راهکارهای نگهداری از پمپ استخر
محتوای این مطلب

پمپ استخر شما به عنوان قلب سیستم لوله کشی استخر می باشد که با چرخاندن آب در داخل استخر، کار نگهداری از آن را آسان تر کرده و به تمیز نگه داشتن آن کمک می‌کند. هدف استفاده از پمپ این است که آب استخر را از فیلتر عبور داده که مجددا این آب بعد از پمپ شدن دوباره، به داخل استخر برگردد. با توجه به اینکه پمپ استخر از جمله گرانترین تجهیزات استخر می باشد، باید در نگهداری آن نکاتی را رعایت کنید تا منجر به افزایش طول عمر آن شود. ساخت استخر و استفاده از آن شاید در ظاهر کار آسانی باشد اما در واقعیت برای تمیز و شفاف بودن آب استخر، باید تجهیزات مختلفی در کنار یکدیگر کار کنند؛ از جمله تجهیزاتی که به عنوان فیلتراسیون استخر نامیده می‌شوند عبارتند از:

  • پمپ استخر
  • فیلتر استخر
  • مواد شیمیایی
  • سیستم تخلیه استخر
  • سیستم لوله کشی استخر

هر کدام از تجهیزاتی که در بالا ذکر کردیم اگر دچار اختلالاتی شوند، باعث می شود تا کیفیت آب استخر کاهش پیدا کرده و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سایر تجهیزات استخر شما شود. هدف ما در این مقاله آموزش نگهداری از پمپ استخر به شما می باشد تا بتوانید از این روش ها برای افزایش طول عمر پمپ استخر خود استفاده کنید.

راهکارهای عالی برای نگهداری از پمپ استخر

همانطور که گفتیم سرویس و نگهداری پمپ استخر یکی از مهمترین کارها برای افزایش طول عمر استخر می باشد که اگر در حفظ آن استانداردهای لازم را رعایت نکنید، می‌تواند به کل سیستم استخر شما آسیب رساند. پمپ استخر ها به گونه ای طراحی شده اند که باید همیشه پر از آب باشند، در غیر اینصورت می تواند باعث سوخته شدن موتور شود؛ همچنین عدم وجود آب و خشک کار کردن پمپ استخر باعث شده تا وسایل لوله کشی اطراف آن ذوب شود که هر چه آسیب وارد شده بیشتر باشد مسلما مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید بود. به این نکته توجه کنید که در بعضی موارد، هوا وارد پمپ استخرها شده و منجر به ایجاد اختلال در عملکرد پمپ استخر خواهد شد؛ در اینگونه موارد باید هوا را از داخل پمپ خالی کرده و آن را با آب جایگزین کنید که به این فرآیند پرایمینگ پمپ گفته می شود. در ادامه با انواع راهکارها برای نگهداری از پمپ استخر آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

نگهداری پمپ استخر

تمیز کردن سبد پمپ

سبد پمپ استخر شاخه ها و برگ های موجود در آب را به دام انداخته و از ورود آنها به داخل پروانه پمپ جلوگیری می کند. یکی از مسائلی که در مورد سبد پمپ استخر وجود دارد این است که قابلیت تمیز کردن خود به خودی در این سبدها وجود ندارد و شما باید به صورت مرتب آن را چک کنید. در صورتی که سبد پمپ استخر را تمیز نگه ندارید، در عملکرد سیستم فیلتراسیون استخر مشکلاتی به وجود خواهد آمد که در نهایت منجر به رشد جلبک ها در آب خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد می شود این سبد را به صورت هفتگی در روزهای معمولی تخلیه نمایید تا سیستم فیلتراسیون شما عملکرد بهتری داشته باشد. پاکیزه نگه داشتن سبد پمپ ها یکی از کارهای رایج در نگهداری موثر از پمپ استخر می باشد که به افزایش طول عمر آن کمک شایانی خواهد کرد. بهتر است سبد پمپ استخر را دوبار در هفته بررسی کرده تا عاری از هرگونه زباله باشد.

روغن کاری و خشک بودن موتور پمپ

یکی از امور ضروری حتی در زمان کار نکردن پمپ استخرها، روغن کاری پمپ است. روغن کاری از این جهت اهمیت دارد که باعث شده از گرم شدن بیش از حد موتور و خرابی کل سیستم جلوگیری شود.

انتخاب سایز مناسب پمپ استخر

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در انتخاب پمپ ها دارند این است که گمان می کنند هر چه سایز پمپ بزرگتر باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، باید بگویم که انتخاب نادرست سایز پمپ استخرها علاوه بر اینکه باعث به وجود آمدن هزینه های بیشتر برای شما می شود، منجر به ایجاد اختلال در سیستم فیلتراسیون استخر و احتمال وارد شدن آسیب به بدنه فیلتر تصفیه خواهد شد. برعکس این مورد نیز وجود دارد، یعنی انتخاب پمپ کوچکتر نیز می تواند منجر به افزایش زمان گردش آب و افت کیفیت تصفیه استخر شود. حال برای اینکه بهترین سایز برای پمپ استخر را انتخاب کنید، می توانید از کارشناسان این زمینه کمک بگیرید و مشخصات پمپ استخر را با مشخصه های لوله کشی استخر تطابق دهید.

ایجاد پناهگاهی برای نگهداری از پمپ استخر

از جمله مواردی که هنگام نگهداری از پمپ استخر باید به آن توجه کنید، در نظر گرفتن مکانی برای محافظت از تجهیزات استخر شما خصوصا پمپ ها می باشد. این کار نه تنها منجر به زیبایی و آراسته شدن محیط استخر شما خواهد شد، بلکه می تواند از آسیب رسیدن به تجهیزات استخر شما جلوگیری کند. (به این مسئله توجه کنید که پناهگاه شما باید ضد زنگ و دارای دریچه قابل قفل باشد)

نحوه نگهداری از پمپ استخر

بررسی دائمی پمپ استخر

بررسی پمپ استخر باید به صورت سالانه توسط یک متخصص حرفه ای انجام گیرد تا در صورت وجود مشکل، هر چه زودتر جلوی آن گرفته شود. بهترین زمان برای بررسی پمپ ها قبل از زمان اوج مصرف آن یعنی در فصل بهار می باشد.

تمیز کردن پمپ استخر

اگر پمپ استخر شما محافظت شده نباشد، تمیز کردن تجهیزات داخلی پمپ ها می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد کند اما شما می توانید از یک برس یا جارو های مخصوص برای تمیز کردن و برس کشیدن منافذ پمپ استفاده کنید؛ همچنین استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن سطوح و موتور استخر، می تواند بهترین گزینه باشد.

تیم آچارسی ارائه دهنده خدمات ساخت استخر، سونا خشک، سونا بخار و جکوزی می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر، کافی است با کارشناسان ما در achar30 تماس حاصل فرمایید.

مشکلات پمپ استخر و راه حل آن

نگهداری از پمپ استخر یکی از ضروری ترین کارها برای صاحبان استخر می‌باشد، چرا که در صورت غفلت، منجر به وجود آمدن ضررهای مختلف به شما خواهد شد. موتور و پمپ استخر می تواند به دلایل مختلفی از کار بیفتند که در بعضی مواقع این اشکالات به دلیل وجود مشکلاتی در پمپ استخر می باشد. در این بخش با انواع رایج مشکلات پمپ استخر ها آشنا خواهیم شد و راه حل های آنها را نیز به شما بیان خواهیم کرد.

مشاهده حباب هوا در محفظه پمپ استخر

یکی از مشکلات شایع در پمپ های استخر، وجود حباب در محفظه پمپ می باشد. برای رفع این مشکل در ابتدا باید محل ورود هوا به داخل پمپ را پیدا کنید. از جمله دلایلی که ممکن است باعث ورود هوا به داخل پمپ شما شود عبارتند از:

  • کمبود سطح آب استخر
  • ایجاد شکستگی در لوله کشی
  • احتمال وجود آسیب در حلقه O
  • زیاد شدن آلاینده ها در قسمت مکش پمپ استخر

هزینه تعمیر و نگهداری استخر

همانطور که در بالا ذکر شد، وجود حباب هوا در داخل پمپ استخر، از جمله مشکلات رایج می باشد که می تواند به علت کم بودن سطح آب استخر رخ دهد؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا مقاله دلایل کم شدن آب استخر و روش های جلوگیری از آن را مطالعه کنید.

روشن و خاموش شدن پمپ استخر

روشن و خاموش شدن متناوب پمپ استخر می تواند به دلیل گرم شدن بیش از حد پمپ اتفاق بیفتد به همین دلیل در ابتدا باید عواملی که در گرم شدن پمپ استخر دخالت دارند را مورد بررسی قرار دهید.

  • گیر کردن پروانه پمپ استخر
  • کم بودن سیم کشی در پمپ هایی که به تازگی نصب شده اند.

وجود نشتی در پمپ ها

یکی از دلایل اصلی نشتی پمپ ها، وجود عیب در واشر حلقوی یا درپوش صافی آن است که برای برطرف شدن این مشکل، نیازمند تعویض اجزای خراب می باشید. در بسیاری از پمپ ها برای جلوگیری از نشتی پمپ از کاسه نمد استفاده می کنند که اگر در این بخش هم مشکلی به وجود آید، نیازمند تعویض می باشد.

روشن نشدن پمپ استخر

در این مواقع باید بررسی کنید که مشکل به وجود آمده داخلی است یا خارجی، ولی به صورت کلی برای برطرف شدن آن، می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • تمامی کلیدهای مربوط یا قطع کننده های مدار را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید که پمپ استخر به برق متصل است.
  • بررسی اینکه پمپ دچار نقص مکانیکی شده یا خیر
  • بررسی متصل بودن تایمر یا کنترل خودکار به پمپ

اموزش نگهداری از استخر

پمپ به صورت خلاص کار می کند

در نگهداری از پمپ استخر وقتی با این مشکل مواجه می شوید به این معنی است که پمپ استخر به صورت خشک کار می کند که در این موارد باید مسدود شدن مسیر جریان شناسایی شده و بعد پمپ را از آب پر کنید. به این نکته توجه کنید که خشک کار کردن پمپ استخر باعث گرم شدن هوای داخل پمپ و در نهایت موجب ذوب شدن سبد و روکش صافی یا تغییر شکل آن می شود.

جمع بندی

نگهداری از پمپ استخر از جمله کارهای ضروری در سرویس و نگهداری استخرها می باشد که باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد تا از احتمال به وجود آمدن خرابی جلوگیری کنید. چک کردن منظم حلقه O موجود در پمپ استخر و عدم وجود گیاهان در اطراف پمپ، از جمله کارهای ضروری در نگهداری پمپ استخر می باشد. کارشناسان ما در تیم آچارسی، در زمینه ساخت و طراحی استخر و سرویس و نگهداری آن، آماده ارائه خدمات به شما می باشند.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *