دستگاه کلرزن آب استخر
محتوای این مطلب

برای جلوگیری از رشد باکتری، جلبک، ویروس ها و لارو حشرات در آب، باید به طور منظم کف و اطراف استخر تمیز و بهداشتی شوند. در کنار استفاده از تصفیه کننده استخر و فیلتر کردن آنها، باید نظارت دقیق و تمام وقت بر روی مقدار مصرف و مقدار کلر موجود در آب داشته باشید که این امر با استفاده از کلرزن آب استخر مهیا می باشد. مواد شیمیایی نظیر کلرین و برومین از پر کاربرد ترین مواد مورد استفاده در استخر هستند که مقدار بیش از اندازه آنها ممکن است مشکلات سلامتی مانند تحریک پوست و مشکلات دیگری برای افراد داخل استخر به وجود آورد. کلرزن های آب استخر در ابعاد و حجم های مختلف بسته به نیاز شما رسیدگی به این ماده را انجام می دهد.

برای اینکه با حساسیت بالا و دقیق مقدار کلر موجود در آب استخر را کنترل کنیم می توان از انواع مختلف دستگاه کلرزن استفاده کرد. دستگاه های کلرزن بسته نوع مصرف، می تواند میزان PH آب استخر شما را متعادل نگه دارد و از رشد باکتری ها و میکروب ها در آب جلوگیری کنند. دستگاه های کلرزن برای انتقال محلول ها به آب از قرص های مخصوص استفاده می کنند که سرعت و مقدار انتقال مواد را به صورت خودکار تنظیم می کنند.

چگونه یک دستگاه کلرزن مناسب انتخاب کنیم؟

کلر، ماده ای ضروری برای استخر است. و در صورتی که به اندازه و در رمان درست اضافه شود، از مضرات آن شامل تحریک پوست خارش و برخی حساسیت های پوستی در امان خواهید بود. اما چگونه و از چه طریقی باید آن را وارد استخر کنیم؟
با اینکه هنوز هم افرادی به صورت دستی کلر آب استخر را تنظیم می کنند، ما قصد داریم شما را با دستگاه های کلرزن در انواع اتوماتیک، غیر اتوماتیک، مزایا، معایب و نوع کاربرد آشنا کنیم. شما بسته به نوع مصرف، استخر شخصی، عمومی و حجم استخر، میتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از کلرزن آب استخر

اگرچه تمامی میکروارگانیسم هایی که در آب رودخانه ها، دریاچه ها و آب های زیرزمینی یافت می شود، برای سلامتی بدن مضر نیستند، اما مواردی وجود دارد که ممکن است باعث بیماری در انسان شود. تمیز نگه داشتن استخر در کنار دشواری ها دارای اهمیت بالایی نیز می باشد. در کنار استفاده از برس استخر، جارو های اتوماتیک استخر ، دستی و انواع تمیز کننده های استخر، از مواد شیمیایی هم برای پاک نگه داشتن و ضد عفونی کردن آب استخر استفاده می شودکه کلر یکی از آنها است.

مزایای استفاده از دستگاه های کلرزن

 

در کنار سایر فرآیندهای تصفیه آب مانند انعقاد، رسوبگذاری، فیلتراسیون، کلرزنی باعث می شود، آب ضدعفونی شده برای مصرف عمومی بی خطر باشد. کلرزنی یکی از روشهایی است که می توان برای ضدعفونی کردن آب استفاده کرد. این روش اولین بار بیش از یک قرن پیش مورد استفاده قرار گرفت و امروزه نیز در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این یک روش ضد عفونی شیمیایی است که از انواع مختلف کلر یا مواد حاوی کلر برای اکسیداسیون و ضد عفونی کردن منبع آب آشامیدنی استفاده می شود. مقدار کلر مورد نیاز برای گندزدایی آب به ناخالصی های موجود در آبی که باید تصفیه شود بستگی دارد. بسیاری از ناخالصی های موجود در آب برای واکنش به مقدار زیادی کلر نیاز دارند. کلر اضافه شده ابتدا باید قبل از وجود پسماند کلر، با تمام ناخالصی های موجود در آب واکنش دهد. مقدار کلر مورد نیاز برای تامین تمام ناخالصی ها را تقاضای کلر می نامند.

از مهمترین مزایای کلر زنی

  • کلرزنی از ارزان قیمت و کم هزینه ترین راه ها جهت ضدعفونی و میکروب زدایی کردن آب مصرفی انسان است.
  • بعد از اضافه کردن کلر به آب اثر ماندگاری کلر است که باعث تضمین سلامت آن در شبکه آبرسانی می شود.
  • ارزان بودن هزینه های نسبی در مقایسه با سایر گند زدا ها
  • قابلیت اندازه گیری باقی مانده کلر
  • حمل و نقل آسان
  • سهولت کار

معایب استفاده از کلر

  • دستگاه کلرزن آب استخر چیست؟کلر بعد از ترکیب با مواد عالی موجود در آب ترکیبی به نام هالومتان تشکیل میدهد که متخصصان این حوزه این ترکیب را سرطان زا اعلام کرده اند
  • کلر زنی میکروارگانیسم های موجود در آب را از بین می برد اما با باقی ماندن میکروارگانیسم های کشته شده در آب که می تواند منبع آلودگی نیز باشند خطر آفرین می باشد.
  • تماس داشتن طولانی مدت کلر با پوست و موی انسان باعث حساسیت، ریزش مو و برخی مشکلات دیگر شود.
  • استنشاق گاز کلر  میتواند برای ریه انسان مضر باشد (در حمام و یا در استخر).
  • برخی میکروارگانیسم ها نیز وجود دارند که با کلر از بین نمی روند (مانند کریپتوس پرودیوم).

انواع دستگاه های کلرزن آب استخر

کلرزن های اتوماتیک در دو نوع آنلاین و آفلاین در بازار موجود می باشند.

  • کلرزن آنلاین: کلرزن آنلاین یا اتوماتیک در دو نوع نمکی و خطی در بازار موجود می باشد.
  • کلرزن آفلاین: از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی بین کلرزن آنلاین و آفلاین وجود ندارد. تفاوت عمده آنها در نصب می باشد که در کلرزن آنلاین قطر لوله بیشتر بوده و در مسیر نصب می شود و کلرزن آفلاین قطر لوله کمتری دراد و نیاز به نصب در مسیر خط لوله ندارد. از مزایای کلرزن آفلاین می توان به سهولت در نصب و شارژ آسان کلر اشاره کرد.

کلرزن شناور استخر

 دستگاه کلرزن شناور استخر

کلرزن شناور، از ساده ترین نوع کلرزن ها می باشد، دستگاه کلرزن شناور از محفظه های پلاستیکی ساخته شده آن که می توان به اندازه سه پوند قرص در آنها جای داد. روش استفاده از کلرزن های شناور به این صورت است که شما  با بستن درب آن سپس رها کردن آن در آب شروع به چرخیدن کرده و کلر را وارد آب می کند. اگر به دنبال وسیله ای آسان و ارزان قیمت هستید دستگاه های کلرزن شناور مناسبترین گزینه برای شما هستند ولی مشکل عمده آنها عدم کنترل در میزان ورود کلر به آب استخر می باشد، از موارد استفاده دستگاه کلرزن شناور، زمانی است که می خواهید استخر را خالی کنید و برای زمستان آماده سازی نمایید. این روش نیاز به مراحل کمتری دارد، آسان تر و قابل دسترس تر می باشد. قیمت دستگاه های کلرزن شناور از 200 تا 500 هزار تومان متغیر می باشد که در مقایسه با سایر مدل ها ارزان تر است. کلرزن های شناور را در مدل های عروسکی نیز می توانید تهیه نماید.

معایب استفاده از کلرزن های شناور

  • در صورت قرار گرفتن طولانی مدت زیر آفتاب خراب شده و اثر شناوری خود را از دست می دهند.
  • در صورت نازک بودن بدنه پلاستیکی آنها به راحتی ترک بر میدارند.
  • بررسی این که قرص ها به صورت کامل حل شده است و یا نیاز به اضافه کردن قرص های جدید دارد  که میتواند در اثر استشمام گاز های خروجی خطرناک باشد و نیاز به ماسک دارد.
  • خطر برای کودکان در استخر از آنجایی که کلر زن های شناور ظاهر جذابی دارند کودکان را به خود جلب میکنند که در اثر برخورد با پوست باعث ناراحتی در ناحیه تماس میگردد.
  • به صورت دائم باید محفظه آنها بررسی و پر شوند و برای مراقبت از آنها نیاز به دستکش دارید.

کلرزن خطی استخر

دستگاه های کلرزن خطی

از این نوع کلرزن ها در صورت داشتن فیلتر و گرم کننده در قسمت مسیر برگشت لوله های آب استفاده می شود. کلرزن های خطی یا قرصی استخر، وسیله ای هستند که در آن ها مقدار 1 الی 3 اینچ قرص کلر قرار می گیرد و مستقیما به آب ورودی استخر اضافه می کنند. اگر از ان ها قبل از پمپ ها و هیتر استفاده شود می تواند باعث بروز مشکلاتی در گذر زمان باشد.

برای دریافت خدمات ساخت استخر در کرج، ساخت جکوزی، سونا، آلاچیق، سرویس و نگهداری استخر، می توانید با پشتیبانان آچارسی در تماس باشید.

در استفاده دستگاه های کلرزن خطی می توانیم به روش غیر خطی و یا آفلاین نیز عمل کنیم، بصورتی که قبل از فیلتر ها و بعد از پمپ از لوله گرفت، در وسط مسیر لوله دستگاه کلرزن را به یک انشعاب متصل کنید و در انتها به لوله اصلی متصل باشد، از این روش بیشتر در بازسازی استخرهای قدیمی که دستگاه کلرزن ندارند و به دلیل عدم نیاز به تعویض لوله کشی استفاده می شود.

کلرزن نمکی استخر

استفاده از کلرزن های نمکی استخر

می توانید برای تصفیه آب خود از کلرزن های نمکی نیز استفاده کنید به صورتی که کلرزن های نمکی، خودکار نمک موجود داخل آب را گرفته و با فعل و انفعالات شیمیایی آن را به کلر تبدیل می کنند. شما برای یک گالون آب فقط به یک قاشق چایخوری نمک نیاز دارید. و می توانید از کلرزن های نمکی در انواع استخر های بتنی، فایبر گلاس و استخر های وینیل تا ظرفیت 40.000 گالن، استفاده کنید. کلرزن های نمکی از بهترین روش ها برای کلرزنی و تصفیه می باشد. از مزایای استفاده از دستگاه کلرزن نمکی سهولت در استفاده نسبت به کلرزن های خطی می باشد.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *