پیدا کردن نشتی در استخر
محتوای این مطلب

نشتی آب استخر یکی از مرسوم ترین اشکالاتی است که می تواند در استخرها به وجود آید که علت های متفاوتی نیز دارد. اینکه استخر شما مقداری آب از دست بدهد امری طبیعی است اما کم شدن بیش از اندازه آب استخر یک نوع هشدار می باشد که باید هر چه زودتر مورد بررسی قرار گیرد. عواملی مانند موقعیت قرار گیری استخر، دمای محیط، تابش مستقیم نور خورشید و ساخت استخر در یک منطقه بادخیز، از جمله عواملی است که در کم شدن آب استخر دخیل می باشند. اگر شما شاهد کم شدن محسوس آب استخر هستید یا اینکه اطراف استخر شما همواره خیس است، باید به دنبال پیدا کردن نشتی در استخر باشید؛ برای اینکار می توانید از روش های متفاوتی که برای پیدا کردن نشتی استخر وجود دارد استفاده کنید. قبل از تعمیر کردن نشتی استخر، بهتر است ابتدا مکان دقیق آن را مشخص کنید و بعد اقدام به تعمیر آن کنید.

نشانه های نشتی در استخر

برای پیدا کردن نشتی در استخر روش های متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به کاربردی ترین آنها اشاره خواهیم کرد. باید به این نکته توجه کنید که در تمامی موارد کم شدن آب استخر به معنی وجود نشتی در آن نیست، گاها تبخیر آب استخر، به دلیل وجود درختانی مانند افرا که آب زیادی را مصرف می کنند و نفوذ آب به داخل سطوح استخر، می‌تواند منجر به کم شدن آب استخر شود، حتی اگر استخر خود را با مصالح با کیفیت بسازید، باز هم این امکان وجود دارد که در هر ماه یک اینچ از سطح آب استخر کم شود. از جمله نشانه هایی که در پیدا کردن نشتی در استخر می تواند کمک کننده باشد عبارتند از:

کاهش سطح آب

بدیهی و واضح ترین نشانه های وجود نشتی در استخر، کاهش سطح آب می باشد اما اینکه این کم شدن آب به دلیل نشتی است یا عواملی مانند تبخیر، از جمله کارهایی که باید مورد بررسی قرار گیرد. برای تشخیص بهتر می توانید از کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می کنند بگیرید یا با انجام تحقیقاتی، از میزان تبخیر در آب و هوای منطقه خود مطلع شوید.

وجود ترک در استخر

یکی از علت های نشتی آب استخر، ترک خوردن استخر می باشد. وجود ترک های متعدد در کف و دیواره های استخر می تواند در کم شدن آب استخر و نشت آب به اطراف موثر باشد. به همین دلیل هنگام ساخت استخرها باید استانداردهای لازم را رعایت کنید.

نشتی آب استخر

رشد جلبک ها به دلیل نشتی استخر

یکی از نشانه های نشتی در استخر، رشد جلبک ها می باشد. هنگامی که شما با کم شدن محسوس آب استخر مواجه می شوید و مقدار قابل توجهی از آب استخر شما کاهش پیدا می کند، معمولا اولین کاری که انجام خواهید داد این است که اقدام به پر کردن آب استخر کنید اما باید به این موضوع توجه کنید که پر کردن مداوم آب استخر منجر به بهم خوردن تنظیمات شیمیایی استخر شده و همین امر باعث نشتی در استخرها می شود.

لکه های مرطوب در حیاط

رشد ناهموار چمن و وجود نقاط نرم در اطراف استخر، می تواند نشان دهنده وجود نشتی در استخر باشد. نشتی در لوله کشی های استخر، می تواند باعث تغییر مکان و ایجاد لکه های مرطوب در اطراف استخر شود.

مشخص کردن محل نشتی استخر

اگر بعد از انجام بررسی های لازم موفق به پیدا کردن نشتی در استخر شدید، باید اقداماتی را که در ادامه آنها را بیان می کنیم انجام دهید تا از بروز خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری کنید. در ابتدا باید سیستم فیلترینگ استخر را خاموش کرده و اقدام به پیدا کردن نشتی در استخر کنید. اگر جنس استخر شما از آسترهای وینیل تشکیل شده است، بهتر است که همیشه پر از آب باشد اما اگر با کم شدن آب در استخرهای وینیلی مواجه شدید، بهتر است که آن را از آب پر کرده و از کارشناسان ساخت استخر کمک بگیرید. هنگام پیدا کردن نشتی در استخر، بهتر است به موارد زیر توجه کنید سپس از روش های مختلفی که برای تعمیر نشتی در استخر وجود دارد استفاده کنید.

تشخیص نشت استخر و تعمیر آن

از جمله نکاتی که هنگام پیدا کردن نشتی در استخر باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از:

  • اگر جریان آب در قسمت پایینی اسکیمر دچار توقف شد، احتمال وجود نشتی در اسکیمر یا فیلتر استخر وجود دارد که در اینجا باید سیستم لوله کشی استخر را مورد بررسی قرار دهیم.
  • هنگامی که پمپ ها روشن می باشند باید بررسی کنید که آیا در مسیر خروجی و برگشتی آب استخر حباب وجود دارد یا خیر که اگر حبابی در این قسمت مشاهده کردید، احتمالا در قسمت مکش سیستم فیلترینگ استخر مشکلی وجود دارد.
  • از بسته بودن دریچه های پمپ اطمینان حاصل کنید، همچنین توجه به روغن کاری دریچه های حلقه ای می تواند در خوب کار کردن آنها موثر باشد.
  • اگر کم شدن آب استخر در زمان روشن بودن پمپ ها بیشتر است، به این معنی است که نشتی در سیستم برگشتی آب ایجاد شده است.
  • اگر برای نورپردازی استخر از لامپ هایی استفاده کردید و آب در اطراف لامپ های موجود، دچار توقف می شد، به احتمال زیاد در اطراف لامپ های استخر نشتی وجود دارد.

آچارسی مجری تخصصی ساخت استخر در کرج، تهران، کردان، هشتگرد و سایر مناطق می باشد، همچنین طراحی و اجرا سونا خشک و بخار، از دیگر خدمات تیم اچارسی می باشد.

راهکارهای پیدا کردن نشتی در استخر

حال که محل نشتی استخر را مشخص کردید، باید اقدامات لازم جهت بررسی و تعمیر نشتی استخر را انجام دهید که در ادامه به انواع راهکارهایی که در پیدا کردن نشتی استخر موثر می باشند اشاره خواهیم کرد.

انجام آزمایش برای تشخیص نشتی در استخر

یکی از کارهایی که در پیدا کردن نشتی آب استخر می تواند موثر باشد قرار دادن یک سطل در استخر است که می تواند علت کاهش آب استخر را مشخص کند. این آزمایش که به The Bucket Test معروف است، به صورت زیر انجام می شود:

برای انجام این آزمایش به یک سطل آب پلاستیکی 5 گالنی و یک مارکر یا نوار نیاز دارید. در مرحله بعد باید سطل را پر کنید و آن را در طبقات داخلی استخر قرار دهید و آن را از آب پر کرده و در نهایت با استفاده از یک نوار یا مارکر محل دقیق آب را علامت بزنید. نکته قابل توجه این است که می توانید این سطل را در داخل طبقات استخر یا در کنار آن قرار دهید که در این مدت باید پمپ های استخر و هر وسیله دیگری را که موجب افزایش آب استخر شما می شود را خاموش کنید. بعد از گذشت چند ساعت می توانید نتایج حاصل را اندازه گیری کنید. اگر هم آب استخر و هم آب موجود در سطل به یک اندازه کم شد، نشان دهنده این است که تبخیر در استخر به وجود آمده است اما اگر مقدار کاهش آب در استخر بیشتر از سطل آب باشد نشان دهنده وجود نشتی در استخر است که در این مرحله نوبت به پیدا کردن نشتی در استخر می رسد.

ترمیم نشتی استخر

تست رنگی نشت آب استخر

یکی از روش های پیدا کردن نشتی در استخر، استفاده از تست رنگی می باشد؛ برای انجام این آزمایش ابتدا پمپ استخر را خاموش کنید و به آرامی وارد آب شوید (سعی کنید کمترین حرکت را در آب داشته باشید تا آب ثابت بماند)، در مرحله بعدی کمی از رنگ را با استفاده از سرنگ در نزدیکی محلی که مشکوک به وجود نشتی است بریزید و اگر رنگ به سمت نشتی حرکت کرد، به این معنی است که در آن محل یک نشت واقعی وجود دارد اما اگر رنگ به سمت محل مشکوک به نشتی حرکت نکرد، باید به جستجو خود در پیدا کردن نشتی در استخر ادامه دهید.

نشتی در استخرهای بتنی

استخرهای بتنی در مقایسه با سایر استخرها از مقاومت بالایی برخوردارند و می توانید چندین سال بدون مشکل از آنها استفاده کنید. استخرهای بتنی باید بر اساس استانداردهای استخر با آرماتور و بتن ساخته شوند اما گاها پیش می آید که برای کاهش هزینه ها، از بلوک یا آجر در ساخت استخر استفاده می کنند که باعث به وجود آمدن هزینه های زیاد برای ترمیم و عایق کاری استخر در آینده خواهد شد.

روش های جلوگیری از نشتی آب استخر بتنی

ساخت استخرهای بتنی به این دلیل از محبوبیت بالایی برخوردار است که عمر و دوام بالایی دارند؛ به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد نشتی در اینگونه استخرها، باید برای ساخت استخر و طراحی استخرهای بتنی، از پیمانکاران مجرب کمک بگیرید.

نشتی در استخرهای فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس به صورت پیش ساخته می باشند؛ به این معنی که اینگونه استخرها در ابتدای کار در کارخانه ساخته می شوند سپس آنها را داخل زمین تعبیه می کنند. نشتی در استخرهای فایبرگلاس عمدتا به خاطر نصب اشتباه یا جا به جایی به وجود می آید که این ترک ها در استخرهای فایبرگلاس باید تعمیر شوند تا باعث ایجاد شکاف های گسترده تر نشود.

دلایل ایجاد انواع نشتی آب در استخرها

برای پیدا کردن نشتی در استخر باید تجهیزات مختلف استخر را مورد بررسی قرار دهید چرا که نشتی در استخرها ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید. انواع نشتی آب در استخرها عبارتند از:

  • وجود نشتی در سازه استخر: نشتی در سازه استخرها معمولا به علت های مختلفی از جمله: مهندسی ضعیف در ساخت استخر، حرکت زمین، انبساط و انقباض استخرها، فشار آب های زیرزمینی رخ می دهند.
  • نشت لوله کشی استخر: پیدا شدن نشتی در سیستم لوله کشی استخرها به دلیل حرکت مجموعه به وجود می آید؛ به این معنی که قرار گرفتن لوله های استخر در زمین، می تواند باعث حرکت سیستم ها و ایجاد نشتی در لوله کشی شود.

روش تشخیص نشتی استخر

در صورتی که قصد ساخت استخر در ویلا یا محیط باغ خود دارید، پیشنهاد می کنیم که مقاله نکات مهم قبل از ساخت استخر را مطالعه کنید.

روش های تعمیر نشتی استخر

تا اینجا با چگونگی پیدا کردن نشتی در استخر که از علت های کم شدن آب استخر می باشد آشنا شدیم؛ حال می خواهیم با روش های ترمیم و تعمیر نشتی استخر آشنا شویم.

رفع نشتی آب استخر با بنتونیت

یکی از روش های ترمیم نشتی استخر، استفاده از بنتونیت می باشد. بنتونیت یک نوع خاک رس است که می توانید از آن برای بستن نشتی های استخر استفاده کنید. یکی از مزایا استفاده از بنتونیت این است که هنگامی که این ماده خیس می شود، حجم آن چند برابر حالت اولیه خواهد شد و همین امر موجب بسته شدن نشتی استخرها می‌شود.

ترمیم نشتی استخر با آسترهای پلاستیکی

آسترهای پلاستیکی یا همان وینیلی، برای عایق کاری محل نشتی مناسب می باشند. این مواد معمولا در استخرهایی با حجم و ابعاد کم مورد استفاده قرار می گیرند. اگر این آسترها به درستی استفاده شوند، می توانند در آب بندی محل نشتی استخرها موثر باشند اما در مقایسه با سایر روش هایی که برای ترمیم استخر مورد استفاده قرار میگیرد گران تر است.

هزینه تعمیر نشتی در استخر

اگر در ساخت استخر خانگی یا استخرهای عمومی به استانداردهای موجود توجه نکنیم، استخر می تواند در آینده دچار نشتی آب شود که مسلما برای از بین بردن نشتی در استخر، نیازمند تعمیرات متعدد هستیم. اگر نشتی موجود در استخرها را زود تعمیر نکنیم، این نشتی گسترش پیدا خواهد کرد و منجر به صرف هزینه های گزاف خواهد شد. نشانه ای که می تواند به شما در تشخیص نشتی در استخر کمک کند، هزینه های بالا قبض آب و برق می باشد که با توجه به ابعاد و نوع کاربری استخر، می تواند متغیر باشد.

حرف آخر

با روش های پیدا کردن نشتی در استخر و راهکارهای ترمیم آن آشنا شدیم؛ برای جلوگیری از هزینه های اضافی و هدر رفت آب، بهتر است به صورت مستمر استخر خود را بررسی کرده و از سرویس های نگهداری استخر استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساخت و طراحی استخر یا نحوه نگهداری از آن، می توانید با کارشناسان اچارسی در تماس باشید.

این پست را به اشتراک بگذارید

  1. علی اکبر شیروانی

    در حال حاضر به علت کم شدن ویا نشتی اب استخر نیاز به کارشناس دارم لطفا اگر کسی یا شرکتی را میشناسید معرفی یا تماس بگیرید۰۹۱۲۱۱۳۸۷۴۷

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *