ساخت استخر در مناطق سردسیر
محتوای این مطلب

همه ما کم و بیش در مورد استخرها و کاربردهای آنها اطلاعات کافی داریم. ساخت استخر می تواند لحظات خوشی را برای شما و خانواده تان به ارمغان بیاورد و تفریح خوبی برای دور شدن از دغدغه های روزمره باشد. شنا کردن می تواند به بهبود سلامتی شما کمک کند و به شما آرامش دهد. با وجود همه این فواید، ساخت استخر در مناطق سردسیری و استفاده از آن، در مقایسه با استخرهایی که در مناطق گرمسیری قرار دارند، سخت تر است. به همین علت بسیاری از افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند، از ساخت استخر پشیمان میشوند؛ چرا که مدت زمانی که می توانند از استخر خود استفاده کنند کوتاه می باشد. با این حال، ساخت استخر در مناطق سردسیری به صورت اصولی، در کنار نصب تجهیزات مناسب، مدت زمان استفاده از استخرها را طولانی تر خواهد کرد. در ادامه مقاله می خواهیم انواع استخرهایی که برای مناطق سردسیری مناسب می باشند را بررسی کنیم تا بتوانیم از استخرهای خود حتی در فصل زمستان نیز استفاده کنیم.

بهترین سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

برای ساخت استخر در فصل سرد سال و در مناطقی که دمای هوا به شدت افت می کند، بهتر است اقدام به ساخت استخرهایی کنید که در برابر سرمای هوا از مقاومت بالایی برخوردارند. استخرهایی که در داخل زمین ساخته می شوند، معمولا در طول فصل زمستان دچار آسیب هایی از جمله ترک در دیواره های استخر خواهند شد؛ به همین دلیل هدف ما این است که شما با انواع مشکلاتی که ممکن است مواجه شوید آگاه باشید. در ادامه با انواع استخرهایی که برای مناطق سرد مناسب هستند آشنا خواهیم شد و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

استخرهای بتنی در مناطق سردسیری

استخرهای بتنی همواره به عنوان با دوام ترین استخرها شناخته شده اند. با وجود اینکه این استخرها را می توان به راحتی به هر فرم و اندازه ای ساخت، اما نتیجه کار بسیار زیبا می باشد. این استخرها از جمله استخر هایی هستند که در مناطق سردسیری ساخته میشوند. برای ساخت استخرهای بتنی، از میلگرد و بتن مصلح استفاده می شود، همچنین برای تزئین آنها از کاشی و سنگ ریزه استفاده می کنند. در ساخت این نوع از استخرها، کمی آنها را تقویت می کنند تا در برابر انجماد مناطق شمالی مقاوم باشند.

بهترین سازه برای ساخت استخر در مناطق سردسیر

مشکلات ساخت استخر بتنی در مناطق سردسیری

مسئله ای که در خصوص ساخت استخرهای بتنی وجود دارد این است که در هوای سرد احتمال ایجاد ترک در ساختار بتن وجود دارد. با منبسط و منقبض شدن بتن، دما در ساختار بتن تغییر می کند ک همین امر موجب ایجاد ترک در بتن خواهد شد. علاوه بر اینها، ممکن است مشکلاتی در لوله کشی استخرهای بتنی ایجاد شود. لازم به ذکر است که ترک خوردن دیواره ها در استخرهای بتنی، جزء رایج ترین اتفاقات است اما روش هایی برای رفع آنها وجود دارد.

استخرهای فایبرگلاس در مناطق سردسیری

نصب استخرهای فایبرگلاس ممکن است کمی گرانتر باشد، اما هزینه تعمیر و نگهداری آنها در طول سال کمتر است. یک واقعیتی که در مورد استخرهای فایبر گلاس وجود دارد این است که این استخرها از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، به همین دلیل گزینه مناسبی برای مناطق سردسیری می باشند؛ البته این نوع از استخرها در مقایسه با استخرهای بتنی، طول عمر کمتری دارند. استخرهای فایبرگلاس معمولا در کارخانه ساخته شده و به شما تحویل داده میشوند. برای نصب استخرهای فایبرگلاس، اطرافشان بتن ریخته میشود که این ویژگی از یخ زدگی آنها جلوگیری خواهد کرد.

ساخت استخر در مناطق سردسیری

مشکلات ساخت استخر فایبرگلاس در مناطق سردسیری

همانطور که ذکر کردیم، استخرهای فایبرگلاس از انعطاف بالایی برخوردارند اما برای اینکه این استخرها در جای خود محکم قرار بگیرند، از بتن استفاده می کنیم. بتن ریخته شده در اطراف استخرهای فایبرگلاس، ممکن است ترک بخورند اما این ترک ها به ساختار اصلی استخر، آسیب نخواهد رساند؛ البته ایجاد شکاف های بزرگ در بتن اطراف استخر فایبرگلاس، می تواند باعث جابجایی و شکسته شدن استخر شود.

برای اطلاعات بیشتر درمورد استخرهای فایبرگلاس و بتنی، پیشنهاد ما به شما مطالعه مقاله مقایسه استخر فایبرگلاس با استخر بتنی می باشد.

استخرهای وینیلی در مناطق سردسیری

هزینه ساخت اولیه اینگونه استخرها، به مراتب پایین تر است و می تواند با بودجه شما سازگار باشد. برای ساخت استخر با وینیل، مانند استخرهای فایبرگلاس، از بتن در اطراف استخر استفاده می کنیم؛ اما جنس دیواره های این استخر از فلز یا پلیمر می باشد، به همین دلیل مستعد ترک در فصل سرد سال نیستند. استخرهای وینیلی از یک آستر به اسم وینیل ساخته شده اند که از رشد جلبک ها در استخر جلوگیری می کند. با تمامی مزایای استخرهای وینیلی، این نوع از استخرها معایبی نیز دارند که هنگام ساخت استخر در مناطق سردسیر، برای استفاده از اینگونه استخرها با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

طراحی و ساخت استخر در مناطق سردسیر

مشکلات ساخت استخر وینیلی در مناطق سردسیری

جنس آستر در استخرهای وینیلی، بسیار شکننده است، و در دماهای بسیار پایین ممکن است ترک بخورد. زمانی که استخر شما در زمستان یخ میزند، ممکن است آستر شما شکننده شود که همین موجب بروز نشتی در استخر میشود؛ که تنها کار هنگام مواجه شدن با نشتی استخر، این است که تا زمانی که هوا گرمتر شود صبر کنید. اما لازم به ذکر است که در این مدت، ممکن است استخر شما دچار آسیب های بیشتری شود.

بهترین نوع استخر برای مناطق سردسیری کدام است؟

استخرهای فایبر گلاس به خاطر اینکه در ساخت آنها از مواد انعطاف پذیر استفاده شده است، هم در مناطق سرد و هم در مناطق گرم، به نسبت سایر استخرها از مقاومت بالایی برخوردارند. اما استخرهای بتنی اگر به صورت اصولی و با رعایت استانداردها ساخته شوند، به نسبت استخرهای دیگر از مقاومت و طول عمر بیشتری برخوردارند. استخرهای وینیلی نیز در یخ زدگی های عمیق، ایجاد ترک می کنند و آسیب های جدی را ایجاد می کنند.

بهترین نوع استخر برای مناطق سردسیر

آیا استخرها باید در فصل زمستان تخلیه شوند؟

بسیاری از افراد فکر می کنند برای آماده سازی استخر در زمستان، اولین کار تخلیه کردن استخر می باشد، تا از یخ زدن آن جلوگیری کنند. خالی کردن استخر می تواند آسیب های بیشتری به استخر شما وارد کند و شامل هزینه های بسیاری شود. علاوه بر اینها، اگر استخر خالی باشد، دیواره های آن آسیب خواهند دید. بهتر است به جای تخلیه کامل آب استخر، با چگونگی آماده کردن استخرها برای فصل سرد سال آشنا باشید.

جمع بندی

ساخت استخر در مناطق سردسیری، بهتر است که با توجه به موارد ذکر شده انجام شود. همچنین برای ساخت استخر عواملی از جمله: متراژ فضای شما، هزینه ساخت استخر و طراحی، تعمیر و نگهداری از آن و متریالی که برای ساخت استخر مورد استفاده قرار میگیرد موثر می باشند. برای ساخت استخر در مناطق سردسیری، باید همه جوانب را در نظر بگیرید و در نهایت متناسب با محیط خود و نیازتان، اقدام به ساخت استخر کنید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *