استاندارد های استخر
محتوای این مطلب

استخر شنا، به مجموعه امکاناتی از تجهیزات استخر گفته می شود که جهت شنا کردن، تفریح و مسابقه طراحی و ساخته می شوند. استخر شنا در دو نوع خصوصی و یا عمومی و به دو صورت روباز و سرپوشیده و همچنین با انواع سازه های بتنی فایبرگلاس و یا روکش وینیل ساخته می شود. همچنین استخرهای شنا برحسب نوع فعالیت، آموزشی، تمرینی، تفریحی و درمانی تقسیم بندی شده و و بر این اساس دارای ویژگی های خاصی نیز می باشند. برای ساخت استخرها، رعایت استاندارد های استخر و قوانین ساخت استخر الزامی است.

استاندارد ابعاد و عمق استخر

شما با توجه به بودجه ای که دارید می توانید برای ساخت استخر اقدام کنید و با هیچ محدودیتی مواجه نیستید، و به صورت کلی استانداردهای ابعاد و عمق استخر به صورت زیر است :

طول : بیشتر استاندارد های استخر جهان با واحد متر اندازه گیری می شوند، اما در ایالت متحده معمولا این اندازه گیری با واحد یارد انجام می گیرد. در آمریکا بیشتر استخرهای عمومی با در ابعاد 25 متر طول و یا 50 متر طول ساخته شده اند. تمام رکوردهای دنیا با واحد متر اندازه گیری می شوند.
عرض : بیشتر استاندارد های استخر در دنیا عرضی بین 10 تا 50 متر دارند.(برای استخرهای سرپوشیده 2 متر- سرباز 4 متر)
عمق : عمق یک استخر شنا به کاربری آن و اینکه آیا مجموعه آبی مورد نظر برای استفاده شخصی است یا عمومی بستگی دارد. استخرهای عادی معمولا عمقی بین 1 تا 2 متر دارند. اگر استخری برای شیرجه و غواصی طراحی شده باشد عمق حدود 3 تا 6 متر در قسمت انتهایی استخر را خواهد داشت. همچنین عمق استاندارد استخر کودکان 30 سانتی متر تا 1.2 متر است. به طور معمول طول استاندارد استخر عمومی 25 یا 50 متر است.
خطوط شناگران حداقل 2.5 مترعرض دارند و فضا با حداقل 2.0 متر در بیرون خطوط اول و آخر وجود دارند. در مسابقات المپیک و قهرمانی جهان (به جز مسابقات قهرمانی جهان در استخرکوچک یا 25 متر) استخرها 50 متر طول و حداقل 8 خط دارند.

ابعاد و عمق استاندارد استخر

عمق نرمال استخر شنا

عمق نرمال استخر با توجه به مساحت سطح استخر و تعداد استفاده کنندگاني که مي توانند به صورت ايمن از امکانات اين سطح استفاده کنند تعيين مي شود :

  • استفاده کننده به ازاي هر 2/2 متر مربع = قسمت کم عمق آب (کمتر از يک متر)
  • استفاده کننده به ازاي هر 7/2 متر مربع = آب راکد( m 1 – 1.5 عمق)
  • استفاده کننده به ازاي هر 4 متر مربع = آب عميق (بيش از m 1.5 عمق)
  • استفاده کننده به ازاي هر 4 متر مربع = آب عميق (بيش از m 2 عمق)

در این‌جا به عمق استاندارد  های انواع استخر می‌پردازیم :
استخرهای آموزشی، مخصوص مبتدیان
این استخر ها باید عمق 70 سانتی متر و حداکثر 120 سانتی متر داشته باشند.
استخرهای شنای قهرمانی
حداقل عمق استانداردی که برای مسابقات در نظر گرفته شده است 2 متر است و چنان چه استخری برای شیرجه درنظر گرفته باشند عمق آن باید حداقل 3 متر و حداکثر 6 متر باشد و برای شیرجه با ارتفاع‌های مختلف، عمق استخر تا عمق ۱۰ متر هم افزایش پیدا می‌کند.
استخرهای مخصوص کودکان
عمقی که برای استخر کودکان در نظر گرفته شده است حداقل 30 سانتی متر و حداکثر 70 سانتی متر است.
استخرهای دارای تخته استارت و بدون تخته استارت 
در استخرهای دارای تخته استارت، عمق آن از یک متر الی شیش متر افزایش پیدا میکند و بهتر است تخته استارت را در کناره عمق بیشتر به کار ببرند.

ابعاد استخر شنای خانگی

ابعاد استخر شنای خانگی

استخر شنای خانگی یکی از بهترین سرگرمی هایی است که بسیاری از خانواده ها علاقه مند به فراهم کردن آن برای خود و فرزندانشان هستند. نکته مهم هنگام ساخت استخر در منزل انجام گام به گام آن به شکل اصولی است. با کمک معماران و کارشناسان با تجربه در این زمینه می توانید استخر خانگی مناسبی داشته باشید. توجه به این نکته را فراموش نکنید و براساس فضایی که در نظر گرفته اید، استخر مناسبی را احداث کنید. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید، خانه های آپارتمانی هم شانس داشتن استخر را دارند. ابعاد استخر شنای خانگی توسط معماران و کارشناسان مربوطه به شما اعلام می شود و بر اساس فضایی که برای استخر در نظر گرفته اید، ابعاد مناسب انتخاب گردیده و عملیات ساخت استخر خانگی آغاز می شود.

طول استاندارد های استخر‌ خانگی : طول استاندارد این استخر ها را 12.5، 25، 50 در نظر میگیرند. حال با توجه به نوع ساختمان و متراژ موجود جهت احداث استخر، ابعاد مناسب انتخاب می گردد. اکثرا برای ویلاها و خانه‌های بزرگ که فضای کافی در اختیار دارند، طول استخر ها 50 متر تعیین می شود. ولی در صورتی که خانه شما کوچک باشد با طول ۲۵ متر معماران اقدام به ساختن استخر می نمایند.

قوانین ساخت استخر استاندارد

  • حداقل عمق استاندارد های استخر‌ که در نظر میگیرند به اندازه ای است که آب تا زیر چانه افراد بزرگسال بیاید.
  • میزان تفاوت بین عمق آب و عمق استخر به نوع سیستم تصفیه آب و سرریز شدن استخر نیز بستگی دارد.
  • به دلیل مسائل اقتصادی و سیستم پیچیده گردش آب، شکل استخر تا حد امکان ساده در نظر گرفته میشود.
  • شکل استاندارد های استخر‌، یک سطح آب‌بندی شده و سازه‌ای بتنی و تشکیل شده از آرماتورها و فولاد در سازه زیرین کار می‌باشد.
  • سطح رویه استخر‌ها معمولا از جنس کاشی‌های سرامیکی یا موزاییک‌های شیشه‌ای می‌باشند.
  • گاه این سطوح را با رزین‌های کلرین، رنگ‌های مخصوص استخر و ضدآب یا رنگ‌های سیمانی نیز می‌پوشانند.
  • آب استخر همیشه باید تمیز نگه داشته شود. این کار معمولا به وسیله سیستم گردش آب، سیستم تصفیه و فیلترهای استخر، کانال‌های سر ریز و کف گیر آب‌های سطح استخر، در محل و حالت مناسب انجام‌ پذیر است. با اضافه کردن سیستم تنظیم شده جریان مخالف آب، سیستم گرمایش سرتاسری گردش آب، می‌توان زمان و فضای شنا را افزایش داد.

نکات ساختاری استخر

مهم‌ترین نکته ساختاری که برای استخرهای سرپوشیده به کار میرود، کنترل میزان رطوبت است.
آب استخر سرپوشیده به مقدار 16g/m2/h (در زمانی که آب راکد است و از استخر استفاده نمی‌شود) تا حداکثر 204g/m2/h (در زمانی که از استخر استفاده می‌شود) تبخیر می‌شود. این فرآیند تا زمانی ادامه دارد که به نقطه اشباع برسد. اگر سطح آب آرام و راکد باشد، لایه اشباع تبخیر آب درست در بالای سطح استاندارد های استخر‌ ایجاد می‌شود. در این حالت اتلاف تبخیر آب به حدود صفر می‌رسد. بنابراین جریان هوا و سیستم تهویه نباید ساکن بودن سطح آب را برهم بزند. در صورتی که بتوانید از تبخیز آب استخر جلوگیری کنید، گرم کردن آب استخر بسیار ساده تر خواهد شد.
از بین بردن رطوبت از فضای استخر، به وسیله سیستم تهویه بسیار پرهزینه است. اما این امر بسیار ضروری و مهم است. اگر میزان رطوبت و تبخیر آب بیش از ۷۰درصد باشد، در این حالت هر پل حرارتی کوچکی می‌تواند ظرف مدت کوتاهی موجب آسیب ساختاری در استخر شود.

تیم achar30 پیمانکار ساخت و طراحی استخر در کرج  و سراسر ایران می باشد.

نکاتی در طراحی و ساخت استخر

قوانین استاندارد های ساخت استخر

  1. تمامی قسمت های استخر از جمله بدنه، کف، دیواره های استخر باید کاملا گرد و بدون لبه تیز باشند.
  2. استفاده کردن از پنل های گچی برای نصب سقف کاذب در استخر ها کاملا ممنوع است و نباید از آنها استفاده شود.
  3. تمام سیم کشی ها باید دارای رنگ بندی مخصوص و کاملا مشخص باشند و از لوله سینی یا کانالی مناسب به کار روند.
  4. نصب هواکش به منظور تهویه مناسب در محل استخرهای سرپوشیده ضروری است.
  5. لازم است که حتما فضایی به عرض حداقل ۲ متر در حاشیه استخرهای سرپوشیده و حداقل ۴ متر در حاشیه استخرهای سرباز، در نظر گرفته شود.

نتیجه گیری

در اینجا مروری داشتیم بر موارد کاربردی و لازم در انتخاب استاندارد های استخر تا به شما کمک کنیم که بتوانید انتخاب آگاهانه‌ داشته باشید. استاندارد ها و مقرراتی ساخت استخر که به برخی از آنها اشاره شده است، مطابق با قوانین و استاندارد های مرکز استاندارد ملی ایران می باشد. رعایت این موارد و قوانین باعث می شود تا استخر شما از نظر ایمنی، بهداشت، سلامت و طول عمر و مقاومت بالایی داشته باشد.

این پست را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «استانداردهای استخر»

  1. با تشکر از مقاله خوبتون
    فرم و شکل استخر هم استانداردهای مخصوص به خودشو داره؟

    1. درود بر شما کاربر محترم
      برای انتخاب بهترین فرم و شکل استخر، باید متراژ فضای ویلا یا باغ خودتون را در نظر بگیرید؛ همچنین مشاوره گرفتن از کارشناسان می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
      پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد انتخاب بهترین فرم طراحی و ساخت استخر، حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.
      https://achar30.com/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d9%81%d8%b1%d9%85-%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d8%b1/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *