و به راحتی گرم شود؛ اما اگر یک استخر بزرگ دارید ممکن است این مقدار به 24 الی 72 افزایش پیدا کند.

آیا پلاستیک سیاه استخر را گرم می کند ؟

بله، همانطور که میدانید رنگ سیاه به خوبی گرما را جذب کرده و می تواند آب استخر را گرم کند. استفاده از لوله های پی وی سی سیاه، کیسه های زباله مشکی و … می تواند یکی از روش های گرم کردن آب استخر به شمار روند، البته این کار اصولی نیست و بهتر است از پوشش های تیره که برای استخر کاربرد دارند استفاده شود.

نتیجه گیری

با توجه به روش های معرفی شده برای گرم کردن استخر، می توان راه های مختلفی را برای گرمایش استخر استفاده کرد. البته با توجه به اینکه در کشور ایران هزینه استفاده از گاز و سوخت های فسیلی پایین تر از کشور های دیگر است، در بسیاری از مواقع استفاده از هیتر های گازی برای گرم کردن استخر از کاربرد بیشتری برخوردار می باشد. همچنین از هر نوع هیتری که برای گرم کردن آب استخر استفاده می کنید، بهتر است برای تکمیل آن از کاور های استخر نیز بهره ببرید.

این پست را به اشتراک بگذارید

14 دیدگاه دربارهٔ «روش های گرم کردن آب استخر»

  1. با توجه به موارد گفته شده استفاده از انرژی خورشیدی میتونه انتخاب خوبی باشه، البته راه اندازی خود این سیستم ها معمولا هزینه بر هست، داخل ایران فکر می کنم استفاده از سیستم های برقی و گازی با هم به صرفه تر باشه. از بین این دو گزینه کدام مورد رو پیشنهاد می کنید؟

    1. با سلام کاربر گرامی
      باید دقت داشته باشید که گرمایش استخر به روش های مختلفی انجام می شود و شما باید با توجه به نیاز خود از آنها استفاده کنید. به صورت کلی ما سعی کردیم بهترین روش های گرم کردن آب استخر رو براتون توی این مطلب شرح بدیم، تصمیم گیری برای نوع استفاده از آنها بر اهده شما می باشد. در صورت نیاز به مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان آچارسی در تماس باشید.

  2. با توجه به قیمت گاز در ایران، به نظر بهترین راه گرم کردن آب استخر با استفاده از موتورخانه هست که هزینه راه اندازیش هم نسبتا مناسبه

    1. با سلام کاربر محترم
      بله دقیقا این موضوع صدق می کند. با توجه به هزینه های جاری، استفاده از موتورخانه در ایران یکی از بهترین روش ها برای گرم کردن اب هست که در بسیاری از شهر های ایران هم مورد استفاده قرار میگیرد.

  3. سلام خسته نباشید ما یک استخر سه در سه به ارتفاع حداکثر یک و نیم متر در دماوند داریم ک متاسفانه گاز نداریم… لطفا راهنمایی کنید ک مقرون به صرفه و راحت ترین کار برای گرم کردن آب استخر چه راهی هست؟؟؟

    1. با سلام کاربر محترم آچارسی،
      بهترین جایگزین برای محل هایی که گاز ندارند، استفاده از گازوئیل یا گاز مایع هست. در صورتی که دود زیاد براتون مهم نیست میتونید از گازوئیل استفاده کنید و اگر با دود مشکل دارید، میتونید از گاز مایع استفاده کنید البته برای این موضوع باید منبع گاز تهیه کنید.

  4. سلام وقت بخیر ممنون از راهنمایی هایی که انجام میدید … بهترین و کم هزینه ترین روش گرم کردن آب استخر باغ بدون برق شش در پنج متر چیه

    1. سلام، تقریبا میشه گفت روشی نیست که بشه کم هزینه استخر رو گرم کرد؛ در مورد گرمایش با برق هم میشه گفت بدون برق امکان گرمایش وجود نداره و حتی سیستم های گرمایشی مبتنی بر گاز و گازوئیل هم نیاز به برق دارند.

  5. سلام بنظر من استفاده از دو عدد آبگرمکن دیواری خیلی مقرون بصرفه هست نماز نظر اقتصادی وهم فضای کمتری را اشغال میکنه

    1. سلام، دوست عزیز با توجه به اینکه گردش آب در سیستم آبرسانی استخر زیاد هست، استفاده از آبگرمکن باعث میشه که آبگرمکن شما به سرعت رسوب بگیره و کارایی خودش رو از دست بده. همچنین با استفاده از آبگرمکن محدودیت مقدار آب استخر خیلی بیشتر خواهد بود. توصیه می کنیم تا از دیگ فولادی آبگرم یا دیگر فولادی آبگرم گالوانیزه استفاده کنید، در صورت نیاز می توانید برای خرید این دیگ ها با گارانتی معتبر با ما در تماس باشید.

  6. سلام
    برای گرم کردن استخر ۱.۵ در۳ داخل منزل و سر پوشیده از آبگرمکن دیواری میشه استفاده کرد ؟

    1. با سلام، بهتره که استفاده نشه، چون آب در جریان هست به سرعت جرم میگیره دستگاه و از بین میره

  7. حسین یزدانی

    باسلام.لطفا بفرمایید هزینه گرم کردن استخر آب باگازوییل به ابعاد ۳.۵*۶.۵به عمق ۲متر چقدره؟باتمام امکاناتش

  8. سلام، واسه استخر 1*2*2 میشه از آبگرمکن مخزنی (ایستاده) استفاده کرد؟ با توجه به اختلاف ارتفاع آب استخر و آب داخل مخزن، آب استخر سرریز نمیشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *