ساخت موتورخانه استخر خانگی

موتورخانه استخر یکی از مهمترین بخش ها در ساخت یک استخر به شمار می آید که دارای اجزای مختلفی می باشد. وظیفه اصلی موتورخانه استخر ویلا گرمایش و تصفیه می باشد؛ به همین دلیل اگر قصد ساخت موتورخانه استخر را دارید، بهتر است مراحل نصب و اجرای آن را به صورت اصولی پیش ببرید. یکی دیگر از نکاتی که در ساخت موتورخانه ویلا باید در نظر بگیرید، اندازه، ظرفیت و مدل مربوط به تجهیزات گرمایشی است که در استخرها بکار برده می شود. در حالت کلی، اجزای موتورخانه استخر به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • تجهیزات مربوط به تصفیه، ضد عفونی و فیلتراسیون
  • تجهیزات گرمایشی
  • پمپاژ

این تجهیزات که جزء اصلی ترین بخش های موتورخانه استخر می باشند وظایف زیر را بر عهده دارند:

گرم کردن آب استخر و حفظ دما
گرم کردن آب جکوزی
گرمایش سالن استخر و رختکن
تامین آب گرم برای دوش ها

مزایا اجرا موتورخانه استخر

اگر قصد ساخت استخر را دارید، مسلما می دانید که موتورخانه استخر می تواند امکانات زیادی را برای شما فراهم کند تا از استخر تان استفاده به صرفه تری داشته باشید. موتورخانه استخر ویلا که وظیفه تامین گرمایش را بر عهده دارد، مزایای دیگری نیز دارد که عبارتند از:

  • باعث پایداری و ماندگار ماندن دمای استخر می شود.
  • بالا رفتن راندمان انرژی و صرفه جویی در مصرف انرژی
  • هزینه تعمیرات موتورخانه نسبت به پکیج های گرمایشی کمتر است.

آچارسی مجری تخصصی طراحی استخر خانگی، ساخت سونا و جکوزی آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

طراحی موتورخانه استخر

هنگام طراحی موتورخانه استخر ویلا، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. هنگامی که قصد طراحی موتورخانه استخر را دارید، باید حواستان باشد که موتورخانه قرار است انرژی کدام قسمت ها را تهیه کند. برای مثال، در ساخت استخر های عمومی، برای قسمت های مختلفی از جمله: ورودی، رختکن، حوضچه آب سرد، سونا بخار و سونا خشک و … برنامه ریزی کنید. همه قسمت های نام برده به نحوی با هم در ارتباط می باشند، که ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین این اجزا، بر عهده موتورخانه استخر است. همچنین ابعاد موتورخانه استخر ویلا، با توجه به نوع مصرفی آن بوده که مسلما ابعاد موتورخانه استخر، با ابعاد موتورخانه های موجود در اماکن عمومی متفاوت است.

نکات مهم در اجرا موتورخانه استخر

در اجرا موتورخانه استخر ویلا، باید از لوله ها و اتصالات UPVC استفاده کرد، در غیر این صورت، اگر با قصد کاهش هزینه ها از لوله های پلیکا استفاده کنید، با مشکلات متعددی روبرو خواهید شد. توجه به موقعیت قرارگیری موتورخانه، اندازه و امکان دسترسی به تجهیزات موجود در موتورخانه برای تعمیر و نگهداری، یکی دیگر از نکاتی است که در اجرا موتورخانه استخر باید به آن توجه کنید. سایر نکاتی که در ساخت موتورخانه استخر ویلا باید مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:

اجرا موتورخانه استخر

  • اندازه و موقعیت موتورخانه نسبت به مجموعه
  • امکان کاربری و نگهداری ساده از تجهیزات موتورخانه
  • امکان تخلیه فاضلاب موتورخانه استخر
  • وضعیت محیط موتورخانه استخر
  • محل قرارگیری کاسه استخر و اجرای سیستم های لوله کشی استخر
  • توجه به ملاحظات الکترونیکی

اندازه استاندارد موتورخانه استخر

یکی از نکاتی که در حین خرید موتورخانه استخر باید به آن توجه کنید، اندازه موتورخانه استخر می باشد که با توجه به نیازمندی های شما تعیین خواهد شد. در نظر داشتن حجم استخر، از جمله مواردی است که در انتخاب اندازه موتورخانه استخر ویلا تاثیرگذار خواهد بود؛ بدین صورت که اگر شما قصد ساخت استخر عمومی دارید، اندازه موتورخانه استخر شما متفاوت خواهد بود. در حالت کلی، باید 20 درصد از مساحت کل استخر را برای ساخت موتورخانه در نظر بگیرید و در صورتی که قصد ساخت استخری دارید که بتوانید در تمامی فصول سال از آن استفاده کنید، ابعاد در نظر گرفته شده برای موتورخانه، به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

ارتفاع موتورخانه استخر

موتورخانه استخر فضایی است که تجهیزات گرمایشی و تصفیه آب را در خود جای می دهد؛ به همین دلیل در نظر گرفتن ارتفاعی مناسب برای ساخت موتورخانه استخر ویلا، از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود. ارتفاع استاندارد موتورخانه استخر باید حداقل 2200 سانتی متر باشد؛ همچنین پیشنهاد می شود برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود آید، که کف موتورخانه استخر حدود نیم متر پایین تر از کف استخر باشد.

ساخت تاسیسات موتورخانه استخر

محل قرارگیری موتورخانه استخر ویلا

بهترین مکان برای ساخت موتورخانه استخر، جایی نزدیک به استخر، و در عمقی برابر با عمق خود استخر می باشد؛ زیرا هر چه فاصله موتورخانه و استخر زیاد شود، باعث افزایش طول لوله کشی خواهد شد که در نهایت موجب افت فشار و اتلاف انرژی میشود. اگر هنگام ساخت موتورخانه استخر، عمق مناسبی را در نظر نگیرید و عمق موتورخانه کمتر از عمق استخر باشد، در آینده با مشکلاتی از جمله: هواگیری پمپ ها و عدم تخلیه کامل استخر مواجه خواهید شد. بدترین حالت، ساخت موتورخانه استخر روی زمین یا انتخاب مکانی بالاتر از سطح استخر می باشد؛ زیرا در این روش، همواره گرفتار عدم کارکرد درست پمپ ها و سر و صدا خواهید بود. مناسب ترین مکان برای ساخت موتورخانه استخر ویلا، انتخاب سطحی پایین تر از سطح استخر، با رعایت نکات ایمنی است. ساخت موتورخانه استخر ویلا در این مکان از برگشت آب در مواقعی که برق رفته، جلوگیری می کند.

قیمت موتورخانه استخر

قیمت موتورخانه استخر ویلا به عوامل زیادی بستگی دارد و به صورت دقیق نمی توان هزینه دقیق اجرا موتورخانه استخر را بیان کرد. یکی از مهمترین عواملی که در تعرفه موتورخانه استخر دخالت دارد، مارک لوازم مورد استفاده برای ساخت موتورخانه استخر می باشد؛ به این نکته توجه کنید که قیمت تجهیزات استخر تاثیری بر روی دستمزد نصاب نخواهد داشت اما در حالت کلی می تواند بر هزینه اجرای موتورخانه تاثیر گذارد. برای ساخت موتورخانه از تجهیزات زیادی مانند شیر فلکه ها، فشارسنج، لوله های مختلف، دیگ و … می باشد که هزینه حمل و و خرید آنها در قیمت ساخت موتورخانه استخر ویلا تاثیر خواهد گذاشت.