محوطه سازی استخر
محتوای این مطلب

یکی از مواردی که باعث افزایش طول عمر استخر و تجهیزات آن می شود، تعمیر و نگهداری مستمر استخرها می باشد؛ همچنین در بسیاری از موارد برای تقویت فضای حیاط خانه، صاحبان استخر از افراد متخصص برای محوطه سازی فضای استخر کمک می گیرند. ترندهای محوطه سازی فضای استخر بسیار متنوع هستند که با توجه به محیط و سلیقه خود، می توانید از ایده های متفاوت کمک بگیرید؛ برای مثال، ایجاد یک مکان برای غذاخوری در محوطه اطراف استخر، ساخت آلاچیق، مسیرهای پیاده روی جذاب و یا اضافه کردن تجهیزات به استخر از جمله کارهایی است که می توان در محوطه سازی فضای استخر استفاده کرد. نکته ای در محوطه سازی استخر وجود دارد این است که، طراحی و محوطه سازی استخر می تواند کاری گران و هزینه بر باشد اما با استفاده از ایده ها و روش های متفاوت، می توان هزینه محوطه سازی را کاهش داد. در ادامه با ایده های متنوع برای محوطه سازی استخر آشنا خواهیم شد.

ایده های ساده برای محوطه سازی استخر

هنگامی که ساخت استخر شما به پایان رسید، می توانید برای افزایش زیبایی و دوام استخر خود، اقدام به محوطه سازی استخر کنید. ایده ها و روش های متفاوتی برای اینکار وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها در کمترین زمان ممکن کار محوطه سازی استخر خود را شروع کنید. روش ها و ایده های متفاوتی برای محوطه سازی استخر وجود دارند که در ادامه به بررسی برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

قرار دادن شومینه در نزدیکی استخر

یکی از ایده های محوطه سازی استخر، قرار دادن شومینه در اطراف استخر می باشد. اگر به دنبال یک منبع نور طبیعی برای استخر خود هستید، هیچ چیزی به اندازه قرار دادن شومینه در نزدیکی استخر نمی تواند جذابیت آن را دو چندان کند. استفاده از شومینه در نزدیکی استخر، نه تنها موجب دلنشین شدن فضای اطراف استخر می شود بلکه یک محیط گرم برای افراد خانواده به وجود می آورد.

محوطه سازی فضای استخر

کاشت چمن در محوطه سازی استخر

بسیاری از مردم برای محوطه سازی استخر اقدام به کاشت چمن در اطراف آن می کنند در حالی که انجام این کار می تواند به استخر شما آسیب وارد کند. به جای کاشت چمن در اطراف استخر، می توانید از علف های زینتی استفاده کنید که نیازمند نگهداری زیادی نیستند؛ همچنین جلوه ای شاداب را به محوطه استخر شما می دهند. استفاده از چمن های زینتی در محوطه سازی فضای استخر، در عین چشم نواز بودن، انعطاف پذیر می باشند و امکان استفاده از آنها در هر جایی وجود دارد. از جمله چمن های زینتی که می توانید برای محوطه سازی استخر خود استفاده کنید عبارتند از:

  • راش
  • بامبو
  • گل آبی
  • چمن پر
  • چمن چشمه
  • چمن کره ای
  • نی غول پیکر

استفاده از چراغ های LED در محوطه سازی استخر

یکی از راه های زیبا سازی استخرها، استفاده از چراغ های LED داخل آب استخرها می باشد؛ این چراغ ها که در رنگ های متنوع وجود دارند، به سرعت نصب شده و هزینه قبض انرژی شما را کاهش خواهند داد. نکته قابل توجه هنگام استفاده از چراغ های زینتی در محوطه سازی استخرها این است که فاصله چراغ ها با استخر زیاد باشد تا باعث به وجود آمدن خطرات احتمالی نشوید. برخی از این چراغ های LED قابلیت عوض شدن نور را دارند که موجب افزایش زیبایی محوطه استخر شما خواهند شد.

ایده های محوطه سازی استخر

کاشت گیاهان خاص در اطراف استخر

کاشت گیاهان در محیط اطراف استخر به حیاط و استخر شما جلوه ای زیبا می بخشد. برخی از گیاهان به دلیل ریزش زیاد برگ ها یا جذب حشرات زیاد به خود، برای کاشت در اطراف استخر مناسب نیستند و باعث کثیف شدن زود هنگام استخر و آزار شناگران خواهد شد؛ همچنین در بعضی از موارد وجود برگ بعضی از درختان و حشرات، باعث به وجود آمدن آسیب های پوستی می شود. برای ایجاد یک فضای دلنشین و همچنین داشتن یک حریم خصوصی در اطراف استخر، می توانید اقدام به کاشت درختچه هایی مانند صنوبر نروژ، زمرد سبز، بامبو، صنوبر آبی کلرادو و درختچه هایی از این دست کنید. یکی دیگر از ترند های محوطه سازی فضای استخر، استفاده از درخت های بلند و برجسته در اطراف استخر می باشد. برخی از بهترین گیاهانی که می توانید برای طراحی و محوطه سازی استخر خود استفاده کنید عبارتند از:

  • درختان نخل
  • بلوط زنده
  • آلوئه ورا
  • جاستیا قرمز
  • گریه delea

محوطه سازی استخر

کاشت گیاهان خوشبو در اطراف استخر

هیچ چیز لذت بخش تر از وجود رایحه خوش در فضای حیاط خانه و اطراف استخر نمی باشد؛ به همین دلیل می توانید با کاشت درختان با رایحه شیرین ماند انگور، محیطی لذت بخش را در فضای اطراف استخر به وجود آورید.

گیاهان گرمسیری در اطراف استخر

یکی از ترند های محوطه سازی فضای استخرها، کاشت گیاهان گرمسیری می باشد. ساخت استخر با محوطه سازی گرمسیری، برای بسیاری از صاحبان خانه ایده آل می باشد. اگر آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید به شما این امکان را می دهد که اقدام به کاشت گیاهان گرمسیری کنید، می توانید از انواع گیاهان مانند نخل یا زنجبیل استفاده کنید. گیاهان گرمسیری به دلیل رنگ زنده و رایحه های سبک، می توانند انتخاب مناسبی برای محوطه سازی استخر باشند. لازم به ذکر است که کاشت گیاهانی مانند نعناع که رایحه قوی دارند، از کودکان شما در برابر پشه ها محافظت می کنند زیرا آنها به عنوان یک ماده طبیعی برای دفع پشه های می باشند.

کاشت گیاهان مناطق خشکسالی در اطراف استخر

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد، پیشنهاد ما به ما کاشت درخت هایی است که نیاز به آبیاری منظم ندارند و در برابر خشکی مقاوم هستند. بسیاری از گیاهان وجود دارند که در برابر خشکی مقاوم هستند؛ خصوصا بعد از یک سال ریشه زدن در زمین با آبیاری منظم مقاوم تر خواهند شد.

طراحی و ساخت مبلمان در اطراف استخر

یکی دیگر از ترند های محوطه سازی فضای استخر، ساخت مبلمان در اطراف استخر می باشد. وجود یک سالن با شکوه در اطراف استخر، می تواند یک مکان دنج برای ریلکس کردن باشد. اگر شما هم برای محوطه سازی فضا استخر خود به دنبال طراحی و ساخت مبلمان هستید، می توانید از مبل های پالتی که در قیمت های مناسب وجود دارند استفاده کنید. این ایده یک روش آسان و ارزان برای ساخت مبلمان در اطراف استخر می باشد؛ برای اینکار کافی است پالت ها را برش داده و کنار هم قرار دهید تا یک صندلی برای شما به وجود آید و برای ساخت میز هم می توانید دو پالت را روی هم بگذارید و از مقداری رنگ برای جلوه بخشیدن به آنها استفاده کنید.

محوطه سازی استخر ویلا

ایمن سازی استخرها

یکی از راه هایی که هم موجب افزایش ایمنی استخرها می شود و هم در طراحی و محوطه سازی استخرها موثر می باشد، ایمن کردن استخرها به وسیله نصب نرده و حفاظ های مناسب می باشد. ایمن سازی استخر خانگی از جمله پروتکل هایی است که برای محافظت کودکان خود می توانید استفاده کنید؛ علاوه بر این، مالکان خانه می توانند از مزایای ایمن سازی استخرها استفاده کنند تا از به وجود آمدن هرگونه مشکل در استخر خانه ای خود مطلع شوند.

ساخت مجسمه در محوطه سازی استخر

یکی از ایده ها در طراحی و محوطه سازی استخر، ساخت تندیس و مجسمه می باشد. بسیاری از صاحبان خانه ها محوطه سازی فضای استخر را حول یک قطعه مانند مجسمه شروع می کنند. برای محوطه سازی استخر به این روش، می توانید از تخته سنگ ها استفاده کنید و محیط اطراف استخر خود را به یک رودخانه یا جنگل تبدیل کنید.

نصب چراغ های روشنایی در اطراف استخر

نصب ریسه و چراغ های روشنایی می تواند ایده جالبی برای محوطه سازی فضای استخر باشد. چراغ ها میزان روشنایی زیادی را برای استخر شما فراهم می کنند که می توانید برای تزیین محوطه استخر خود از ریسه یا چراغ های LED استفاده کنید. راه اندازی آسان این چراغ ها و همچنین هزینه کمتری که در مقایسه با سایر تجهیزات برای محوطه سازی استخر دارند، باعث شده تا محبوبیت بالایی داشته باشند.

استفاده از ماسه در اطراف استخر

اگر به دنبال این هستید که استخر ویلا یا باغ خود را به یک ساحل تبدیل کنید، می توانید از ماسه برای محوطه سازی استخر خود استفاده کنید. لازم به ذکر است که اضافه کردن ماسه به خاک، می تواند آن را به یک محیط غیر قابل سکونت برای گیاهان تبدیل کند؛ همچنین می تواند یک محیط نامرتب در ظاهر محوطه اطراف استخر شما به وجود آورد.

ترندهای محوطه سازی استخر

ساخت مسیر سنگی در محوطه سازی استخر

ساخت مسیر سنگی یکی از ترند های محوطه سازی استخر می باشد که می توانید با ایجاد یک راه سنگی مسیری متفاوت برای رسیدن به استخر خود داشته باشید. در این روش شما یک سنگفرش در میان چمن ها برای خود درست می کنید که می تواند زیبایی محوطه استخر شما را دو چندان کند.

محوطه سازی استخر با چوب

اگر برای محوطه سازی فضای استخر خود می خواهید از چوب استفاده کنید، باید حواستان به این مسئله باشد که هر نوع چوبی نمی تواند برای محوطه سازی استخر مناسب باشد و فقط برخی از چوب ها برای محوطه استخرها مناسب هستند که در ادامه به انواع چوب هایی که برای طراحی و محوطه سازی استخر مناسب می باشند اشاره خواهیم کرد:

  • چوب درخت کاج: این چوب ها با وجود ارزان بودن، برای استفاده در محوطه سازی استخرها مناسب نیستند چرا که مقاومت بالایی ندارند؛ به همین دلیل پیشنهاد خوبی برای محوطه سازی استخرهای بزرگ نمی باشند. چوب درختان کاج را می توانید به راحتی بازسازی و تعمیر کنید. از جمله مزایا استفاده از چوب درختان کاج، عدم جذب گرما می باشد.
  • چوب درخت ماهون: یکی از با دوام ترین چوب هایی که می توانید برای محوطه سازی استخر استفاده کنید، چوب درخت ماهون می باشد. مقاومت بالای این چوب ها منجر شده تا برای نگهداری از آنها نیاز به انجام اقدامات خاصی نباشید. تنها مسئله ای که در مورد این چوب ها وجود دارد، هزینه بالای آن در مقایسه با سایر چوب ها می باشد.
  • چوب درخت ساج: دوام و مقاومت بالا این چوب ها، از جمله ویژگی های بارز آن می باشد. در صورتی که این چوب ها را برای محوطه سازی استخر خود به کار می گیرید، بهتر است بدانید چوب درخت ساج به تعمیر و نگهداری زیاد نیاز ندارد.

محوطه سازی استخر با چوب

زیبا سازی محیط اطراف استخرها با چوب یکی دیگر از ترند های محوطه سازی فضای استخر می باشد، اما باید به این مسئله توجه کنید که استفاده از چوب برای طراحی و محوطه سازی استخر، معایب و مزایایی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

معایب استفاده از چوب در محوطه سازی استخر

  • چوب ها به شستشو بیشتری نیاز دارند.
  • در مقایسه با بتن یا سایر مصالح از دوام کمتری برخوردارند.
  • چوب ها در تحمل وزن های سنگین دچار محدودیت می باشند.
  • هزینه محوطه سازی فضای استخ با چوب می تواند گران تر باشد.
  • تعمیر و نگهداری از چوب در مقایسه با سایر مصالح بیشتر می باشد

مزایا به کارگیری چوب در محوطه سازی فضای استخر

  • ضد آب بودن چوب
  • قابلیت نصب بر روی زمین های ناهموار
  • انعطاف پذیری بالا چوب در مقایسه با سایر متریال ها
  • مناسب بودن چوب برای استخرهای سرپوشیده و روباز

کدام نوع کفپوش ها برای محوطه سازی استخر مناسب تر است؟

کفپوش های چوب پلاستیک که به آنها چوب پلاست نیز می گویند، از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته شده اند. ترکیب شدن این دو ماده باعث شده تا این گونه کفپوش ها در برابر رطوبت مقاوم بوده و دچار پوسیدگی و قارچ نشود. با توجه به اینکه چوب ها محل زندگی حشرات گوناگون می باشند، استفاده از چوب پلاست در محوطه سازی استخر می تواند یک راه عالی برای جایگزین کردن چوب باشد. ویژگی منحصر به فرد چوب پلاست ها متنوع بودن رنگ و طرح های آن می باشد.

نکات مهم در محوطه سازی استخر

برای پیاده سازی ایده های خود برای محوطه سازی استخر، باید قبل از شروع به کار نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا در آینده با مشکلات متعدد روبرو نشوید. قبل از طراحی و محوطه سازی استخر، باید زمین اطراف استخر را از هر گونه علف های هرز و چمن پاک کنید و عرشه استخر خود را تمیز نمایید؛ همچنین باید گیاهان پژمرده و خشکی که در اطراف استخر تان وجود دارد را جمع آوری کرده تا هنگام محوطه سازی مزاحمتی برای شما ایجاد نکنند.

حرف آخر

در این مقاله با ترند های محوطه سازی استخر آشنا شدیم. شما می توانید از ایده های متفاوتی که برای زیبا سازی استخر وجود دارد استفاده کنید؛ همچنین در این مسیر می توانید از کارشناسان ساخت استخر کمک بگیرید تا آنها با توجه به متراژ، موقعیت جغرافیایی و نوع استخر شما، متریالی که برای محوطه سازی فضای استخر مناسب می باشد را به شما بگویند. برای دریافت اطلاعات لازم در خصوص ساخت استخر برای ویلا یا ساخت انواع استخرها، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *