ساخت استخر بتنی

همانطور که از نام این استخرها پیداست، اصلی ترین ماده برای ساخت استخرهای بتنی، بتن است، استخرهای بتنی که در دسته استخرهای درون زمین طبقه بندی می شوند، در مقایسه با سایر استخرها، از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند. مقاومت بالای این استخرها در برابر فشار آب و استحکام بهینه در برابر عوامل محیطی و فرایند های شیمیایی، از جمله مزایای برجسته استخرهای بتنی می باشد؛ به علاوه این ساخت استخر بتنی که جزء رایج ترین استخرها به شمار می آید، در ردیف محکم ترین و مقاوم ترین استخرها قرار دارند.

طراحی و ساخت استخر بتنی

پوسته استخرهای بتنی از اسپری کردن بتن ساخته می شود. اسپری کردن بتن دو روش دارد که در روش اول، بتن و آب با یکدیگر ترکیب می شوند و سپس بر روی دیواره استخر اسپری خواهد شد و در روش دوم، بتن و آب با یکدیگر ترکیب نخواهند شد و در مرحله اسپری شدن ترکیب شدن بتن و آب انجام خواهد گرفت. اما در دو روش نیز نتیجه نهایی یکسان است و هیچ تفاوتی از نظر کیفیتی نخواهند داشت.

ساخت استخر بتنی
طراحی استخر بتنی

مراحل ساخت استخر بتنی

در طراحی و اجرا استخر بتنی، باید مراحلی را طی کنید تا یک استخر مطابق با استانداردهای روز داشته باشید. قبل از ساخت استخر بتنی، به کمک کارشناسان ساخت استخر باید محل احداث استخر را مورد بررسی قرار داده تا شکل و ابعاد استخر شما انتخاب شود و در مرحله بعدی، باید اقدام به ترسیم طرح مورد نظر کنید. در ادامه با مراحل دیگر ساخت استخر بتنی آشنا خواهیم شد.

گوبرداری
آرماتور بندی
لوله کشی استخر بتنی
اجرای بدنه بتنی
آب بندی استخر بتنی
کاشی کاری دیواره استخر
اندود کاری
گوبرداری

بعد از انتخاب طرح مورد نظر و بررسی مکان ساخت استخر، اولین مرحله گودبرداری است. این مرحله چه برای استخرهای روکار و چه استخرهای توکار مشابه است؛ بدین صورت که بعد از حفاری زمین و انتقال خاک حاصل، گودبرداری استخر تمام خواهد شد و زمین آماده احداث سازه استخر خواهد بود. مرحله گودبرداری، غالبا به وسیله ماشین آلات سنگین و بیل مکانیکی انجام خواهد گرفت. این مرحله باید به درستی انجام گیرد، چرا که انجام ندادن اصولی آن، در نصب و جایگذاری استخر مشکل ساز خواهد بود.

آرماتور بندی
بتن دارای مقاومت فشاری بسیار بالایی است؛ بدین صورت که در برابر نیروهای خارجی بسیار مقاوم است. با این حال، بتن دارای مقاومت کششی نسبتا پایینی است؛ به این معنی که بتن به صورت طبیعی خم نمی شود و همین امر باعث شده تا برای ساخت آن از فولاد استفاده کننند. اضافه کردن فولاد به سازه های بتنی، باعث شده تا سازه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشد. آرماتوربندی استخر نیز به همین دلیل انجام می گیرد تا شبکه ای مقاوم ایجاد کرده و از آسیب ساختاری سازه استخر جلوگیری کند.
لوله کشی استخر بتنی
قبل از اینکه به مرحله ساخت بدنه بتنی برسیم، نیاز داریم تا لوله های لازم برای گردش آب استخر نصب شوند. با توجه به اینکه بیشتر لوله کشی های استخر قبل از مرحله آرماتوری بندی انجام می گیرد اما در بعضی از استخرها شما نیاز دارید تا نصب برخی از لوله ها بعد از مرحله آرماتور بندی انجام گیرد. توصیه ما این است که برای لوله کشی استخرها، از لوله و اتصالات UPVC استفاده کنید، چرا که این محصولات از بروز نشتی در استخر جلوگیری خواهند کرد؛ همچنین در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند.
اجرای بدنه بتنی

مرحله اجرای بدنه بتنی به این صورت است که بتن به وسیله یک نازل به کف و دیواره های استخر اعمال می شود سپس، با استفاده از یک تیغه یا ماله صاف می شوند. این مرحله اغلب برای جلوگیری از ریخته شدن بتن به نواحی اطراف آن انجام میگیرد. مدت زمانی که برای این مرحله نیاز دارید، 1 تا 2 روز کاری است. بعد از انجام این مرحله، 28 روز کاری زمان نیاز دارید تا بتن سفت شود. عمل آمدن بتن به این معنی است که مولکول های خاصی که در بتن وجود دارند باید هیدراته شوند و هر چه این هیدراته شدن بیشتر باشد، بتن قوی تر خواهد شد. به این نکته توجه کنید که در طول این 28 روز برای اینکه بتن بهترین عمل آوری را داشته باشد، باید به سطح آن آب پاشیده شود.

آب بندی استخر بتنی

از جمله مراحلی که در ساخت استخر بتنی باید مورد توجه قرار گیرد، آب بندی استخر است، چرا که محصولاتی که برای آب بندی استخر مورد استفاده قرار می گیرند، مانع عبور آب از دیواره های استخر خواهد شد. بعد از صاف کردن قسمت های ناهموار بدنه استخر و تمیز کردن تمامی سطوح آن، باید مواد ضد آب را با استفاده از غلتک، بر روی بدنه استخر اعمال کنید.

مطالعه بیشتر: افزودنی های بتن

کاشی کاری دیواره استخر
بعد از انجام مراحل بالا، حال نوبت به کاشی کاری استخر خواهد رسید. استخرهای بتنی، به دلیل سطح متخلخلی که دارند، باید تمامی درزهای آن بوسیله کاشی کاری گرفته شود تا از نفوذ آب به بیرون استخر جلوگیری کند. یکی دیگر از کارهایی که به صورت همزمان در این مرحله انجام می گیرد، هره بندی یا حاشیه گذاری استخر است. حاشیه گذاری استخر معمولا با استفاده از بتن یا سنگ در اطراف محیط استخر انجام خواهد گرفت.
اندود کاری

آخرین مرحله از ساخت استخر، اندود کاری یا پوشاندن سطح داخلی استخر است که از ترکیب سیمان، ماسه، پودر سنگ مرمر، رنگ دانه و آب استفاده می کنند. این ترکیب بر روی بدنه استخر اعمال می شود تا استخر بتنی سطحی یکدست و صاف داشته باشد.

راه اندازی استخر بتنی

حال نوبت به راه اندازی و استفاده از استخر بتنی رسیده است. در این مرحله باید به این نکته توجه کنید که سطح مواد شیمیایی در آب استخر باید مورد بررسی قرار گیرد در غیر این صورت، استخر دچار آسیب های جدی خواهد شد. بهتر است بعد از پر کردن استخر، عملیات کلرزنی را انجام ندهید و بهتر است استخر تان را تا 10 روز بعد از پر کردن برس بکشید تا گرد و غبار اندود برطرف شود. تا متعادل شدن آب، بهتر است شناگران از استخر استفاده نکنند و حتما دستورالعمل های لازم بعد از طراحی استخر بتنی را از منابع قابل اعتماد دریافت کنید.

مزایا و معایب طراحی استخر بتنی

مزایا

  • قابلیت سفارشی بودن
  • ظاهری زیبا
  • با دوام بودن
  • طول عمر بالا

معایب

  • هزینه بالای نگهداری
  • زمان زیاد برای راه اندازی استخر (آچارسی 0 تا 100 ساخت استخر بتنی را در 30 رو انجام می دهد)
  • سازگار نبودن با نمک

هزینه ساخت استخر بتنی

هزینه ساخت استخر بتنی، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ برای مثال، اندازه، مواد اولیه و محلی که قرار است استخر در آن ساخته شود، از جمله عواملی هستند که در هزینه ساخت استخر تاثیرگذار خواهند بود؛ همچنین ساخت استخر بتنی با توجه به جنس و مصالحی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند متفاوت باشد. برای برآورد قیمت ساخت استخر بتنی، بهتر است به این موضوع توجه کنید که هزینه نگهداری این استخرها در مقایسه با سایر استخرها بیشتر است.

عوامل موثر بر هزینه ساخت استخر بتنی

همانطور که گفتیم در تعرفه ساخت استخر بتنی، پارامترهای مختلفی به صورت مستقیم و غیر مستقیم موثر هستند. نوع طراحی و ابعاد استخر، حجم و میزان آب، نحوه نورپردازی، تجهیزات بکار رفته، نوع و جنس متریال، مدت زمان انجام پروژه و تعداد نیرویی که برای ساخت استخر در نظر گرفته شده است، می تواند در قیمت ساخت استخر بتنی تاثیر گذار باشد.

نگهداری از استخرهای بتنی

هزینه نگهداری از استخرهای بتنی، به مراتب بیشتر از استخرهای فایبرگلاس و وینیلی می باشد. بتن به دلیل سطح متخلخلی که دارد، محیط مناسبی برای رشد جلبک ها فراهم کرده است؛ به همین دلیل مراحلی که برای از بین بردن جلبک های موجود در سطح استخر باید زمان زیادی را در نظر بگیرید؛ همچنین استمرار در نگهداری از استخرهای بتنی، از جمله عواملی است که باعث افزایش طول عمر استخرها خواهند شد. بهتر است هفته ای یکبار سطح استخر را برس بکشید تا هر نوع جلبک از سطح آن برداشته شود. برای نگهداری از استخرهای بتنی بهتر است از کارشناسان ساخت استخر کمک بگیرید تا هم این فرایند به درستی انجام شود و هم موجب صرفه جویی در زمانتان شود.

ساخت استخر بتنی خانگی

یکی از ویژگی های ساخت استخر بتنی خانگی ماندگاری و تداوم آن است. ساخت استخر انواع مختلفی دارد مانند: استخر یتنی، استخر پیش ساخته، استخر وینیل و… از قوی ترین و مقاوم ترین استخر ها میتوان به استخر بتنی اشاره کرد ولی هزینه ساخت استخر بتنی خانگی نسبت به سایر استخر ها بسیار گران است. یکی دیگر از ویژگی های استخر بتنی خانگی قابل تنظیم بودن آن است. شما میتوانید اندازه و شکل استخر بتنی را به سلیقه خود انتخاب کنید.

آدرس و تلفن آچارسی برای دریافت خدمات ساخت استخر

آدرس پیمانکار و مجری استخر (خدمات ساخت استخر در سراسر ایران)

شعبه 1: کرج، بلوار دانش آموز، جنب سازمان زندان ها

شعبه 2: کردان، کوهسار، بلوار شریعتی، روبه روی فروشگاه ونوس

تلفن همراه: 09128443226