ساخت سکو و عرشه استخر
محتوای این مطلب

هیجانی و محبوب بودن ورزش های آبی، باعث افزایش گرایش مردم به این نوع ورزش ها شده است. شنا یکی از چندین ورزش های آبی می باشد که طرفداران زیادی دارد. در این میان بعضی از مردم به علت مسائل بهداشتی یا دسترسی سخت به استخر مد نظرشان، ترجیح می دهند که از استخرهای خانگی استفاده کنند. زمانی برای ساخت استخر با مشکل مواجه می شویم، که هنگام ساخت ویلا، جایگاهی برای ساخت استخر خانگی در نظر نگرفته باشیم؛ اما خبر خوش این است که امروزه تقریبا برای بسیاری از مشکلات راه حلی وجود دارد. در این خصوص، ساخت استخر روی سطح زمین بهترین راه حل می باشد. ساخت استخر روی سطح زمین، به دلیل سریع و آسان بودن نصب، مقرون به صرفه بودن آن، از محبوبیت بالایی برخوردار است. برای لذت بیشتر از استخرهای روی سطح زمین، شما نیاز به ساخت سکو و عرشه استخر دارید. با ساخت عرشه استخر برای استخر ها، دیگر نیازی به استفاده از نردبان نخواهید داشت.

چگونه یک عرشه استخر بسازیم؟

یکی از امکاناتی که در ساخت استخر خانگی باعث جذاب تر شدن آن می شود، ساخت سکو و عرشه استخر می باشد. مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد، پیچیده بودن ساخت اکثر عرشه ها می باشد؛ علاوه بر این، ساخت بیشتر عرشه ها نیاز به حفاری و ریختن ده ها پایه بتنی دارد. اما در این مقاله، تکنیک هایی را برای ساخت عرشه استخر بیان خواهیم کرد که باعث صرفه جویی در زمان، کاهش سختی کار، و همچنین عدم نیاز به حفاری زیاد می شود.

چگونه یک عرشه استخر بسازیم؟

نکاتی که در ساخت سکو و عرشه استخر باید در نظر بگیرید:

  • نوع متریال
  • سایه اندازی
  • هزینه ساخت
  • داشتن حریم خصوصی
  • محل قرار گیری تجهیزات و لوازم جانبی

نوع متریال: برای ساخت سکو و عرشه، متریال های مختلفی استفاده می شود. در بعضی موارد استفاده از سطوح سنگی به دلیل مقاومت بالا و جلوه طبیعی، کاربرد بیشتری دارند. چوب های جنگلی نیز در مناطق معتدل گزینه خوبی هستند، همچنین نسل جدیدی از کامپوزیت ها وجود دارند، که مقاومت آنها در برابر یخ زدگی، رطوبت و تابش آفتاب بیشتر است.
سایه اندازی: ایجاد فضایی که در تابستان خنک و مطبوع باشد، یکی از نکاتی است که هنگام ساخت سکو و عرشه باید به آن توجه کنید. استفاده از پرگولاها می تواند ایده خوبی برای سایه اندازی باشد. پروگولاها به عنوان سایه بان برای ایجاد حریم شخصی به کار برده می شوند و در مجموع طرح های سقف باز می باشند.
هزینه ساخت: هزینه ساخت سکو و عرشه استخر، با توجه به نوع متریال، ابعاد، و تجهیزات کنار استخر می تواند متفاوت باشد.
حریم خصوصی: بسیاری از افراد هنگام استفاده از استخر، ترجیح می دهند فضای خلوت و دنجی برای تفریح داشته باشند. برای ایجاد حریم خصوصی در اطراف استخر، میتوانید از نرده ها یا بوته ها کمک بگیرید.
محل قرار گیری تجهیزات و لوازم جانبی: قرار گرفتن صندلی ها در کنار استخر یا سایر لوازم جانبی، نیازمند فضایی برای آنها می باشد؛ بنابراین بهتر است هنگام طراحی و ساخت سکو و عرشه استخر، به این مورد توجه کنید.

اگر به دنبال جذاب شدن فضای استخر و ویلا خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از انواع نورپردازی استخر می باشد.

انواع عرشه های استخر

انتخاب نوع عرشه استخر با توجه به متراژ فضا، موقعیت خانه، و بودجه ای که برای ساخت سکو و عرشه استخر در نظر دارید، می تواند متفاوت باشد. در ادامه، انواع طرح های عرشه استخر را بررسی می کنیم.

عرشه مستقل

عرشه مستقل، در مجاورت خود استخر قرار داشته، که میتواند استخر را احاطه کند، یا فقط از طریق یک راهرو به آن متصل شود. ساخت این نوع عرشه ها متداول بوده، و ساخت آنها نسبتا ارزان و راحت است.

عرشه پیوست شده

این نوع از عرشه ها می توانند استخرهای روی سطح زمین را همانند استخرهای درون زمین نشان دهند؛ همچنین ساخت این نوع عرشه های استخر، اغلب به فضای کمتری نیاز داشته و با توجه به ارتفاع خانه و استخر انجام می گیرد. داشتن مجوز از نکات ضروری در ساخت اینگونه عرشه ها می باشد.

پر استفاده ترین مواد برای ساخت سکو و عرشه استخر

ساخت عرشه استخر، دارای الزامات عملکردی ویژه ای می باشد. عرشه ها علاوه بر جذاب بودن، باید غیر لغزنده، صاف و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و کپک باشند. برای ساخت عرشه و سکو استخر، از مواد بسیاری استفاده می شود که هر کدام از آنها معایب و مزایای خود را دارند؛ همچنین در ساخت بعضی از سکو و عرشه ها، از چند نوع مواد استفاده می شود. در ادامه به بررسی متریال هایی که در ساخت سکو و عرشه استفاده می شوند، می پردازیم.

بتن

یکی از مشهور ترین مواد برای ساخت سکو و عرشه استخر، بتن می باشد. علت محبوبیت بتن، قابلیت انعطاف پذیری آن است. استفاده از بتن ریخته شده (Poured Version)، برای آن دسته از صاحب خانه هایی مناسب استف که قصد ساخت یک عرشه ساده و مینیمال را دارند. ساخت این نوع عرشه ها جزء ایده آل ترین ها بوده، که ظاهر و دوام خوب دارند.

پر استفاده ترین مواد برای ساخت عرشه استخر

مزایا: سفارشی بودن بتن، باعث شده بتوانید متناسب با معماری خانه خود رنگ مناسب و سایر المان های عرشه استخر خود را تغییر دهید. این مسئله باعث شده که ساخت عرشه و سکو با استفاده از بتن، به یکی از مشهور ترین روش ها تبدیل شود.

معایب: از عیب های ساخت سکو و عرشه با بتن، این است که بتن در برابر حرارت و تغییر دما بسیار حساس است، که همین باعث ترک خوردن آن می شود؛ با این حال اگر به درستی نصب شوند، می توانیم تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کنیم.

تیم آچارسی، ارائه دهنده انواع خدمات ساخت استخر، سونا و جکوزی می باشد. برای اطلاع از قیمت ساخت استخر در تهران و سایر شهر ها، با کارشناسان ما در achar30 در ارتباط باشید.

چوب

برای ساخت سکو و عرشه استخر، از مواد طبیعی همچون: کاج، سدر و … می توانیم استفاده کنیم. عرشه های چوبی در هر مکانی نیازمند نگهداری مناسب از جمله: سمباده کاری و آب بندی می باشند.

محوطه سازی استخر شنا با چوب

مزایا: اگر شما به دنبال ساخت یک عرشه با ظاهری طبیعی هستید، پیشنهاد ما به شما عرشه های چوبی می باشد. یکی از مزیت های ساخت سکو و عرشه استخر با چوب، برش آسان، شکل گیری راحت و نصب آسان می باشد.

معایب: تمایل چوب به پوسیدگی یا خرد شدن، به نسبت سایر متریال ها بیشتر است؛ به همین دلیل یکی از سختی های ساخت عرشه با چوب، نگهداری آنها می باشد.

کامپوزیت چوب

یک جایگزین طبیعی به جای چوب، استفاده از کامپوزیت چوب است؛ که مخلوطی از پلی اتیلن با چگالی بالا و ذرات چوب به همراه مواد نگهدارنده می باشد.

عرشه چوبی کامپوزیت

مزایا: کامپوزیت چوب از نظر ظاهری مانند چوب است، اما چون در ساخت آن از مواد نگهدارنده استفاده میشود، دوام بیشتری دارد. از معایب استفاده از کامپوزیت چوب، میتوان به سنگین بودن آن اشاره کرد.

سنگفرش

سنگفرش های بتنی، در اندازه، شکل و رنگ های مختلف تولید می شوند، تا شبیه گرانیت، آجر یا کاشی باشند. نصب سنگفرش های کوچک و ریز می تواند کار سختی به نظر برسد، به همین خاطر بهتر است از سنگفرش های بزرگ تر استفاده شود.

سنگفرش اطراف عرشه استخر

مزایا: نگهداری از سنگ فرش ها به مراتب راحت تر بوده، و اگر یکی از آنها دچار آسیب شوند، جایگزین کردن آنها راحت تر است. برای داشتن یک عرشه غیر لغزنده، استفاده از سنگ فرش می تواند گزینه مناسبی باشد، همچنین سنگ فرش ها آب را جمع نمی کنند و ترک بر نمی دارند.

معایب: سنگفرش ها قبل از نصب، نیاز به آماده سازی دقیق زمین دارند؛ همچنین برای جلوگیری از جا به جایی آنها، در طراحی سنگفرش ها از یک حاشیه دائمی استفاده می کنند، که ممکن است برای خیلی ها جذاب نباشد.

آجر

استفاده از آجرها در ساخت سکو و عرشه استخر، یک ظاهر سنتی به سکو می دهد. آجرها در طیف وسیعی از رنگ ها و اندازه ها می توانند تولید شوند؛ و می توان آنها را با ماسه، ملات و حتی در بالای یک کف بتنی قرار داد.

ساخت عرشه استخر با آجر

مزایا: از آنجا که آجرها با مواد طبیعی و در دمای بالا ساخته می شوند، رنگ آنها سریع از بین نمیرود؛ و از آنجایی که آجرها خیلی جاذب نیستند، به همین دلیل پاک کردن لکه ها و کثیفی ها راحت تر است.

معایب: رشد جلبک در آجرها بیشتر است، به همین دلیل نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات ساخت عرشه استخر

برای ساخت عرشه و سکو استخر، باید به نوع استخر خود توجه کنید؛ زیرا ساخت عرشه برای استخرهای درون زمین و استخرهای روی سطح زمین متفاوت می باشد. در ادامه به بررسی ساخت عرشه برای این دو نوع استخر می پردازیم.

عرشه استخرهای روی سطح زمین

  • برای ساخت عرشه استخر های روی زمین، به ارتفاع استخر، نزدیکی ستون ها توجه کنید.
  • انبساط و انقباض تخته ها را در طول زمان اندازه بگیرید.
  • اضافه کردن نرده برای ایمنی عرشه را فراموش نکنید.

عرشه استخرهای داخل زمین

  • مرزهای استخر را مشخص کرده و شروع به حفاری در اطراف لبه استخر کنید.
  • تصمیم گیری در خصوص اینکه می خواهید عرشه شما حالت شناور داشته باشد یا امتداد آن تا لبه استخر باشد، در این مرحله صورت می گیرد.

مراحل ساخت سکو و عرشه استخر

ساخت سکو و عرشه استخر، می تواند باعث افزایش ایمنی استخر، و همچنین استفاده بهتر از محیط استخر شود. برای ساخت عرشه، باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید تا علاوه بر جذابیتی که در فضا ایجاد میکند، عملکرد مناسبی در راستای نیازهای شما داشته باشد. در ادامه، مراحل ساخت سکو و عرشه استخر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مراحل ساخت عرشه و سکو استخر

طراحی عرشه

همانطور که در بالا اشاره کردیم، در بعضی روش های ساخت سکو و عرشه استخر، از تکنیک هایی استفاده می کنیم که نیاز به حفاری زیاد ندارد؛ که به آنها فونداسیون شناور می گویند. در فونداسیون شناور، کل عرشه توسط بلوک های پایه بتنی پشتیبانی می شوند. ساخت فونداسیون شناور، به طور کلی با قوانین ساختمانی مجاز می باشد، اما این قوانین میتواند در موقعیت های جغرافیایی مختلف، متفاوت باشد. پس بهتر است قبل از اقدام به ساخت، حتما قوانین مربوط به منطقه خود را مورد بررسی قرار دهید.

قاب بندی کف

قاب بندی اطراف استخر، شامل قاب چوبی چهار طرفه، با دو ضلع موازی، و دو ضلع با زاویه نسبت به یکدیگر است. برای افزایش سرعت ساخت سکو و عرشه استخر، می توانیم از براکت های گوشه فلزی گالوانیزه استفاده کنیم، و برای نصب تیرچه وسطی از نگهدارنده استفاده کنیم.

تنظیم پایه ها

یکی از مراحل ساخت سکو و عرشه استخر، تنظیم پایه ها می باشد. در ابتدا با بلوک های نگهدارنده بتنی شروع میکنیم. اولین بلوک نگهدارنده بتنی را دقیقا روی سطح زمین و در کنار استخر قرار می دهیم. در این مرحله نیازی به از بین بردن چمن ها نیست، اما اگر زمین ناهموار باشد، حتما باید آن را صاف کنید. اولین بلوک پایه را طوری قرار دهید که مرکز آن 12 اینچ از دیواره استخر فاصله داشته باشد، سپس بلوک بعدی را دور تر از استخر قرار دهید، به طوری که مرکز آن 18 اینچ از مرکز بلوک اولی فاصله داشته باشد.

ساخت سکو و عرشه برای استخر

نصب ستون ها

در این مرحله از ساخت عرشه استخر، نوبت به نصب ستون ها می رسد. ستون های عرشه استخر را باید در فاصله های مناسب از هم قرار داده، سپس با توجه به ابعادی که برای عرشه در نظر دارید، این مراحل را تکرار کنید. ارتفاع ستون ها با توجه به ارتفاع استخر شما ساخته خواهند شد، که در نهایت ستون هایی که برای وسط قاب ها در نظر گرفته ایم، برای استحکام بیشتر آنها نصب می شوند.

ساخت سطح عرشه

یکی دیگر از مراحل ساخت سکو و عرشه استخر، ساخت سطح عرشه می باشد. بعد از اینکه اندازه گیری ها را متناسب با استخر خود انجام دادید، بهتر است نصب تخته ها را از خارجی ترین قسمت شروع کرده، و این کار را دور تا دور استخر انجام دهید. بعد از اتمام نصب تخته های خارجی، به سراغ نصب تخته های داخلی بروید.

ساخت پله ها

آخرین مرحله از ساخت سکو و عرشه استخر، ساخت پله های آن می باشد. برای ساخت پله ها، از یک سری تخته های از پیش آماده شده استفاده می کنیم. نکته مهم این است که، آخرین پله را روی بلوک های بتنی قرار دهیم تا از فرو رفتن آنها در گل جلوگیری کند.

مراحل ساخت سکو و عرشه استخر

ساخت نرده های محافظ

برای ساخت نرده های محافظ، از یک سری ستون ها استفاده می شود که می توانید آنها را ساخته یا خریداری کنید. معمولا پایین این ستون ها، یک بریدگی وجود دارد که در بالای عرشه قرار می گیرد. این ستون ها را در قسمت هایی که تیرچه ها به هم وصل شده اند قرار می دهیم. برای صاف بودن نرده ها میتوانید از شاقول استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله مراحل ساخت سکو و عرشه استخر را مورد بررسی قرار دادیم. ذکر این نکته الزامی است که ساخت سکو استخر، یکی از مهمترین مراحل در طراحی و ساخت استخر های خانگی می باشد؛ که عدم توجه به جزئیات می تواند باعث ایجاد دردسر و سختی کار شود. به همین دلیل بهتر است در ساخت عرشه استخر، از پیمانکاران ساخت استخر کمک بگیرید.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *