محتوای این مطلب

زمانی که به فکر اضافه کردن یک استخر به محیط باغ یا منزل خود هستید، باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. انتخاب نوع استخر، کاملا به این بستگی دارد که شما از استخر شنای خود چه می خواهید؛ اینکه قصدتان از ساخت استخر سرگرمی است یا شنای حرفه ای، می تواند در انتخاب نوع استخر تاثیر گذار باشد. درک مزایا و معایب هر کدام از متریال ساخت استخر، به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید. در حالت کلی، برای ساخت استخر می توانید از بتن، فایبرگلاس یا آسترهای وینیلی استفاده کنید؛ البته مصالح دیگری هم برای طراحی و ساخت استخر وجود دارند، اما این مواد رایج ترین آنها هستند. انتخاب هر کدام از آنها به بودجه، چشم انداز و فضای موجود شما بستگی دارد. در این مقاله با انواع استخر از نظر متریال آشنا خواهیم شد.

بررسی انواع استخر از لحاظ جنس سازه

استخرها از متریال های گوناگونی ساخته می شوند که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارند که آشنایی با آنها، می تواند در انتخاب بهتر به شما برای طراحی و ساخت استخر کمک کننده باشد. در این بخش ما قصد داریم با انواع استخر از نظر متریال آشنا شویم. محبوب ترین نوع استخرها از لحاظ جنس سازه عبارتند از:

  • استخرهای بتنی
  • استخرهای فایبرگلاس
  • استخرهای وینیلی
  • استخرهای چوبی
  • استخرهای شیشه ای

مقایسه انواع استخر

استخرهای بتنی

استخرهای بتنی که با مخلوطی از بتن و ماسه ساخته می شوند، با ریختن مخلوط بر روی سطوح حفاری شده استخر نصب خواهند شد. این استخرها قابل سفارش سازی در ابعاد و شکل های مختلفی هستند؛ اما باید به این نکته توجه کنید که مدت زمان نصب استخر های بتنی در مقایسه با سایر استخرها بیشتر است، ولی در نهایت شما یک استخر با کیفیت و با دوام خواهید داشت. استخرهای بتنی هر سه تا هفت سال یکبار، به بازسازی نیاز دارند. با توجه به نوع آب و هوای منطقه ای که استخر در آن ساخته می شود، استخرهای بتنی ممکن است در معرض ترک خوردن باشند، اما با تعمیر و مراقبت منظم، می توانید در هزینه های جانبی صرفه جویی کنید.

برای ساخت و طراحی استخرهای بتنی، بهتر است تمامی جوانب مثبت و منفی آن را بسنجید. اگر از استخرهای بتنی به خوبی مراقبت نکنید؛ مستعد هجوم جلبک ها خواهند بود. اگر برای مراقبت و نگهداری از استخرها زمان کافی ندارید، می توانید از نیروهای متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

انواع استخرها از نظر متریال
استخرهای بتنی از نظر شیوه استفاده از بتن، به چند گروه تقسیم بندی می شوند که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • استخرهایی که با استفاده از بتن پاشیدنی ساخته می شوند. در این روش از ابزار بتن پاش برای ریختن بتن در میان آرماتورها استفاده می کنند. این دسته از بتن ها به دو صورت خشک و مرطوب قابل استفاده می باشد.
  • گروهی دیگری از استخرهای بتنی، آنهایی هستند که با بتن خشک کوبیده شده ساخته می شوند.
  • نوع دیگری از استخرهای بتنی، آنهایی هستند که با بتن قالب گیری شده ساخته می شوند که با توجه به نوع قالب مورد نظر، خود این استخرها به دو دسته تقسیم خواهند شد.
  • و آخرین گروه از استخرهای بتنی، آنهایی هستند که با استفاده از بلوک بتنی ساخته می شوند.

در حالت کلی، از بتن مسلح برای ساخت استخرهای بتنی استفاده می کنند و از آنجایی که بتن ماده ای متخلخل است و قابلیت نفوذ آب به داخل این استخرها بالا است، معمولا از یک روکش مقاوم در برابر آب استفاده می کنند.

آچارسی، مجری تخصصی ساخت استخر، سونا و جکوزی، با بیش از چندین سال سابقه، از صفر تا صد پروژه ها در کنار شما خواهد بود؛ همچنین هزینه تعمیر و نگهداری تمامی سازه هایی که توسط آچارسی ساخته شده اند، به صورت رایگان می باشد.

استخرهای فایبرگلاس

استخر فایبرگلاس، از انواع استخرهایی می باشد که از چندین لایه ساخته شده است. این ماده ترکیبی از پلیمر تقویت شده با الیاف ساخته شده از یک ماتریس پلاستیکی است که توسط الیاف ظریف شیشه تقویت شده است. نکته مهمی که در خصوص استخرهای فایبرگلاس وجود دارد این است که ساختار این دسته از استخرها باعث شده تا سبک اما بسیار قوی، با دوام و انعطاف پذیر باشند. استخرهای فایبرگلاس تنها نوع استخری هستند که پیش از مونتاژ شدن، در کارخانه تولید می شوند و همین امر باعث شده تا به گزینه ای جذاب برای ساخت تبدیل شوند.

روش نصب انواع استخر

نصب استخرهای فایبرگلاس در مقایسه با سایر استخرها سریع تر است و معمولا کمتر از دو هفته با توجه به شرایط آب و هوایی، نصب خواهند شد. از آنجایی که استخرهای فایبرگلاس با کامیون یا در بعضی موارد با جرثقیل حمل می شوند، به همین دلیل راحت بودن دسترسی برای ساخت استخر، از جمله پارامترهایی است که باید به آن توجه کنید. با وجود محدودیت برای سفارشی سازی استخرهای فایبرگلاس، می توانید با روشنایی یا نصب تجهیزات جانبی، ویژگی های جدیدی به استخر تان اضافه کنید. استخر فایبرگلاس در مقایسه با استخر بتنی، معمولا به مراقبت کمتری نیاز دارند، چرا که نیازی به بازسازی مجدد نخواهند داشت. علاوه بر تمامی این موارد، این نوع از استخرها، غیر قابل نفوذ و مقاوم در برابر رشد جلبک ها می باشند؛ همچنین ماهیت غیر متخلخل مواد آنها، باعث شده تا میزان مواد شیمیایی و زمان مورد نیاز برای نگهداری از استخرها کاهش یابد.

استخرهای فایبرگلاس در مقایسه با انواع استخرهای دیگر، به دلیل کوچکتر بودن از انرژی الکتریکی کمتری استفاده می کنند، و در نهایت، ترکیبی از نصب سریع، هزینه کمتر برای تعمیر و نگهداری، فایبرگلاس را به انتخابی عالی تبدیل کرده است.

استخرهای وینیلی

یک استخر شنا با آستر وینیل، از یک آستر پلاستیکی سفارشی استفاده می کند که در سراسر دیواره های ساختار استخر کشیده می شود. مانند استخرهای بتنی، این دسته از استخرها نیز طیف وسیعی از اندازه ها و اشکال را برای صاحبان استخرها فراهم می کنند؛ همچنین این دسته از استخرها، با طیف گسترده ای از بودجه ها مطابقت دارند و معمولا با ضمانت در اختیار مشتریان قرار می گیرند. اگرچه استخرهای وینیلی در برابر تجمع جلبک ها مقاوم هستند، اما نفوذ پذیر می باشند؛ به همین دلیل به تعمیر و نگهداری منظم احتیاج دارند. اگر استخرهای وینیلی به صورت اصولی نصب شوند، می توانند بین هفت تا ده سال دوام بیاورند.

درست است که استخرهای وینیلی در مقایسه با سایر استخرها هزینه اولیه کمتری دارند، اما به خاطر داشته باشید که هر چه روکش وینیل استخر شما سفارشی باشد، موجب افزایش هزینه ها خواهد شد.

استخرهای چوبی

استخرهای چوبی یکی دیگر از انواع استخرها می باشند که بسیار شیک و زیبا هستند. استخرهای چوبی از دوام و استحکام بالایی برخوردارند؛ همچنین با توجه به اینکه چوب ماده ای است که در برابر تغییرات دما مقاومت نشان می دهد، به استخرها جلوه ای طبیعی می بخشد و باعث ایجاد نمایی طبیعی در استخرها می شود. استخرهای چوبی را می توانید به صورت استخرهای سرپوشیده و روباز بسازید. برای جلوگیری از رطوبت، پوسیدگی، قارچ و حشرات پیشنهاد می شود که در نگهداری استخرها نهایت دقت را داشته باشید.

انواع استخر

جمع بندی

در این مقاله با انواع استخرها از نظر متریال آشنا شدیم و سعی کردیم در خصوص مصالح رایج برای ساخت استخرها صحبت کنیم. استخرها با متریال های مختلفی ساخته می شوند که با توجه به نوع کاربری استخرتان، می توانید اقدام به ساخت استخر کنید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *