دلایل کم شدن آب استخر
محتوای این مطلب

یکی از چالش هایی که صاحبان استخرهای شخصی و عمومی با آن درگیر هستند، میزان طبیعی کم شدن اب استخر می باشد؛ که عدم توجه به آن می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای شما داشته باشد. طبق قاعده ای که وجود دارد، اگر در محیط های مرطوب به صورت روزانه، بیش از یک چهارم هر اینچ و یا نیم اینچ در محیط های خشک، آب استخر کم شود، باید استخر خود را برای بررسی هر گونه نشتی چک کنید. لازم به ذکر است که  میزان طبیعی کم شدن آب استخر، به عوامل متفاوتی بستگی دارد؛ برای مثال: استخرهایی که در مناطق بادخیز یا مناطق خشک ساخته می شوند، آب بیشتری را به نسبت استخرهای دیگر از دست میدهند. به صورت کلی در بعضی از مناطق، رطوبت هوا، سرعت باد و تغییرات دمایی، می تواند در کاهش سطح آب استخر موثر باشد. در ادامه این مقاله می خواهیم روش هایی را برای جلوگیری از کم شدن اب استخر مورد بررسی قرار دهیم.

آچارسی سازنده استخر

میزان طبیعی کم شدن آب استخر به صورت نرمال چقدر است؟

آب استخر به دلایل مختلفی کاهش پیدا میکند، یکی از این دلایل تبخیر آب است؛ به همین دلیل کم شدن مقداری از سطح آب نشان دهنده وجود اختلال در استخر نمی باشد. این مقدار آب از دست رفته می تواند چیزی حدود 25000 تا 50,000 گالن آب در سال باشد که با توجه به اندازه و حجم استخر متفاوت است. از دلایل دیگر کم شدن آب استخر، شستشوی مکرر فیلتر استخر می باشد.

دلایل کم شدن آب استخر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ روش هایی برای جلوگیری از کم شدن آب استخر برویم، بهتر است که دلایل کاهش آب استخر را مورد بررسی قرار دهیم. از جمله دلایلی که میتواند در به وجود آمدن این مشکل نقش مهمی داشته باشد، تبخیر آب، وجود نشتی و یا مشکلات در سیستم لوله کشی استخر می باشد. افزایش دما، وزش باد و مواد ضد عفونی کننده، از جمله پارامترهایی هستند که موجب کم شدن آب استخر خواهند شد. این مسئله در استخرهای روباز بیشتر به چشم میخورد، ولی کم شدن آب که تحت تاثیر این پارامترها صورت گیرد، در حد چند اینچ می باشد؛ مشکل اصلی زمانی است که سیستم لوله کشی استخر دچار نشتی شود.

روش های جلوگیری از کم شدن آب استخر

تعمیر و نگهداری از استخرها اگر بر اساس استانداردهای گفته شده نباشد، ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برای شما به وجود آورد. به همین دلیل بهتر است که در خصوص روش های جلوگیری از کم شدن آب استخر، اطلاعات داشته باشید، چرا که در اینصورت قادر خواهید بود سطح آب استخر را حفظ کرده و در مصرف آب صرفه جویی کنید. از جمله روش هایی که برای جلوگیری از کاهش آب استخر مورد استفاده قرار میگیرد، شامل روش های زیر می باشد.

تعمیر و بررسی نشتی استخر

اگر در نگهداری و بررسی استخرهای خود استمرار داشته باشید، می توانید متوجه وجود هرگونه نشتی در استخر خود شوید و برای برطرف کردن آن هر چه زودتر اقدام کنید. اما اگر در نگهداری از استخرها استمرار نداشته باشید، در این صورت آب بیشتری از استخر شما کم خواهد شد. با توجه به اینکه بعضی از نشتی ها می توانند غیر قابل شناسایی باشند، به همین دلیل تشخیص وجود نشتی نیازمند دقت است، که برای اینکار می توانید دیواره های استخر را برای پیدا کردن هر گونه شکاف یا ترک مورد بررسی قرار دهید.

میزان طبیعی کم شدن اب استخر

استفاده از روکش استخر

طبق تحقیقات انجام شده، آب استخرهای روباز به صورت تقریبی، در هفته حدود 2 اینچ کاهش پیدا می کنند؛ همچنین این استخرها در معرض انواع آلودگی ها از جمله حشرات و برگ های درختان می باشند. به همین دلیل یکی از راه هایی که هم مانع ورود آلودگی ها به داخل آب میشود، و هم از کاهش آب جلوگیری می کند، استفاده از روکش های استخر می باشد. روکش های استخر می توانند مقدار تبخیر آب را تا حد قابل توجهی (30 درصد) کاهش دهند. همچنین این روکش ها از تبخیر آب جلوگیری می کنند؛ به همین دلیل یکی از اقداماتی که برای آماده سازی استخر برای زمستان انجام میگیرد، پوشاندن استخرها با استفاده از روکش ها می باشد.

از دست دادن آب استخر

کاهش دمای آب استخر

یکی از اقداماتی که افراد خصوصا در فصل سرد سال انجام میدهند، گرم کردن آب استخر است، تا بتوانند در فصل سرد سال نیز از استخر خود استفاده کنند. از معایب این روش این است که دمای بالای آب، موجب کم شدن آب استخر می شود؛ که برای جلوگیری از کاهش آب استخر، می توانید از انرژی خورشیدی استفاده کنید.

بهترین روش ها برای جلوگیری از کاهش استخر

جلوگیری از پاشیده شدن آب استخر

یکی از کارهایی که باعث کم شدن آب استخر می شود، مقدار آبی است که هنگام شنا کردن در داخل استخر، از آن خارج میشود، که همین امر موجب کم شدن آب استخر خواهد شد. از جمله اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از کاهش آب استخر انجام دهید، این است که سطح آب استخر را تا حدی پایین نگه دارید و آن را تا لبه پر نکنید. زهکشی اطراف استخر از جمله کارهایی است که می توانید انجام دهید تا مانع بیرون ریختن آب استخر در اطراف آن شوید، همچنین این روش مقدار آب خارج شده از استخر را به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد.

غیر فعال کردن آبنماها و فواره ها

بسیاری از افراد برای زیبایی استخرهای خود اقدام به نصب آبنماها می کنند؛ اما یکی از معایب استفاده از آبنماها، مصرف بیش از اندازه آب می باشد؛ همچنین هوادهی، میزان سرعت تبخیر آب را افزایش می دهد. درست است که وجود فواره ها و روشن بودن آنها فضای دلنشینی را فراهم می کند، اما باید به این مسئله توجه کنید که روشن بودن همیشگی فواره ها علاوه بر مصرف برق زیاد، موجب کم شدن آب استخر در اثر تبخیر میشود. با غیر فعال کردن آبنما و فواره ها، می توانید از کم شدن حجم قابل توجهی از آب استخر خود خودداری کنید.

روش های جلوگیری از کم شدن اب استخر

کاشت درخت و گیاهان در اطراف استخر

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، یکی از دلایل کاهش آب استخر، وزش باد می باشد، که کاشت درختان می تواند روش مناسبی باشد تا از تبخیر آب استخر در اثر وزش باد جلوگیری کند. این راهکار بیشتر برای استخرهای روباز انجام میگیرد. البته توجه به این نکته ضروری است که قبل از کاشت درخت در اطراف استخر، بهتر است نوع گیاهان انتخابی و طول و عرض آنها را مد نظر داشته باشید. همچنین انتخاب درخت ها باید به گونه ای باشد که با ریزش برگ آنها، به هم ریختگی زیادی ایجاد نشود.

روش های اصولی جلوگیری از کم شدن آب استخر

نتیجه گیری

به صورت کلی هدف ما در این مقاله بررسی روش های مختلف برای جلوگیری از کم شدن آب استخر می باشد. تبخیر آب همواره اتفاق می افتد و راهکاری برای جلوگیری از تبخیر وجود ندارد؛ اما با استفاده از روش های بالا می توانیم از تبخیر شدن بیش از حد آب جلوگیری کنیم. همچنین استفاده از تجهیزات مناسب برای استخرها، باعث شده تا طول عمر استخر افزایش یابد و از نشتی زود هنگام آن جلوگیری شود.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *