علت کدر شدن آب استخر
محتوای این مطلب

کدر شدن آب استخر نشان دهنده میزان تجمع ذرات است و که این موارد باعث کثیف شدن آب استخر می شوند. اندازه این ذرات معلق کوچک است و  ذرات میتوانند مانند خاک، جلبک ها یا سایر مواد باشند. اندازه این ذرات از سطح میکروسکوپی تا حدود یک میلی متر متغیر است، آنها اغلب با چشم غیر مسلح نامرئی هستند و می توانند از منابع مختلفی از جمله آلودگی هوا، خاک، گرد و غبار، جلبک یا موجودات میکروبی باشند.

دلایل کدر شدن آب استخر

هنگامی که از ماده کلر به عنوان ضدعفونی کننده برای آب استخر استفاده می شود و با تجمع ذرات ترکیب میشوند، این ترکیب باعث ایجاد واکنش در کلر است به شکل اسید هیپو کلروس در می آید. ضایعات آلی ناشی از بزاق تعریق، ادرار به شکل نیتروژن یا آمونیاک می تواند باعث کدر شدن آب استخر شود و وضوح و شفافیت آن را کم کند. در واقع، ترکیبات کلر ترکیبی گندزدایی کمی دارند و عدم کنترل ضدعفونی می تواند منجر به تجمع ذرات و آلاینده ها در آب باشد و باعث کدر شدن آب استخر شود. همچنین اگر سطح کلر بهینه نباشد، استفاده از اکسید کننده های قوی می تواند آلودگی های آلی را تجزیه کرده و کلر ترکیبی را کاهش دهد.

راهکار هایی به تعادل رساندن آب استخر
راه حل های شفاف کردن آب استخر

آب تمیز و شفاف برای استخر امری حیاتی است و برای به تعادل رسیدن آب، پارامترهایی مورد استفاده قرار میگیرد. تراز آب شاخص لانژلیه (به منظور تعیین کیفیت آب از نظر پایداری) مورد بررسی قرار می گیرد.

  1. pH بالای 7.8 می تواند اثر ضدعفونی کننده را در اکسید کننده باکتری ها، جلبک ها و سایر مواد آلی که منجر به کدر شدن می شود، را کاهش دهد. تنظیم مناسب PH می تواند این وضعیت را به بهبودی برساند.
  2. قلیائیت کل به عنوان ظرفیت کمی آب، برای خنثی نمودن یک اسید قوی تا PH معینی را قلیائیت آب می‌گویند. اگر قلیائیت کل بیش از 200 میلی گرم در لیتر باشد، عمل اکسیداسیون را کاهش می دهد. مجموع جامدات محلول (TDS) شامل کربنات کلسیم، مواد آلی محلول و مواد معدنی است. سطوح TDS 1500ppm بالاتر از سطح تامین آب می تواند اکسیداسیون مواد آلی را محدود کرده و باعث ایجاد کدر شود.
  3. رشد جلبکی، که با سطوح بالای فسفات مرتبط است می تواند به طور قابل توجهی بر کدر شدن آب تأثیر بگذارد و می تواند به عنوان دیواره های لزج مورد توجه قرار گیرد. حفظ سطح فسفات، زیر 0.3ppm نیز بهترین روش است، زیرا آنها مواد مغذی جلبک هستند.

به این نکات باید قبل از طراحی و ساخت استخر باید توجه کرد.

علت اصلی کدر شدن آب استخر

فیلتراسیون ناکافی مهمترین علت کدر شدن آب است. چندین متغیر می تواند بر کارایی سیستم فیلتراسیون تأثیر بگذارد :

  • اندازه نامناسب فیلتر
  • ظرفیت و سرعت جریان پمپ نامناسب باشد
  • خطوط لوله کشی نامناسب
  • خرابی کارتریج
  • کثیف شدن فیلترها
  • سطح پایین آب استخر
  • مکش ضعیف
  • نقاط مرده

سطح کدر بودن تا چه حد قابل قبول است؟

استاندارد بنیاد ملی بهداشت برای وضوح آب در استخرها 0.5 واحد کدری نفلومتری (NTU) است. در مواقع شستشو، کدورت مجاز است تا 1.0 NTU افزایش یابد، اما باید ظرف 6 ساعت به 0.5 NTU بازگردد. قوانین در برخی از کشورها به این صورت است که اگر میزان کدورت بسیار زیاد باشد باعث تعطیلی فوری استخرها میشود، در اسپانیا، اگر کدورت از 20 FNU بالا برود، یک استخر بسته می شود.

اصلی ترین علت کدر شدن آب استخر
چگونه کدری آب استخر را از بین ببریم

چند مورد از بهترین روش های از بین بردن کدورت آب استخر  را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید از آنها برای شفاف سازی استخر خود استفاده کنید.

رنگ آب و شرایط دیوارهای استخر را بررسی کنید.
از عوامل کدر شدن آب استخر می توان به رشد جلبک ها در دیواره های کناری استخر، قارچ ها و رسوبات حاصل از مواد دفعی شناگران دانست. اگر رنگ آب استخر سبز رنگ است و یا به طور واضح آلودگی مشخص است از استخر استفاده نکنید و از روش تصفیه کردن آب استفاده کنید تا آب استخر قابل استفاده شود.
یک کیت آزمایش استخر بخرید.
اندازه گیری و تنظیم پارامترهای کیفی و حفظ تعادل شیمیایی آب استخر از مهمترین کارهایی است که می بایست در حوزه فعالیت های نگهداری استخر انجام شود. سنجش این پارامترها توسط تست کیت های اندازه گیری کیفیت آب قابل انجام است. تست کیت کامل استخر برای اندازه گیری پنج پارامتر مهم کیفی آب استخر است که شامل موارد زیر می باشد :

  1. تست کیت اندازه گیری کلر و pH
  2. تست کیت اندازه گیری قلیائیت
  3. تست کیت اندازه گیری سختی کل
  4. دستگاه TDS متر قلمی

با استفاده از کیت آب استخر را آزمایش کنید.

دو عامل که می تواند تاثیر زیادی بر کدر شدن آب استخر داشته باشد سطح PH و سختی کلسیم است، و پایین بودن سطح کلر هم میتواند نشان دهنده آلودگی های زیستی باشد. پاک کننده هایی مثل برمین که جایگزین کلر هستند میتوانند در سطح DPD آزمایش شوند. سطح کلر را باید ضربدر 2.25 کنید و سطوح پیشنهادی کلر باید چند برابر شود. و این تست خاص تحت تاثیر چگالی عنصر پاک کننده قرار می گیرد ولی بر یمن از لحاظ چگالی بالاتر است.

تمیز کردن کف و دیوار استخر برای کاهش کدورت آب

وجود هرگونه مواد زائد و اضافی را با استفاده از جاروبرقی رباتیک استخر پاک کنید، دیواره‌ها و کف استخر را با فرچه تمیز کنید و هرگونه بازمانده‌ سست و آلوده را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید. همیشه فیلتر استخر را به مدت 10 تا 14 ساعت روشن کنید تا همه‌ مواد زائد و اضافی شناور که می‌تواند سبب کدر شدن آب شود از بین برود.

چگونه کدری آب استخر را از بین ببریم
توجه کنید آیا نیاز است فیلتر استخر تعویض شود یا خیر.

اگر فیلتر استخر خوب کار نمی‌کند و یا دارای بستر ماسه‌ ای شکل دارد، روش‌ های شست‌وشوی فیلتر از پشت می‌تواند به بخش میانی فیلتر آسیب برساند. ادامه‌ نگهداری از استخر و همچنین تعمیر جدی اجزای خراب بسیار در کارکرد استخر مهم است. پیش از اینکه تصمیم بگیرید چه قطعه‌ای باید تعویض شود، خطوط و بخش‌های داخلی فیلتر را بررسی کنید.

سطح کلی قلیایی استخر را با استفاده از سدیم بی فسفات یا موریاتیک اسید تنظیم کنید.

این مواد را به توجه به دستورالعمل موجود بر روی بسته بندی بسته به حجم استخر خود به آب اضافه کنید. این محلول‌ ها باید در طول ۶ ساعت پراکنده شوند و عکس‌العمل خود را نشان دهند.

شفاف کننده آب استخر

ماده شفاف کننده آب استخر CRYSTAL POOL، با استفاده از خاصیت ذرات معلق، آنها را به لخته های بزرگتر تبدیل کرده و این لخته های بزرگ در کف استخر ته نشین میشود. افزایش عملکرد فیلتر شنی استخر باعث شفافیت آب استخر و کاهش مصرف مواد ضدعفونی کننده و ضد جلبک در استخر می شود. این ماده برای افزایش عملکرد فیلتر شنی در استخرهای با شناگران زیاد و یا استخرهای با کدری بالا، جایگزین مناسبی برای سولفات آلومینیوم (زاج) محسوب می شود.

مزایای استفاده از شفاف کننده آب استخر

  • قابل استفاده در هر مقیاسی از PH
  • استخر هایی که بنا به هر دلایلی باعث آلودگی زیاد و کدر شدن آب استخر هستند با استفاده از شفاف کننده شوک  به استخر داده و باعث شفافیت سریع آب استخر میشود.
  • قابلیت اضافه شدن مستقیم به آب استخر و یا تزریق قبل از فیلتر شنی بوسیله پمپ تزریق.

نحوه استفاده از شفاف کننده آب استخر

نحوه استفاده از شفاف کننده به این صورت می باشد که ابتدا باید آب استخر را به وسیله کیت اندازه گیری کنیم، و PH آب را مشخص کنیم، اگر PH آب بالا بود سعی کنید پی اچ را زیر 8.2 بیاورید. برای انجام شوک اولیه، به ازای هر 100 متر مکعب 3 لیتر و برای دفعات بعدی، به ازای هر 100 متر مکعب 1 لیتر بصورت هفتگی به آب استخر اضافه کنید. پمپ تصفیه استخر را خاموش کنید. و پس از 8 ساعت، فیلتر استخر را بک واش و کف استخر را جارو کنید. با استفاده از مواد شیمیایی مناسب، میزان قلیائیت را در بازه 80 – 120 ppm و میزان pH را در بازه 7.0 – 7.4 قرار دهید. در صورتی که تا به حال نظافت فیلتر استخر را انجام نداده اید، می توانید این مقاله از اچارسی را مطالعه کنید.

انواع تجهیزات فیلتراسیون

انواع تجهیزات فیلتراسیون

معمولاً برای تصفیه آب استخر ها، استفاده از سه نوع فیلتر متداول است که آنها را نام میبریم :

فیلتر شنی(Sand Filters)

فیلتر شنی یا فیلتر شنی تحت فشار، جزء مهم ترین تجهیزات بوده و دستگاهی است که عمل خالص سازی و تصفیه‌ آب را انجام می‌دهد. این دستگاه طی فرآیندهایی ذرات کوچک شن‌ و ماسه موجود در آب را جدا کرده و به نوعی آب را تصفیه می‌کند. در آخر، آب تصفیه شده وارد مخزن فیلتر شنی می‌شود. فیلتر شنی استخر می‌تواند رسوبات، هیدروکربن‌ها، و همچنین فلزات و بسیاری از مواد مضر دیگر را از آب جدا کرده و آن را خالص کند.

فیلتر کارتریجی(Cartridge Filters)

یکی از تجهیزات مهم استخر فیلتر کارتریجی میباشد، که برای حذف ذرات معلق در آب استخر به کار میرود. در داخل بدنه فیلتر کارتریجی استخر با توجه به میزان ورودی آب، فیلترهای استوانه ای در اندازه ها و تعداد مختلف نصب می شود. این فیلترها سطح فیلتراسیون گسترده ای نسبت به فیلتر شنی دارند و همچنین سرویس و نگهداری مربوط به فیلتر کارتریجی استخر راحت تر است و جهت فیلتراسیون فشار کاری کمتری مورد نیاز است.

فیلتر دیاتومه(Diatomaceous Earth Filters)

فیلترهای دیاتومه استخر، فیلترهایی هستند که ضمن عبور آب از تعدادی المنت (معمولاً 8 المنت) پوشیده شده با ماده ای به نام خاک دیاتومه، (از خاک سیلیس به عنوان یک صافی خنثی شیمیایی استفاده شده) باعث تمیزی و تصفیه آب استخر می شوند. خاک دیاتومه می بایست پس از نصب یک فیلتر دیاتومه و همینطور پس از هر بار بک واش، از طریق اسکیمر به آب استخر اضافه شود.

نتیجه گیری

این وظیفه هر اپراتور تأسیسات آبزی است که همیشه کدری را در استانداردهای قابل قبول نگه دارد. ناتوانی در حفظ و تمیز نگه داشتن آب استخر می تواند شرایط ناامنی را برای شناگران ایجاد کند و منجر به افزایش مصرف مواد شیمیایی استخر شود. کدر شدن آب استخر می تواند در هر نوع محیطی با شرایط آب و هوایی مختلف رخ دهد. در صورتی که فعالیت های اصلاحی را انجام دهید، به مقدار زیادی از این امر کاسته خواهد شد.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *