انواع روش های بتن ریزی استخر
محتوای این مطلب

کارشناسان ساخت استخر برای بتن ریزی استخرها از روش های گوناگونی استفاده می کنند، که هر کدام از این روش ها استانداردها و اصول خاصی دارند. با توجه به اینکه طراحی و ساخت استخر، یک کار تخصصی می باشد، به همین خاطر آب بندی اصولی بدنه استخر و توجه به ایزولاسیون استخر، بسیار مورد توجه قرار دارد. با پیشرفت تکنولوژی، متریال های مورد استفاده در ساخت استخر جدید تر شده، به همین دلیل با توجه به نوع متریال به کار رفته، هزینه ساخت استخر می تواند متغیر باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم که روش های بتن ریزی استخر را مورد بررسی قرار دهیم.

مراحل بتن ریزی استخر

نحوه انتخاب عیار بتن برای ساخت استخر

یکی از پر استفاده ترین مصالح برای ساخت استخر، بتن می باشد. استخرهای بتنی در مقایسه با سایر استخرها از مقاومت بالایی برخوردارند. منظور از عیار بتن، مقاومت 28 روزه آن در ساخت یک سازه بتنی می باشد. این عیار را با استفاده از حرف M، که از ابتدای کلمه Mixture می آید، نشان می دهند. برای مثال عیار یک بتن یا توان مقاومت فشار 30 مگاپیکسل،M30 می باشد. عیارهای مختلف بتن، دارای طرح اختلاط مختلف می باشند. به صورت کلی عیار بتن، بیان کننده میزان سیمان استفاده شده در هر متر مکعب از بتن می باشد. در ادامه برخی از ضوابط قالب بندی را مورد بررسی قرار می دهیم.

  1. اتصالات قالب بندی باید محکم و متناسب با جنس قالب باشند.
  2. قالب ها باید سطح صاف داشته باشند.
  3. بازکردن قالب ها باید به آسانی انجام گیرد.
  4. قالب ها باید عاری از هر گونه مواد خارجی باشند.

روش های بتن ریزی استخر

اگر قالب، خصوصیات زیر را داشته باشد، به این نتیجه میرسیم که قالب مورد نظر از عملکرد خوبی برخوردار است:

  1. اجرا نمای دلخواه
  2. تحمل وزن بتن تا زمان سفت شدن
  3. محافظت از بتن
  4. جلوگیری از کم شدن رطوبت بتن
  5. مقاومت در برابر لرزش و ویبره بتن

بتن ریزی استخر به روش قالب گیری

یکی از مهمترین بخش های ساخت استخر، بتن ریزی می باشد، که تاثیر مستقیم در آب بندی دارد. در بتن ریزی استخر به روش قالب گیری، ابتدا کف استخر را سیمان می کنیم، تا یک سطح صاف برای اجرای آرماتور داشته باشیم، سپس با توجه به ابعاد استخر، آرماتورها را به صورت شبکه در کف و بدنه استخر ایجاد می کنیم. البته در این مرحله باید با توجه به عمق استخر، شیب آن را محاسبه کرده تا بتوانیم اجرای آرماتور بندی را با توجه به شیب آن انجام دهیم.

اهمیت آرماتور بندی استخر

سپس کف استخر را آرماتور بندی کرده، تا ضخامت آن 15 سانتی متر شود؛ بعد از این مرحله باید با استفاده از بتن 350 عیار، داخل این شبکه ها را پر کنید و بعد ویبره نمایید. ویبره کردن به دلیل تراکم یکنواخت بتن داخل شبکه ها صورت می گیرد تا سطحی یکنواخت و صاف ایجاد شود. بعد از انجام مراحل بالا و صبر کردن برای خشک شدن بتن، باید از کف قالب بندی استفاده کنیم؛ به این صورت که، کف قالب بندی را دور تا دور استخر ایجاد میکنیم، طوری که آرماتورهایی که در کف ایجاد شده اند، در وسط قالب قرار گیرند. بعد از اتمام این مرحله، بتن ریزی را انجام می دهیم و مجددا برای ایجاد یک سطح صاف از ویبره کردن استفاده می کنیم.

مراحل بتن ریزی استخر شنا

ساخت و طراحی استخر کاری تخصصی می باشد که بهتر است توسط پیمانکاران مجرب انجام گیرد. برای ساخت استخر خانگی، استخرهای بتنی، فایبر گلاس و انواع دیگر استخر ها با کارشناسان ما در آچارسی در تماس باشید.

بتن ریزی با استفاده از روش شات کریت

در این روش از بتن ریزی استخر، که جز یکی از ظریف ترین و تخصصی ترین روش های بتن ریزی استخر می باشد؛ به وسیله یک دستگاه بتن پاش، به شبکه های مش، کف می پاشند. در روش شات کریت، شبکه های آرماتور دیواره، از قبل توسط مهندسان ساخته و محاسبه شده اند. یکی از نکات قابل توجه در این روش این است که، حتما باید از کارشناسان مجرب و ماهر ساخت استخر کمک بگیریم.

شاتکریت چیست و در چه مواردی اجرا می شود؟

یکی از روش های بتن ریزی استخر، شاتکریت می باشد. بتن پاشی شاتکریت، یک پوشش سطحی برای ایجاد لایه متراکم، خود نگهدارنده و باربر می باشد. در این روش ملات یا بتن به صورت پراکنده روی سطح قرار می گیرند. به صورت کلی بتن پاشی شات کریت به دو روش تر و خشک انجام می گیرد؛ که هر کدام مزایا و معایبی دارند. مراحل اجرای هر کدام از روش های بتن پاشی شات کریت، با یکدیگر متفاوت است. به صورت کلی موارد اجرای بتن پاشی شات کریت عبارتند از:

  • ترمیم سازه های بزرگ
  • تقویت ستون ها و طاق های پل
  • عملیات عمرانی خصوصا معادن و حفاری زیر زمینی
  • استخرهای بتنی برای پرورش ماهی
  • دیواره های تونل ها

مزایا شاتکریت عبارتند از:

  • مصرف آب کمتر
  • عدم نیاز به قالب بندی
  • سرعت در اجرای طرح
  • اجرای شکل های پیچیده برای استخر

معایب شاتکریت شامل:

  • مصرف سیمان بیشتر
  • نیاز به پیمانکاران متخصص
  • استفاده از تجهیزات مخصوص

 آرماتور بندی استخر در بتن ریزی

یکی از رایج ترین مصالح برای ساخت استخر، میله گردها می باشند. برای جلوگیری از ترک خوردن کف استخر، و نشت آب به لایه های زیرین، اجرای آرماتور بندی اصولی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر طراحی آرماتورها به درستی انجام گیرد، از سازه مورد نظر در برابر آسیب های احتمالی جلوگیری خواهد شد. از نکات دیگر برای ساخت و طراحی آرماتورها، توجه به اندازه میلگردها می باشد؛ که به صورت معمولی سایز میلگردها 10 تا 16 میلیمتر می باشد.

بتن ریزی استخر

جمع بندی

در این مقاله با روش های بتن ریزی استخر آشنا شدیم، که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند؛ اما اصلی ترین مزیت بتن ریزی، صرفه جویی در زمان می باشد. به صورت کلی با توجه به محل احداث استخر و بودجه ای که مد نظر دارید، روش های مختلفی برای ساخت استخر وجود دارند، که بسته به سلیقه خود می توانید هر یک از آنها را انتخاب کنید. با توجه به سرعت پیشرفت، می توانید از تکنولوژی های به روز برای ساخت استخر استفاده کنید. برای اطلاع از تعرفه ساخت استخر در تهران و سایر شهرها، می توانید با ما در تماس باشید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *