راهنمایی جامع نگهداری از استخر
محتوای این مطلب

اگر در ویلا، باغ و یا منزل خود یک استخر خانگی دارید میدانید که استخر ها نیازمند به نگهداری دائمی دارند. به همین دلیل تیم اچارسی به فکر تدوین مقاله ای برای توصیف کامل مراحل نگهداری استخر افتاده است. راهنمایی جامع نگهداری از استخر ، تمام مواردی که برای نگهداری از آب استخر لازم دارید را در اختیار شما می گذارد و می‌توانید بسیاری از فعالیت های ذکر شده را خودتان انجام دهید تا در هزینه ها نیز صرفه جویی به عمل بیاید.

زمانی که با عملکرد استخر آشنایی داشته باشید می‌دانید که چه فعالیت هایی برای تمیز کردن استخر لازم است. اگر مراقبت های دوره ای استخر به خوبی صورت نگیرد ممکن است در گذر زمان با مشکلات متعددی رو به رو شوید.

آشنایی با مراقبت و نگهداری استخر

بهتر است قبل از اینکه بخواهید هر فعالیتی در استخر خود انجام دهید، ابتدا تمام بخش های آن را با استفاده از یک فرچه تمیز کنید. در نظر داشته باشید که تمیز نگه داشتن آب استخر کار آسانی نیست. البته برای مراقبت از استخر خانگی، نیاز نیست تا دوره خاصی را بگذرانید و خودتان با مطالعه این مطلب میتوانید مراحل توضیح داده شده را انجام دهید.

سرویس و نگهداری آب استخر

آشنایی با بخش های مختلف استخر می تواند برای نگهداری از استخر کمک بزرگی به شما بکند. در صورتی که با ساختار یک استخر به خوبی آشنایی داشته باشید می‌توانید سرویس های دوره ای را در بخش های مختلف انجام دهید و عمر استخر و تجهیزات استفاده شده در آن را به بالاترین سطح خود برسانید.

اجزا اصلی استخر شنا

با اینکه امروزه طراحی انواع استخر توسط پیمانکاران ساخت استخر مانند آچارسی انجام می گیرد اما ساختار اصلی و عملکرد انواع استخر ها شباهت زیادی با یکدیگر دارند. هر استخر به طور کلی متشکل از 4 جزء اصلی می باشد که عبارتند از :

  • آب استخر
  • دیواره داخلی یا سازه استخر
  • سیستم فیلتر آب استخر
  • سیستم گردش آب استخر

اهمیت نگهداری آب استخر

مراقبت از استخر

شاید در ابتدا نگهداری از اب استخر برای شما بی معنی باشد اما اگر رسیدگی به آب استخر به درستی انجام بگیرد، کار شما خیلی ساده تر خواهد بود. داشتن یک استخر تمیز، شفاف و متعادل می تواند شما و افرادی که از استخر استفاده می کنند را از خطرات آلودگی دور کند. تمیز نگه داشتن آب استخر به شما کمک می کند تا هزینه هایی که در اثر خوردگی و یا تجمع مواد معدنی ایجاد می شود نیز به حداقل برسد.

نگهداری از فضای داخلی استخر

دیواره های استخر شما دائما با آب و موادی که وارد آن میشوند در ارتباط مستقیم هستند به همین دلیل باید به این بخش نیز توجه ویژه ای داشته باشید. تمیز نگه داشتن دیوار استخر و فراهم کردن یک سطح پاک و عاری از جلبک، کپک و بقایای آنها می تواند در تمیز نگه داشتن آب استخر بسیار مفید باشد.

سرویس و نگهداری از فیلترهای استخر

نحوه نگهداری اب استخر خانگی

فیلتر ها یکی از بخش های اصلی هر استخری می باشند که در نگهداری از استخر باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید. فیلتر استخر مانند کبد در بدن انسان عمل می کند و آب را عاری از هر گونه آلودگی نگه می دارد. در صورتی که فیلتر کردن آب استخر به خوبی انجام نگیرد ممکن است به سیستم پمپاژ استخر نیز آسیب های جدی وارد شود.

به طور خلاصه باید بگوییم که بدون داشتن یک سیستم فیلتر سالم در طی مدت کوتاهی استخر شما غیر قابل استفاده خواهد شد. بسته به طراحی و پیکربندی های صورت گرفته در استخر خود ممکن است از انواع فیلتر های کارتریجی، شنی یا نوعی فیلتر دیاتومه استفاده کنید.

نگهداری از استخر و سیستم گردش آب

سیستم پمپاژ استخر و لوله کشی نقش رگ در بدن را ایفا می کنند و آب را در بخش های مختلف استخر به گردش در می آورند. در صورتی که آب استخر دارای املاح و آلودگی باشد، مواد مختلف می توانند در لوله های گردش آب استخر رسوب کرده و عملکرد این سیستم را مختل کنند. همچنین املاح می توانند به پمپ های آب نیز آسیب برسانند و هزینه زیادی را بر روی دست شما بگذارند. نگهداری از استخر با توجه به شرح ساختار کلی یک سازه می تواند دقیق تر انجام شود.

3 بخش مهم نگهداری از استخر

اساس آموزش نگهداری از استخر و تمیز نگه داشتن آب استخر بر 3 بخش کلی بنا شده است.

نحوه نگهدار ی از استخر

  1. تاسیسات
  2. تمیزی
  3. مواد شیمیایی

سرویس و نگهداری تاسیسات استخر

احتمالا شما هم می دانید که آب راکد و ساکن، دارای حداکثر فشار می باشد و می تواند شرایط را برای ایجاد آلودگی در استخر به وجود آورد. این در حالی است که آب در حال حرکت همیشه شفاف تر و ایمن‌تر است. نگهداری از سیستم گردش آب استخر می تواند تضمین کننده سلامتی شما باشد. استخر هایی که دارای سیستم گردش آب مناسب هستند به ندرت جلبک و یا آلودگی های دیگر در آنها راه پیدا می کند.

نگهداری تاسیسات استخر

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد پمپ استخر چه ساعت در روز باید کار کند؟

در حالت ایده آل باید 24 ساعت از روز و 7 روز هفته گردش و تصفیه آب استخر صورت بگیرد. اما از آنجا که این فعالیت می تواند هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد ممکن است برای تمام افراد مقدور نباشد. کارشناسان آچار30 توصیه می کنند تا حداقل 10 الی 12 ساعت در شبانه روز سیستم گردش آب را روشن بگذارید.

عامل اصلی دیگر در تمیز نگه داشتن آب استخر، بررسی فیلتر آن می باشد که باید به طور مکرر انجام گیرد. شست و شوی معکوس فیلتر باعث می شود تا الودگی های درون آن خارج شود و عملکرد بهتری داشته باشد. نکته ای که در اینجا باید بدانید این است که اگر از فیلتر شنی استفاده می کنید، بهتر است هنگام تمیز کردن آن، یک فنجان پودر DE نیز به فیلتر اضافه کنید تا بهتر کار کند.

زمان بندی نگهداری از استخر

اگر استخر شما دارای گردش مناسبی باشد، کار نگهداری از استخر خیلی ساده تر خواهد بود اما هنوز هم باید فعالیت هایی را جهت تمیز نگه داشتن استخر انجام دهید. فعالیت های اساسی مورد نیاز شما در موارد زیر خلاصه می شوند :

  • تمیز کردن مواد فیزیکی (برگ گیاهان، کیسه و …) از داخل استخر
  • برس استخر
  • جارو کف استخر

نگهداری استخر روباز

مواد فیزیکی که وارد استخر می شوند معمولا به همراه خود انواع آلودگی ها را نیز به داخل آب می آورند و برای سرویس نگهداری استخر خانگی باید این موارد اضافی را از آب خارج کنیم. حداقل هفته ای یکبار دیواره های استخر خود را برس بکشید و سپس جارو کنید تا علاوه بر تمیز شدن آب، به براق شدن دیواره های استخر شما نیز کمک کند.

تناسب میان مواد شیمیایی آب را برقرار کنید

مواد شیمیایی که در استخر وجود دارند ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشند. با اینکه تنظیم مواد شیمیایی موجود در استخر کمی برای کاربران سخت است اما این مورد یک فعالیت ساده به شمار می رود که در ادامه تمامی بخش های مورد بحث را بررسی خواهیم کرد. قبل از اینکه هر اقدامی برای تنظیم مواد شیمیایی موجود در آب استخر انجام دهید باید یک کیت آزمایش آب در اختیار داشته باشید.

نگهداری استخر در منزل

بنابراین قبل از هرچیزی یک آزمایش بر روی آب استخر انجام دهید تا تمامی اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه دهد. سه قسمت مهم تنظیم مواد شیمیایی آب استخر عبارتند از :

  1. میزان PH : پی اچ، میزان اسیدی و یا بازی بودن آب استخر را نشان می دهد. سطح پایین PH نشان دهنده اسیدی بودن آب استخر است و سطح بالا نشان دهنده بازی بودن آن؛ به صورت کلی محدوده ایده آل PH آب استخر 7.4 تا 7.6 می باشد.
  2. قلیایی بودن : به عنوان یک بافر PH عمل کرده و کمک می کند تا از جهش شدید ماده اولیه یا اسیدیته جلوگیری شود. دامنه مناسب برای میزان قلیایی بودن 100 تا 150 PPM در نظر گرفته می شود.
  3. سطح ضدعفونی کننده : این بخش نشان دهنده مقدار کلر، برم و … در آب استخر شما می باشد که این مقدار بسته به نوع تصفیه کننده ای که استفاده می کنید متفاوت است.

برنامه ریزی برای سرویس و نگهداری استخر

با کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مراقبت از استخر و تصفیه آب استخر احتمالا متوجه شدید که رسیدگی به استخر کار سختی نیست و خودتان با تهیه کردن برخی از تجهیزات مورد نیاز این کار، میتوانید مراحل مورد نیاز را انجام دهید. در نظر داشته باشید که بهتر است مراقبت و نگهداری استخر به صورت دوره ای انجام بگیرد.

موارد ذکر شده برای مراقبت از استخر روباز، مراقبت و نگهداری استخر باغ، نگهداری از استخر خانه و … کاربرد دارند و همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ساختار استخرها شباهت زیادی با یکدیگر دارند.

نکاتی برای نگهداری استخر در تعطیلات

با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان ما در ویلا و یا باغ خود استخر دارند و معمولا در تعطیلات از استخر استفاده می کنند، بهتر است تا با یک سری از نکات اصلی نگهداری از استخر در تعطیلات شما را آشنا کنیم.

 

یک فرد برای نگهداری از استخر پیدا کنید

بهتر است تا همسایه یا دوستی پیدا کنید که در نبود شما بتواند نگهداری از استخر را انجام دهد. البته بهترین گزینه برای این کار در اختیار داشتن فردی با تجربه می باشد که خود نیز استخر داشته یا با نگهداری استخر آشنا باشد. بهتر است به فردی که قرار است نگهداری از استخر شما را برعهده بگیرد نکات زیر را یادآوری کنید:

  • بررسی فشار فیلتر
  • خالی کردن سبد زباله استخر
  • اضافه کردن مواد افزودنی به داخل آب در صورت نیاز
  • بررسی کردن آب استخر به کمک یک کیت تست مواد شیمیایی

تهیه کردن تایمر پمپ

برخی از پمپ های استخر دارای تایمر هستند اما اگر این ویژگی در پمپ استخر شما وجود ندارد باید به فکر آن باشید. از جمله کارهایی که در زمان تعطیلات برای نگهداری از استخر خود باید انجام دهید، تنظیم کردن تایمر پمپ می باشد تا حداقل 8 تا 12 ساعت در روز فعالیت داشته باشد.

اشتباهات متداول در نگهداری استخر

با توجه به مواردی که راجع به نگهداری از استخرها بیان کردیم، متوجه شدیم که تنها راه اندازی استخر مهم نیست و باید بعد از راه اندازی آن حواستان به مراقبت و نگهداری از استخر باشد. این پروسه تنها شامل نگهداری از تجهیزات، محوطه سازی فضای استخر نمی باشد، بلکه شما باید به بهداشت و ایمن سازی استخر خانگی خود نیز اهمیت دهید. صاحبان استخر معمولا در نگهداری از استخرهای خود دچار اشتباهاتی می شوند که می تواند جبران ناپذیر باشد؛ به همین دلیل توصیه می شود اگر با روند نگهداری از استخرها آشنایی ندارید، حتما از متخصصان این زمینه کمک بگیرید. در ادامه با انواع اشتباهات متداول نگهداری از استخرها آشنا می شویم.

نگهداری استخر خانگی

استفاده از جارو رباتیک در استخر دارای جلبک

از بین بردن جلبک های داخل استخر کاری زمانبر و سخت است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد به روش راحت‌تری مانند استفاده کردن از جاروی رباتیک روی می آورند اما باید به این نکته توجه کنید که جاروهای رباتیک دارای توری هایی می باشند که از ورود جلبک و مواد زائد به داخل آنها جلوگیری می کند؛ بنابراین اگر شما از این جاروها در از بین بردن جلبک استخر استفاده کنید، می تواند باعث کم شدن عمر استخر شما شود.

اضافه کردن مستقیم مواد شوینده به داخل استخر

مواد شوینده ای که در نگهداری از استخر خود استفاده می کنید، معمولا دارای ترکیبات کلر با درصد خلوص بالا هستند و خاصیت رنگبری دارند؛ بنابراین اگر شما به صورت مستقیم از این مواد استفاده کنید، باعث به وجود آمدن آسیب در استخر شما خواهد شد. اضافه کردن مواد شوینده به صورت مستقیم داخل استخرهای وینیلی، می تواند موجب تخریب لایه وینیل شده و به مرور زمان باعث ایجاد نشتی و شکنندگی در استخر شود.

بک واش بیش از حد فیلتر استخر

تمیز کردن فیلتر استخر و بک واش آن، یکی از ضروری ترین کارها در نگهداری از استخرها می باشد اما انجام بیش از حد آن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. نکته ای که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی ذرات معلق در بستر سیلیس گیر می کنند، باعث شده تا اثربخشی فیلتراسیون افزایش یابد و بعد از مدتی نیاز به بک واش فیلتر استخر دارید. اگر در این مرحله بک واش فیلتر استخر بیش از اندازه انجام شود، نه تنها موجب هدر رفت آب می شود، بلکه عمر سیلیس داخل استخر را کاهش می دهد.

عدم تست هفتگی آب استخر

یکی از مهمترین کارهایی که باید به صورت منظم و دقیق انجام گیرد، تست هفتگی آب استخر می باشد. اهمیت این کار به این دلیل انجام می گیرد که اندازه گیری منظم و هفتگی آب استخر، باعث شده تا از به وجود آمدن مشکلات بزرگ در استخر جلوگیری شود.

نتیجه گیری

راهنمایی جامع نگهداری از استخر به شما کمک می کند تا بتوانید سرویس و نگهداری های دوره ای خود را انجام دهید و دیگر نیاز به نیروی کار برای این فعالیت نداشته باشید. در نظر داشته باشید که اگر ساخت و طراحی استخر را در مجموعه آچارسی انجام دهید، نگهداری استخر و جکوزی به صورت رایگان تا 3 سال برای شما انجام خواهد شد. همچنین در این مدت می توانید آموزش نگهداری از استخر را نیز با کمک استاد کاران آچار30 یاد بگیرید.

سوالات متدوال

هزینه نگهداری استخر شنا چقدر است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تیم آچارسی خدمات نگهداری از استخر شما را تا 3 سال به صورت رایگان انجام خواهد داد. به صورت کلی هزینه نگهداری از استخر به عوامل گوناگونی بستگی دارد. پر کردن آب استخر، مقدار انرژی لازم برای گرمایش استخر، خرید محصولات نگهدارنده و تعمیرات تجهیزات داخل استخر از جمله عواملی است که می تواند در هزینه ساخت استخر تاثیر گذار باشد.

میزان کلر برای نگهداری از استخر شنا چقدر است؟

به صورت کلی مقدار کلری که برای نگهداری استخر شنا مورد استفاده قرار می گیرد، باید بین 1 تا 2 ppm و میزان PH آب نیز باید بین 7.2 تا 7.8 باشد.

نحوه نگهداری استخر روباز چگونه است؟

برای نگهداری استخرهای روباز بهتر است از پوشش مناسب برای استخر استفاده کنید تا از ریخته شدن برگ و زباله به داخل استخر جلوگیری کند؛ همچنین سبد استخر را به صورت مرتب چک کنید. برای نگهداری از استخرهای روباز در زمستان، باید حواستان به عایق بندی تجهیزات داخل استخر باشد تا از یخ زدن آنها جلوگیری شود.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *