علت سبز شدن آب استخر
محتوای این مطلب

جمع شدن گیاهان در فضای مرطوب استخر علت اصلی سبز شدن آب استخر میباشد. سبز بودن اینگونه آب ها به شکل نامناسب و نامطلوب از روش های عمومی (گرد و خاک، گیاهان و …) به استخر منتقل شده و باعث انتشار بوی نامطبوع میشود. استخر های شنا باید به صورت دائم مورد بررسی قرار گیرند و تمیز نگه داشته شوند تا سلامت شما و خانواده تان تضمین شود. به این نکته توجه داشته باشید که استخر های کشاورزی میتواند به رنگ سبز در بیاید اما مولکول های آب تمایل به جمع آوری باکتری ها و جلبک ها دارند و در صورت عدم استفاده از تصفیه استخر و تعادل شیمیایی مناسب با گذشت زمان رنگ آب استخر شما را تغییر می دهند. دستیابی به لذت و سرگرمی هنگام استفاده از استخرهای شنا، تنها در صورت تمیز و شفاف بودن آب استخر امکان پذیر است. هنگامی که به استخر تان نگاه میکنید، انتظار دارید که آبی زلال و شفاف از چشمانتان استقبال کند، اما مواجه با استخری به رنگ سبز نمیتواند منظره خوشایندی برای شما به وجود آورد.

راه های رفع سبزی آب استخر

  • موازنه تعادل PH آب استخر
  • تمیز کردن فیلتر تصفیه استخر
  • شوک ناگهانی با کلر و محلول ضد جلبک

نکات رفع سبز شدن استخر

موازنه و تعادل PH آب استخر

 یکی از دلایل سبز شدن و جلبک زدن آب استخر، نبود کلر کافی برای ضد عفونی کردن استخر است. کلر ماده ای است که بیشتر از مواد دیگر به پاکیزه سازی و ضدعفونی شدن آب کمک میکند. کلر یک ماده شیمیایی تصفیه کننده، استفاده شده در استخرها برای کشتن باکتری ها است که در طول زمان ایجاد شده اند و منجر به تغییر رنگ آب می شوند. آب سبز اغلب نشانه وجود جلبک است، نه لزوما باکتری ها، اما باید بدانیم که استخرهای مختلف باکتری های متفاوتی دارند که می توانند بر روی آب تاثیر بگذارند.

اچارسی ارائه کننده خدمات اجرا استخر در تهران، ساخت استخر در کوهسار و دیگر شهر های ایران می باشد.

اگر موازنه تعادل PH آب در مقدار مناسب نباشد، به باکتری ها اجازه فعالیت می دهد و منجر به تغییر رنگ بیشتر می شود. جلبک‌ها می‌توانند تا جایی رشد کنند که کل استخر ظرف یک روز سبز شود. هرچه آب گرم‌تر باشد این روند سریع‌تر انجام می گیرد. آب بدون کلر، به خصوص اگر شکوفه جلبکی داشته باشد، برای شنا ایمن نیست و می‌تواند محل تولید پشه‌ها و سایر حشرات باشد.

جلوگیری از جلبک با تمیز کردن فیلتر تصفیه استخر

 یکی دیگر از دلایل سبز شدن آب استخر کار نکردن سیستم فیلتراسیون اب می باشد. در صورتی که فیلتر تصفیه آب استخر به خوبی کار نکند نمی تواند باکتری های آب را از بین ببرد. استخر شما در صورتی که سیستم تصفیه آب مناسبی نداشته باشد به یک محیط مناسب برای رشد جلبک ها تبدیل می شود. شما می بایست از یک شرکت پشتیبانی کننده استخر کمک بگیرید و یا به صورت شخصی اقدام به سرویس و تمیز کردن فیلتر استخر خود بپردازید. به راحتی می توانید فیلتر را خارج کنید و آن را با استفاده یک برس زبر و آب تمیز کنید، یا اگر اوضاع ان خیلی خراب بود، تعویض کنید.

شوک ناگهانی با کلر و محلول ضد جلبک

روش شوک دادن به آب یک راه حل موقتی برای از بین بردن جلبک ها است. یکی از سریعترین و کاربردی ترین راه برای از بین بردن سبزی آب استخر این است که شوک یک دفعه ای با کلر و محلول ضد جلبک در آب استخر ایجاد کنید. در واقع اگر می خواهید رشد جلبک ها را که در حالت عادی است و هنوز سطح آب را سبز نکرده است از بین ببرید، باید بدانید که این روش بهترین روشی می باشد که می توانید مورد استفاده قرار دهید. زمانی که PH در شرایط نرمال باشد و شما به مشکل تغییر رنگ آب مواجه شوید، این روش مناسبی برای استفاده است. استخر شما باید در این محلول ضد جلبک به مدت ۲۴ ساعت بماند. ممکن است زمانی که به استخر شوک میدهند، آب استخر، ابری یا کثیف به نظر برسد. ولی با عبور آب از فیلتر، این مشکل برطرف خواهد شد. در صورت بالا بودن pH، آب استخر تحت شوک کلر، کدر خواهد شد.

دلایل سبز شدن آب استخر

راه های جلوگیری از جلبک زدن آب استخر

  • کیفیت آب استخر را کنترل کنیم
  • موادی نظیر فسفات در آب استخر را از بین ببریم
  • از مواد ضد جلبک برای جلوگیری از رشد بیشتر جلبک‌ها استفاده کنیم

نکات مهم در از بین بردن جلبک استخر

  • در فصل زمستان برای جلوگیری از ورود زباله و گرد و خاک از روکش های استخری استفاده کنید.
  • تا وقتی که جلبک ها از بین نرفته و میزان کلر موجود در آب به حد تعادل نرسیده است از استخر استفاده نکنید.
  • مطمئن باشید که فیلتر استخر تمیز باشد.
  • و….

راهکار های از بین بردن جلبک استخر

آیا بعد از جلبک کشی سبز شدن آب از بین می رود ؟

شما باید به خوبی بدانید که بعد از جلبک کشی در آب و دیواره های درون استخر، سبزی آب از بین میرود و دیگر به رنگ سبز نمی باشند، ولی کدر بودن آب استخر تا حدودی از بین میرود و بخشی از آن باقی میماند، بنابراین شما باید روش هایی که مربوط به نگهداری از استخر میباشد، به خوبی انجام داده و رعایت کنید تا آب درون استخر سبز نشود.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *