محتوای این مطلب

حوض ماهی به دو صورت استخر روکار و توکار می شود که هر کدام قیمت مخصوص به خود را دارند. در واقع هزینه ساخت استخر پرورش ماهی  نسبت به شرایط و محیطی که برای استخر در نظر گرفته اید، متغیر است. البته هزینه نصب رویه استخر نیز با توجه به انواع مختلف استخرهای تولیدی متفاوت خواهد بود.

اما برای ساخت حوضچه های توکار، ابتدا باید محوطه ای که قرار است به عنوان بخشی از حوض مورد نیاز نصب شود، حفر شود، پس از حفر حوض، در قسمت مورد نظر قرار میگیرد. پس از قرار گرفتن حوض در محوطه حفاری، قسمت های آن را می پوشانند تا حوض مصنوعی به حوض ثابت تبدیل شود.

این حوض های کارآمد یکی از بهترین و راحت ترین گزینه ها برای ساخت استخر پرورش ماهی در منزل هستند. این استخرها در مدل های مستطیل شکل، گرد، فایبرگلاس، برزنتی و نصب آسان تولید می شوند که هر کدام را می توان به عنوان استخر روی زمین یا استخر داخلی زمین اجرا کرد. صنعت ماهیگیری برای پرورش انواع ماهی به استخرهای بزرگ و سالم نیاز دارد.

ساخت استخر پرورش ماهی در منزل

استخر پرورش ماهی در منزل یکی از گزینه هایی است که برای ساخت استخر های پرورش ماهی است که می توانید ساخت آن را با سازه های مختلفی انجام دهید. بهترین سازه ها برای کاهش هزینه، ساخت استخر پرورش ماهی فایبرگلاس است. این نوع سازه ها هزینه کمتری نسبت به سازه های بتنی دارند به همین دلیل نیز اگر قصد احداث استخر پرورش ماهی با کمترین هزینه را داشته باشید، استفاده از این روش برای شما مناسب است.

هزینه ساخت استخر بتنی پرورش ماهی کمی بیشتر از سازه های فایبرگلاس است. همچنین تاسیس استخر پرورش ماهی با استفاده از سازه های بتنی بسیار بهتر است. با در نظر گرفتن این موضوع که ساخت استخر فایبرگلاس با استفاده از سازه هایی با مواد اولیه پلاستیکی انجام می شود، می توان گفت استخر های بتنی، برای پرورش ماهی سازه های مناسب تری هستند.

نحوه ساخت استخر پرورش ماهی قزل آلا

به صورت کلی می توان گفت اگر سرمایه و محیط مناسب در اختیار دارید، بهتر است تا استخر بتنی پرورش ماهی را احداث کنید، اما در صورتی که محیط مناسب در اختیار شما نیست یا سرمایه کمتری دارد، می توانید از استخر های سازه جدید از جمله استخر فایبرگلاس یا استخر وینیل استفاده کنید.

اگر در یک منطقه گرم و مرطوب زندگی می کنید، می توانید از سقف خانه خود برای ایجاد یک استخر جزئی استفاده کنید. (برای جلوگیری از گرم شدن و تبخیر آب استخر، پوشش یا سقف استخر را در نظر بگیرید)

پس از تعیین مکان مورد نیاز برای کارگاه، سه وظیفه اصلی باید در این زمینه انجام شود:

  • تعیین نوع کشت و تراکم
  • تعیین ظرفیت مانند مقدار آب ورودی و نوع فرآیند بازاریابی.
  • طراحی و برنامه ریزی و تجهیزات پشتیبانی آن با توجه به عوامل ذکر شده

اصول ساخت استخر پرورش ماهی

استخرهای پرورش ماهی آبی معمولاً مستطیل شکل بوده و مساحتی معادل نیم هکتار را در بر می گیرد، اما مناسب ترین اندازه برای ساخت این نوع حوضچه ها، حوضچه یک هکتاری است. مدیریت این نوع حوضچه آسان است و کار تغذیه، کوددهی، سمپاشی، صید، نمونه برداری و کنترل رشد ماهی آسان است.

عمق این استخرها در شرایط گرم و معتدل 1.5 تا 2 متر برآورد شده و شیب تند 1:200 دارند. علاوه بر این، دارای شیب عرضی دیوار در وسط استخر هستند. دیواره استخر به شکل ذوزنقه است و از آنجایی که در برابر فشار آب مقاوم است، ساخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

همانطور که میدانید ماهیگیری در آب گرم مانند کشاورزی به دانه های بارور نیاز دارد. برای ساخت دیواره دریاچه، در ابتدای پروژه، محوطه ای که دیواره دریاچه ساخته شده است به عمق یک متر حفر می شود، سپس کانال عبوری از آن با سنگ و درخت پر می شود تا دیواره پایه های محکم . سپس روی کانال خاک می ریزند و حفر می کنند.

این کار باید با حوصله انجام شود. برای این منظور ابتدا 20 سانتی متر زمین ریخته شده و پس از پخش شدن کف دیوار با آب، کاشته می شود. خاک مورد نیاز برای ساخت دیوار نیز از کف دریاچه تامین می شود. این روند تا زمانی که دیوار استخر با شیب 1:1:5 ساخته شود تکرار می شود.

یکی دیگر از مراحل ساخت استخر ماهی که بسیار حائز اهمیت است طراحی و ساخت ورودی و خروجی استخر می باشد. برای ساخت شیر ​​ورودی آب معمولاً از آهن یا لوله با قطر مناسب در دیواره استخر که دارای شیر است استفاده می شود.

در زیر جایی که آب از طریق جوراب وارد استخر می شود، یک جعبه آرایشگاه با ته توری وجود دارد که از ورود علف، آفات آب، زباله و کثیفی جلوگیری می کند. از شیر آب برای ایجاد استخر (مسلح یا آجری) استفاده می شود که دارای کف و سه جداره است و در طرفین آن سوراخ هایی برای تثبیت و تثبیت آن و دیوار استخر دارد.

نکات کلیدی در طراحی استخر ماهی

دیوار عمودی مانک که از دیوار استخر عبور می کند دارای سه ردیف سوراخ است. این شیارها در مقابل هم قرار گرفته اند و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. مسیر اول نزدیک کاسه است و از یک توری فلزی یا چوبی تشکیل شده است که مانع خروج ماهی از کاسه می شود و همچنین چند تخته در دو اندازه. در سوراخ های دوم و سوم سنباده های چوبی وجود دارد که فضای بین آنها معمولا با فضای وسیعی پر می شود که از ورود آب به بیرون استخر جلوگیری می کند.

اگر بخواهیم آب از ته استخر خارج شود توری را زیر سوراخ اول قرار می دهیم و تخته را آنجا می گذاریم، اگر بخواهیم آب از بالا جاری شود رشته توری را روی آن می گذاریم. تخته گذر اول، به طوری که اگر وقتی سطح آب دریاچه پایین می آید، روی این شنت هایی که آن طرف اینها می ریزند (در مقابل دیوار سوم مانک که به نظر می رسد حوض دیواری است) بریزند. دیوار سوم منک دارای لوله ای در پایین آن است که آب سرریز را از این نقطه به بیرون حوض هدایت می کند.

 نکته مهم این است که ساخت این سازه باید با دقت کافی و منابع کافی انجام شود تا از استحکام لازم برخوردار باشد. از آنجایی که بین منطقه مورد نظر و حوضچه های در حال توسعه فاصله زیادی وجود دارد، آب مورد نظر از مخزن به حوض منتقل می شود، برای این منظور کانالی برای انتقال آب احداث می شود. این کانال ها اغلب مورد استفاده قرار می گیرند و شکل ذوزنقه ای دارند. ساخت این کانال ها از رکود و آلودگی آب جلوگیری می کند و می تواند برای آب و آبیاری استفاده شود.

پرورش کدام ماهی سود بیشتری دارد؟

به گزارش تسنیم، حدود 20 درصد پروتئین حیوانی مورد نیاز انسان از ماهی تامین می شود و تقریباً یک سوم جمعیت جهان بیشتر پروتئین خود را از پشت دریافت می کنند. ماهی استوایی یکی از منابع اصلی پروتئین است. سالانه حدود 140 هزار تن ماهی گرمسیری در ایران تولید می شود. سرانه مصرف ماهی در کشور حدود هشت کیلوگرم است که یک سوم میانگین جهانی برای هر نفر است.

ماهی کپور به دلیل ارزش غذایی بالا و بازار صادراتی مناسب یکی از مهمترین منابع درآمدی در حوزه پرورش ماهی می باشد. اگر یک خانه ویلایی دارید، می توانید ساخت استخر در ویلا را انجام دهید و در آنجا به راحتی پرورش ماهی کنید و سود خوبی از این راه به دست آورید.

سرمایه اولیه برای ساخت استخر پرورش ماهی

برای راه اندازی کسب و کار خود به چه سرمایه ای و در چه حجمی نیاز دارید؟ تا بتوانید بازدهی مناسبی از پرورش ماهی به دست آورید؟ اگر می خواهید پرورش ماهی را در مقیاس کوچک راه اندازی کنید به پول زیادی نیاز ندارید. اما راه اندازی یک کسب و کار با پتانسیل تولید بالا نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد. به گفته کارشناسان، ایجاد مزرعه پرورش ماهی با ظرفیت تولید کمتر از 20 تن در سال، منطقی نیست.

بنابراین برای شروع باید کار، مقیاس این تولید را در نظر بگیرید که برای شروع آن حداقل به 200 میلیون تومان سرمایه نیاز دارید که البته این مبلغ منهای هزینه خرید زمین است. کلیه هزینه ها شامل ساختمان اداری، انبار مواد غذایی، اتاق نگهبانی، ساخت استخر و دوش و زهکشی ورودی به مزرعه و نصب ادوات کشاورزی می باشد، بنابراین در این مبلغ 70 تا 80 میلیون تومان برای ساخت و ساز مصرف می شود.

ساختن نگهبانی هزینه زیادی برای شما ندارد و کمتر از پنج میلیون تومان هزینه دارد. مهمترین قسمت پروژه ساخت و طراحی حوضچه هایی است که معمولا از سه نوع حوض و مزرعه استفاده می شود. 10 حوض 10 متری برای پرورش بچه انگشتان تا سه گرم، 20 حوض 2.5 متری برای پرورش ماهی و 3 استخر 30 متری برای پرورش ماهی.

در حال حاضر در بسیاری از مزارع پرورش ماهی از روش‌های تولید تکراری استفاده می‌شود، به طوری که پس از هر فرآیند تولید و رشد، یک فرآیند بازرسی انجام می‌شود، به این ترتیب ماهی‌های هم‌اندازه و هم‌شکل را در کاسه‌های جداگانه نگهداری خواهند شد.

 کار به همین ترتیب ادامه دارد. به این ترتیب ماهی هایی که به فروش می رسند تقریباً در تمام طول سال در مزرعه موجود است که این امکان را به کشاورز می دهد که در تمام طول سال رضایت مشتریان خود را جلب کند. کل فضای در نظر گرفته شده برای استخر بین 800 تا 1000 متر مربع است که فضای مفیدی بین 500 تا 700 متر را در اختیار شما قرار می دهد.

این پست را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «هزینه ساخت استخر پرورش ماهی»

  1. جواددانشیار

    درود‌ضمن‌سپاسگزاری‌از‌راهنمایی‌شما‌اگر‌لطف‌فرماییدبارسم‌یک‌مقطع‌عرضی‌از‌استخر‌اجزا‌را‌شرح‌دهید‌بسیار‌سپاسگزار‌خواهم‌شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *