محتوای این مطلب

امروزه یکی از گرانترین و زیباترین نوع سازه های ساختمانی آبی، استخر شیشه ای می باشد. البته ناگفته نماند که در مراحل ساخت استخر شیشه ای لازم است که دانشی فراتر از یک محاسبه ساده داشته باشیم. ساخت استخر شیشه‌ای نیازمند آن است که پیمانکار، دانش تخصصی و کافی در این زمینه داشته باشد و در امر ساخت آن حرفه‌ای عمل کند.

چرا که به منظور افزایش استحکام قسمت‌های مختلف، باید مقاومت مصالح، بارهای استاتیک، تحمل فشار آب و اجسام ،در نهایت نیروی وارد آمده به دیواره‌ها در زمان شنا کردن شناگران، محاسبه شود.

از این رو ساخت استخر های شیشه ای دارای تخصص و مهارت خاصی است و به اصطلاح هر شخصی توانایی ساختن این سازه را نخواهد داشت.امروزه اینگونه استخر ها در انواع مختلف ساخته می شود که برخی از این استخر های شیشه ای را معرفی میکنیم.

مراحل ساخت استخر شیشه ای روی برج

برای ساخت اتاق های شیشه ای و اجرای استخر شیشه ای روی برج، باید از شیشه هایی استفاده شود که مقاومت کافی داشته باشند و بتوانند در برابر شرایط بد آب و هوایی استحکام خود را حفظ کنند.

معمولاً شیشه های لمینت سکوریت به صورت شفاف یا رنگی برای ساخت این نوع از استخرها و سقف های شیشه ای استفاده می شود چرا که شیشه های سکوریت دوجداره در برابر ضربه مقاومت دارند و در مقایسه با شیشه های خام مقاوم تر و ایمن تر عمل میکنند.

مراحل ساخت استخر شیشه ای روی برج

ساختن یک اتاقک شیشه ای به همراه استخر شیشه ای روی برج یا بالای پشت بام می تواند به قیمت یک ساختمان بیافزاید. به همین جهت مهندسان از این سازه به عنوان یک سازه لوکس برای بالا بردن ارزش ساختمان خود استفاده میکنند.

ویلاهای لوکس با استخرهای شیشه ای

هنگام طراحی یک ویلای مجلل، اغلب از شیشه به عنوان یکی از مصالح اولیه ساختمانی استفاده می شود تا به ویلا فاکتور شگفت انگیزی بدهد به همین دلیل ساخت استخر برای ویلا اغلب به صورت استخر شیشه ای ساخته میشود. این شیشه ها می تواند شامل نمای کاملاً لعابدار، دیوارهای شیشه ای از کف تا سقف یا سیستم درهای شیشه ای بزرگ یا استخر های شیشه ای باشد.

ویلای لوکس و استخر شیشه ای

در واقع استخرهای سرپوشیده و روباز شیشه ای، اغلب بخشی از نقشه های معماری این نوع املاک هستند و استفاده از شیشه تا حد امکان می تواند به ایجاد یک طراحی منسجم و زیبا و البته شاخص کمک کند.

استخر هایی با پنجره شیشه ای

یکی از انواع استخر های شیشه ای استخر هایی با پنجره شیشه است. پنجره‌های شیشه‌ای استخر، به شما این فرصت را می‌دهند که دیوارها را ببینید.این نوع استخر ها  برای فضاهای کوچک عالی به نظر میرسند. همچنین پنجره شیشه ای باعث می شود تا نور طبیعی بیشتری به فضا وارد شود و ظاهری به فضا بدهد.

استخر هایی با پنجره شیشه ای

به علاوه میتوان گفت که این نوع پنجره ها برای مشاهده مناظر زیبای اطراف نیز عالی هستند.استخر ها با پنجره شیشه ای در ابتدا به عنوان یک روش مشاهده برای مربیان شنا و غواص ها معرفی شد. اما بعد به عنوان یک سازه لوکس در بسیاری از خانه ها مورد استفاده قرار گرفت.

ضخامت شیشه پنجره های استخر از جنس سکوریت از 12 میلی متر شروع می شود. اما بسته به نوع استخر، جنس و ضخامت شیشه های متفاوت، مورد استفاده قرار میگیرد. از مهمترین نکاتی که در این نوع استخر شیشه ای در نظر گرفته میشود تعبیه یک قاب از بتون برای پنجره هاست که به این حرکت به دوام و محکم بودن پنجره های شیشه ای بسیار کمک خواهد کرد.

شیشه در اطراف استخرهای شنا

گاهی اوقات در استخرهای روباز از نصب شیشه های سکوریت برای تزئین و زیبایی آن استفاده میکنند. در واقع شیشه های سکوریت حرارتی، برای جداسازی استخر از محیط دیگری که دمای آن متفاوت است، ضروری است. خواه این استخر آبگرم، سونا یا سالن بدنسازی دارای تهویه مطبوع باشد.

شیشه در اطراف استخر های شنا

بنابراین بسیاری از معماران و طراحان، دیوارهای شیشه‌ای بدون قاب را برای سالن‌های ورزشی خانه و استخر های خانگی انتخاب می‌کنند که مشرف به محوطه استخر است، تا طراحی باز داشته باشند و نور و مناظر از شیشه عبور کند.

مهمترین عامل، هنگام تعیین شیشه استخر این است که اطمینان حاصل کنید، لعاب انتخابی شما مشخصات و عملکرد مناسب برای اینگونه محیط ها را داشته باشد در نظر داشته باشید که استحکام و استفاده از مواد مناسب استخر های شیشه ای در طراحی استخر و ساخت اینگونه استخر ها حرف اول را میزند.

شیشه گرم کن برای استخرهای شنا

شیشه گرم کن یک فناوری تخصصی معماری است که به موجب آن یک پوشش اکسید فلزی شفاف در داخل واحد شیشه ای، گرما را هنگام عبور برق از آن فراهم می کند. این فناوری کاربردهای زیادی دارد، اما در طراحی استخرهای شیشه ای این فناوری می تواند از ارزش زیادی برخوردار باشد.

شیشه گرم کن

در واقع آزاد نگه داشتن تراکم شیشه در محیط های استخر یکی از زمینه های کلیدی مورد توجه در طراحی و مراحل ساخت استخر شیشه ای است که فناوری شیشه گرم کن می تواند کمک شایانی به این موضوع کند. شیشه گرم کن را می توان روی شیشه های تک جداره اطراف استخر، شیشه های خارجی و هر شیشه سقفی دیگر استفاده کرد.

مراحل ساخت استخر شیشه ای را بشناسید

اولین نکته مهم در ساخت استخر های شیشه ای طراحی منحصر به فرد آن است. اگرچه استفاده از شیشه در ساخت استخر به تنهایی زیبا و خاص خواهد بود اما یک طراحی خوب میتواند در به نمایش گذاشتن هرچه بهتر این استخر موثر باشد.

بعد از تایید طراحی، در ساخت بعضی از استخرهای شیشه ای نیاز به گودبرداری داریم و در ساخت برخی استخر ها ی دیگر گودبرداری لازم نیست و مجبور به ساخت سکوهایی برای فاصله داشتن از کف استخر هستیم. اما در هر صورت باید بستر مورد نظر به بهترین نحو آماده شود.

مراحل ساخت استخر شیشه ای

در مرحله بعد شروع به اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی مثل نورپردازی‌ها، لوله‌کشی‌ها وزیر کار میکنیم و بعد نوبت به جای‌گذاری شیشه‌ها براساس طراحی استخر خواهد بود.

قرار دادن شیشه‌ها به نحوی مناسب در جای خود و با رعایت همه استانداردها از مهم‌ترین مراحل ساخت استخر شیشه ای است که نحوه آن بسته به نوع استخر می‌تواند متفاوت باشد.

و البته هزینه هایی که برای ساخت اینگونه استخر ها صرف شده نیز فاکتور مهمی در این بخش محسوب میشود.

مرحله آخر ساخت عایق بندی و درزگیری است. مطمئنا درزگیری کامل شیشه ها و برقراری یک عایق رطوبتی ایده آل،از اهمیت بالایی برخوردار بوده و نیازمند دانش و تجربه بسیار بالایی است. پس بهتره است برای ساخت و همچنین صرفه جویی در هزینه ساخت استخر شیشه ای حتما از یک متخصص استفاده کنید.

راهنمای  قیمت استخر شیشه ‌ای

با توجه به آنچه گفته شد مطمئنا ساخت استخرهای شیشه‌ای نسبت به دیگر انواع استخرها، گران‌تر هستند. با ذکر این مورد، مهمترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه ساخت استخر شیشه ‌ای، نوع استخر و طراحی آن است درواقع قیمت استخر شیشه ‌ای پنجره‌ای قطعاً با قیمت استخر شیشه ‌ای متفاوت خواهد بود.

همچنین در قیمت استخر شیشه ‌ای سایر فاکتورهای مؤثر بر کمتر یا بیشتر شدن هزینه‌ ساخت استخر شیشه ای عبارتند از ابعاد، ضخامت، تعداد لایه‌ها، جنس و کیفیت شیشه. علاوه بر اینها، کیفیت مصالح، تجهیزات گوناگون و سایر امکانات سفارشی‌سازی هم بر افزایش هزینه ساخت استخر شیشه ای تاثیر گذار خواهد بود.

مناسب ترین جنس شیشه در مراحل ساخت استخر شیشه ای

  • شیشه سکوریت

این نوع شیشه لمینت دارای لایه های داخلی پلاستیکی PVB است که درجه بالایی از مقاومت در برابر نفوذ را ارائه می دهد. همینطور لمینیت دید را کاهش نمی دهد و فرد می تواند واضح تر از همیشه از طریق شیشه ببیند. 

مناسب ترین جنس شیشه در استخر شیشه ای

  • واگلاس

واگلاس یک شیشه چند لایه مقاوم در برابر حرارت است که استحکام و دوام ساختاری فوق العاده ای را ارائه می دهد. این بدون اعوجاج است و دارای یک لایه 1.14 میلی متری PVB است. مجدداً در درها، پنجره ها، راه پله ها، چراغ های سقفی، سایبان ها و شیشه ها نیز استفاده می شود.

  • سکوریت پلاس

این نوع شیشه لمینت از همه قوی‌تر است و تا پنج برابر بیشتر از مواد لمینت معمولی استحکام دارد. از یک لایه تقویت شده DuPont SentryGlasTM استفاده می کند و به آن اجازه می دهد تا پایداری ساختاری بی نظیری را بدون پشتیبانی زیاد ارائه دهد. برای طراحی سازه هایی که در برابر طوفان و انفجار مقاوم هستند و می توانند بارهای تنش بالا را تحمل کنند نیز استفاده از این نوع شیشه توصیه میشود. همینطور این شیشه میتواند با وجود سال ها استفاده تمیز و شفاف باقی بماند

به طور کلی از استخر شیشه ای چه به صورت دیواری یا پنجره ای یا تمام شیشه، در خانه های مجلل استفاده میشود چرا که این نوع استخر بیشتر از آنکه مصرف تفریحی داشته باشد به زیبایی خانه کمک می کند هرچند که هزینه ساخت استخر شیشه ای ممکن است برای شما هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *