انواع استخر درون زمین
محتوای این مطلب

استخر درون زمین سازه های دائمی هستند که مستقیماً داخل زمین ساخته میشوند. این نوع از استخر ها در انواع مختلفی وجود دارند که استخرهای بتنی، فایبرگلاس و آسترهای وینیل از متداول ترین نمونه های استخر درون زمین هستند. با توجه به اینکه هر کدام از این استخر ها کاربرد های مختلفی دارند، پیمانکار شما می تواند در انتخاب نوع استخر کمک کند و یا در صورت نیاز از یک مرکز متخصص مانند آچارسی برای این امر کمک بگیرید.

مزایا و معایب استخر درون زمین

یکی از روش‌های نوین ساخت استخر که در چند دهه اخیر رواج پیداکرده، ساخت استخر درون زمین است. این استخرها جایگزین روش‌های قدیمی است و روش های دیگری هم برای ساخت استخر درون زمین وجود دارد که در ادامه به صورت کلی با مزایا و معایب استخر های درون زمین آشنا می شویم:

مزایای استخرهای درون زمین

استخرهای درون زمین عموماً نسبت به انواع دیگر استخرها دارای قیمت بیشتری هستند و ساخت آنها نسبتا سخت تر است. از مزایای آنها:

  • طرح بندی دلخواه
  • مقاومت بسیار بالا
  • زیبایی

معایب استخر در زیر زمین

قبل از انتخاب استخر روی زمین باید این معایب استخر در زیر زمین را نیز در نظر بگیرید:

  • اگرچه استخرها از اشکال و اندازه های مختلفی برخوردار هستند، اما شما معمولاً به طرح های ارائه شده توسط سازندگان محدود می شوید. (آچارسی می تواند انواع مدل های مورد نظر شما را برای طراحی استخر در اختیار شما قرار دهد)
  • یکی دیگر از معایب استخر در زیر زمین این است که استخرهای درون زمین ممکن است در تغییرات دچار مشکل باشند.
  • استخر درون زمین از نوع وینیل آستر های آن معمولاً هر پنج سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد زمان ساخت استخر، ابتدا باید آنچه در نظر دارید را انتخاب کنید. در اینجا نگاهی سریع به انواع استخر درون زمین می اندازیم:

بتنی

انواع استخر درون زمین

استخر بتنی

استخرهای بتنی محبوب ترین و گران ترین نوع استخرها هستند. آنها اغلب استخرهای Gunite یا Shotcrete نامیده می شوند. سازندگان، بتن مورد نیاز را با استفاده از شیلنگ های منعطف، بتن را به سمت مقصد هدایت کرده و با توان بالا ملات پاشی میکنند. مزیت استخر بتنی این است که می تواند در هر اندازه و شکلی ساخته شود. به طور کلی ساخت استخر بتنی بین 3 تا 12 هفته طول می کشد. این نسبت به انواع استخرهای درون زمین طولانی تر است، اما استخر بتنی قوی ترین و بادوام ترین نوع استخر محسوب می شود. و بر خلاف سایر استخرها درون زمین، استخرهای بتنی موجود را می توان بازسازی، اصلاح، بزرگ یا به روز کرد.

وینیل

استخرهای روکش دار وینیل دومین نوع استخرهای محبوب در زمین به شمار می روند و تعداد آنها رو به افزایش است. استخر های وینیل از یک بوش انعطاف پذیر یک تکه ساخته شده است که در حفره درون زمین قرار می گیرد و سپس به دیواری با قاب فولادی یا آلومینیومی متصل می شود. استخرهای وینیل در اندازه ها و اشکال محدودی وجود دارند. بیشتر آنها مستطیل شکل هستند، اما آسترهای L شکل و آزاد نیز در دسترس است. استخر وینیل با اندازه متوسط می تواند در یک تا سه هفته نصب شود. از معایب استخر با روکش وینیل این است که وسایل تیز یا سگ های بازیگوش می توانند آستر آن را پاره یا سوراخ کنند. آسترهای آسیب دیده قابل تعمیر هستند، اما بهتر است برای استخر وینیل یک آستر سنگین که ضخامت آن حداقل 20 میلی متر (میلی متر) است استفاده شود.

فایبرگلاس

فایبر گلاس

استخرهای فایبرگلاس در کارخانه به شکل پوسته های غول پیکر در می آیند و سپس توسط جرثقیل در سوراخ حفر شده قرار می گیرند. در حالی که اندازه و شکل استخر فایبرگلاس مقداری محدود است، اما یک استخر فایبر گلاس را می توان در کمتر از 3 روز نصب کرد که یکی از مزایای این نوع استخر می باشد. همچنین مقرون به صرفه ترین نوع استخر درون زمین به شمار می رود. مزیت های دیگر استخرهای فایبرگلاس این است که دارای روکش ژله ای بسیار صاف هستند که بسیار بادوام و ضد آب است، بنابراین این استخرها نسبت به استخرهای بتنی از مواد شیمیایی کمتری استفاده می کنند. اما قبل از تصمیم گیری در مورد اجرا استخر فایبرگلاس، مطمئن شوید که فضای زیادی در حیاط خلوت خود برای ورود جرثقیل دارید و آن منطقه باید بدون کابل های اضافی سیم برق باشد که برای خارج کردن بدنه استخر از جرثقیل دچار مشکل نشود.

طراحی استخر در کرج با 30 سال ضمانت نامه کتبی توسط تیم آچارسی ارئه میشود.

استخر های بینهایت

به طور کلی برای نشان دادن و برجسته کردن منظره هایی با دید ابدی و دارای چشم انداز از استخر های بینهایت استفاده میشود. این نوع استخرها دارای یک یا چند دیواره با لبه ناپایدار طراحی میشوند که لبه آن استخر زیر سطح آب قرار می گیرد و آب از طریق دیواره های جریان پیدا میکنند و شکل بی نهایت به خود میگیرد. این نوع استخر ها در مناطقی با شیب زیاد به کار میروند تا مناظر کوه ها و دیگر ویژگی چشم انداز را به نمایش بگذارد. این نوع استخر ها از هزینه ساخت و نگهداری بالایی برخوردار هستند.

بینهایت

استخرهای لَپ

اگر دلیل اصلی برای داشتن استخر تناسب اندام باشد اینگونه استخر ها می تواند گزینه مناسبی برای شما به حساب بیاید. این استخر های زمینی برای دوره های شنا طراحی شده اند که باریک، دراز و به طور کلی به شکل مستطیل هستند. استخر های لپ برای حیاط های کوچک بسیار ایده آل میباشند. ساخت این نوع استخرها مشابه استخرهای درون زمین است، حداقل طول برای این نوع استخر 40 فوت فضای مستقیم و عرض آن حداقل 8 میباشد.

استخر اِسپای شنا

اسپای شنا نوع دیگری از استخر های درون زمین به شمار می روند که برای حفظ تناسب اندام بسیار مناسب است. این استخر ها ترکیبی از استخر و اسپا میباشد. اسپا ها در واقع جت های آب هستند که به شناگر این اجازه را میدهد که بر خلاف جهت آب حرکت کند. دهانه این استخر حداقل 12 فوت میباشد، از آنجا که شناگران درون آب حرکت نمی کنند میتواند ابعاد این نوع استخر بسیار کوچک تر باشد و برای خانه هایی که دارای حیاط کوچک هستند گزینه مناسبی است.

وان آب گرم

وان های آب گرم

وان های آب گرم استخرهای کوچک و گرمی هستند که برای آرامش و آب درمانی مورد استفاده قرار میگیرند. این سازه ها دو نوع دارند، استخرهایی که روی زمین قرار میگیرند، اصطلاحا به آنها وان گفته میشود و نوع دیگر اسپا های خانگی که درون زمین قرار میگیرند. به دلیل اندازه کوچکتر، نصب و نگهداری وان های آب گرم معمولا در مقایسه با انواع، استخر درون زمین هزینه پایین تری دارند و در ابعاد جمع وجور استفاده میشوند.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *