موتور خانه استخر خانگی
محتوای این مطلب

یکی از لذت بخش ترین تفریحات، مخصوصا برای کسانی که ویلا یا باغ دارند، شنا کردن در استخر شخصی خودشان می باشد. امروزه به دلایل مختلف، افراد تصمیم به ساخت استخرهای خانگی می گیرند؛ زیرا ساخت استخر می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری در ملک شما محسوب شود. یکی از دغدغه های افراد، هزینه موتورخانه استخر خانگی و دردسرهای راه اندازی آن می باشد؛ اما لازم به ذکر است که ساخت موتورخانه استخر خانگی، امری غیر ممکن نیست، بلکه شما می توانید به کمک کارشناسان حرفه ای، و با صرف مقدار کمی هزینه، برای ساخت موتورخانه استخر خانگی اقدام کنید. ساخت موتورخانه استخر خانگی، مزایای بسیاری دارد که باعث کاهش هزینه های شما در آینده خواهد شد. در ادامه این مقاله، به بررسی چگونگی ساخت موتورخانه استخر خانگی و هزینه ساخت آن خواهیم پرداخت.

آچارسی سازنده استخر

موتورخانه استخر خانگی چیست؟

یکی از مهمترین تجهیزات برای ساخت استخر خانگی، موتورخانه می باشد. یکی از علت های اصلی ساخت موتورخانه استخر خانگی، تامین گرمایش بوده که با توجه به استخر شما و نوع موتور، می تواند متغیر باشد. برای مثال، در استخرهای روباز، شما نمی توانید دمای استخر را تغییر دهید، اما در استخرهای سرپوشیده مانند استخرهای مجموعه های آبی، شما باید برای تغییر دمای استخر برنامه ریزی داشته باشید.

محل قرارگیری موتورخانه استخر خانگی

بهترین محل قرارگیری موتورخانه استخر، جایی نزدیک به استخر، و در عمقی برابر با عمق خود استخر می باشد؛ زیرا هر چه فاصله موتورخانه و استخر زیاد شود، باعث افزایش طول لوله کشی خواهد شد؛ که در نهایت موجب افت فشار و اتلاف انرژی میشود. اگر هنگام ساخت موتورخانه استخر، عمق مناسبی را در نظر نگیرید، و عمق موتورخانه استخر کمتر از عمق استخر باشد، در آینده با مشکلاتی از جمله: هواگیری پمپ ها و عدم تخلیه کامل استخر مواجه خواهید شد. بدترین حالت، ساخت موتورخانه استخر روی زمین یا انتخاب مکانی بالاتر از سطح استخر می باشد؛ زیرا در این روش، همواره گرفتار عدم کارکرد درست پمپ ها و سر و صدا خواهید بود. مناسب ترین محل برای قرارگیری موتورخانه استخر خانگی، انتخاب سطحی پایین تر از سطح استخر، با رعایت نکات ایمنی می باشد. ساخت موتورخانه استخر خانگی در این مکان از برگشت آب در مواقعی که برق رفته، جلوگیری می کند.

موتورخانه استخر خانگی

طراحی موتورخانه استخر

هنگام طراحی موتورخانه استخر خانگی، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. هنگامی که قصد طراحی موتورخانه استخر خانگی را دارید، باید حواستان باشد که موتورخانه قرار است انرژی کدام قسمت ها را تهیه کند. برای مثال، در ساخت استخر های عمومی، برای قسمت های مختلفی از جمله: ورودی، رختکن، حوضچه آب سرد، سونا بخار و سونا خشک و … برنامه ریزی کنید. همه قسمت های نام برده به نحوی با هم در ارتباط می باشند، که ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین این اجزا، بر عهده موتورخانه استخر است. همچنین ابعاد موتورخانه استخر خانگی، با توجه به نوع مصرفی آن می باشد؛ مسلما ابعاد موتورخانه استخر خانگی، با ابعاد موتورخانه های موجود در اماکن عمومی متفاوت است.

مزایای اجرا موتورخانه برای استخرهای خانگی

با توجه به اینکه در ذهن اکثر مردم طراحی و ساخت موتورخانه استخر خانگی، امری سخت و غیر قابل انجام است، لازم به ذکر است که عدم ساخت موتورخانه، باعث به وجود آمدن مشکلاتی در آینده خواهد شد؛ همچنین نداشتن موتورخانه، باعث شده که کارایی لازم و مطلوب حاصل نشود. در ادامه می خواهیم مزایا ساخت موتورخانه استخر خانگی را برایتان شرح دهیم.

  • کارایی و راندمان بالا
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • ماندگاری طولانی مدت دمای آب
  • هزینه تعمیرات پایین به نسبت پکیج های گرمایشی

اجزای موتورخانه استخر خانگی

به صورت معمول، موتورخانه استخر خانگی، از دو بخش تجهیزات مربوط به تصفیه و ضد عفونی کننده، و بخش دیگری مربوط به سیستم گرمایشی استخر تشکیل شده است. وظیفه جلوگیری از تبخیر آب استخر و جکوزی، در بخش اول انجام میگیرد. بخش دوم موتورخانه استخر خانگی، که مربوط به سیستم های گرمایشی می باشد، جزء اصلی ترین بخش های موتورخانه است، که وظایف آن شامل:

  • گرم کردن آب استخر و توانایی نگه داشتن دمای آن
  • گرم کردن آب جکوزی و نگه داشتن دمای آن تا 42 درجه سانتی گراد
  • گرم کردن رختکن و سالن های استخر
  • تامین آب گرم برای سرویس بهداشتی و حمام

از دیگر نکاتی که در طراحی و ساخت موتورخانه استخر خانگی باید به آن توجه کنید، مدل و ظرفیت مربوط به تجهیزات گرمایشی می باشد؛ که در استخرهای عمومی با توجه به تعداد دوش ها و یا سرویس های بهداشتی، می تواند متغیر باشد.

پکیج گرمایشی استخر

یکی دیگر از تجهیزات برای خرید موتور خانه استخر خانگی، پکیج گرمایشی می باشد. علت استفاده از این پکیج ها تامین گرمای لازم در استخرهایی با اندازه های متفاوت است. برای استفاده از پکیج هایی که در موتورخانه از آنها استفاده می کنید، باید مواردی را در نظر بگیریم، تا طراحی و اجرا آنها با کیفیت بالا صورت گیرد. از جمله مهمترین پارامترهایی که برای ساخت موتورخانه استخر خانگی اهمیت دارد عبارتند از :

  • برای ساخت موتورخانه استخرهای خانگی، بهتر است که توان رادیاتورها و سایر تجهیزات مورد بررسی قرار گیرد.
  • توجه به کیفیت لوله ها و سایر متریالی که برای ساخت استخر مورد استفاده قرار می گیرند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ همچنین باید از لوله هایی استفاده شود که در برابر آسیب های مختلف از جمله خوردگی، کلر و … مقاوم باشند.
  • آبگرم در استخرهای عمومی، بیشتر برای دوش حمام ها و سایر مکان های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد.

نقشه موتور خانه استخر خانگی

شما میتوانید برای نقشه موتور خانه استخر خانگی خود به مهندسان مکانیک رجوع کنید.
مهندسان مکانیک برای ترسیم نقشه موتور خانه استخر خانگی از نرم افزار اتوکد استفاده میکنند. همچنین شما میتوانید برای طراحی نقشه تصفیه خانه استخر و… نیز از آن ها استفاده کنید.

لوله کشی موتورخانه استخر خانگی

یکی از پارامترهای مهم که باعث افزایش طول عمر موتورخانه ها می شود، لوله کشی اصولی و درست استخرها می باشد. به صورت کلی لوله هایی که در ساخت موتورخانه استخر خانگی مورد استفاده قرار میگیرد عبارتند از: لوله های upvc، پلی اتیلن، پروپیلن (pp)، لوله های استیل و مانیسمان. که در ادامه هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.

لوله های upvc

یکی از جدید ترین و مرغوب ترین نوع لوله کشی برای ساخت موتورخانه استخر خانگی، استفاده از لوله های upvc می باشد. Upvc مخفف عبارت ( Unplasticized Polyvinyl Chloride) می باشد؛ که استفاده از این نوع لوله ها به دلیل سرعت عمل در نصب تجهیزات، به مراتب بیشتر است؛ اما لوله های upvc در مقایسه با سایر لوله ها( به جز استیل) قیمت بالاتری دارند.

لوله کشی موتورخانه استخر خانگی

لوله های پلی اتیلن

از لوله های مشکی رنگی که اغلب برای انتقال آب در شهرها و روستاها مورد استفاده قرار می گیرند، می توانیم برای ساخت موتورخانه استخر خانگی نیز استفاده کنیم. البته توجه به این مسئله ضروری است که این لوله ها به دلیل انعطاف پذیری و محدودیت دمایی؛ اغلب برای ساخت موتورخانه ها استفاده نمی شوند.

ساخت موتورخانه استخر خانگی

لوله های pp یا پروپیلن

یکی از لوله های پر استفاده، که قیمت مناسب و سرعت نصب نسبتا بالایی دارد، لوله های پروپیلن می باشد. هزینه اینگونه شیر آلات به نسب سایرین کمتر بوده و برای ساخت استخرهای ارزان قیمت توصیه میشود. از معایب استفاده از این لوله ها می توان به وجود نشتی، به نسبت سایر لوله ها اشاره کرد.

لوازم موتورخانه استخر

لوله های استیل

لوله های شیک استیل که عموما برای ساخت موتورخانه استخرهای لوکس یا استخرهای آب درمانی مورد استفاده قرار میگیرند؛ که استفاده از اینگونه لوله ها برای مصارف خانگی توصیه نمیشود.

تجهیزات موتورخانه استخر

لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان یا بدون درز، که برای ساخت موتورخانه صنعتی یا مسکونی می باشند. البته توجه به این مسئله ضروری است که برای ساخت موتورخانه های مسکونی، می توان از متریال دیگر با هزینه پایین تر استفاده کرد.

راه اندازی موتورخانه استخر خانگی

تیم آچارسی، ارائه دهنده انواع خدمات ساخت استخر برای ویلا، سونا، جکوزی، ساخت و طراحی استخر در کرج، تهران و سایر شهرهای ایران می باشد.

لوله کشی ساخت موتورخانه استخر خانگی در سایزهای مختلف

هنگام ساخت یا خرید موتورخانه استخر خانگی باید به پارامترهای مختلفی از جمله حجم استخر توجه کنید؛ سپس با توجه به بودجه مد نظر و حجم استخر، اقدام به ساخت موتورخانه کنید. برای مثال، ابعاد موتورخانه استخر خانگی برای استخرهای کوچک، در مقایسه با ساخت و طراحی استخرهای بزرگ، متفاوت می باشد.

قیمت موتورخانه استخر خانگی چقدر است؟

تعرفه ساخت موتورخانه استخر خانگی، به عوامل زیادی بستگی دارد، و نمی توان هزینه ثابتی را برای آن بیان کرد. از جمله پارامترهایی که در هزینه ساخت موتورخانه استخر خانگی موثر است، برند تجهیزات موتورخانه و نوع اتصالات و ابعاد موتورخانه می باشد. همچنین هنگام طراحی و ساخت موتورخانه استخر خانگی، باید اطلاعات کافی از تعداد اتصالات داشته باشید، و با توجه به پیچ و خم های موجود در محیط، نوع لوله را انتخاب کنید. با توجه به موارد ذکر شده، برای ساخت موتورخانه استخره خانگی، بهتر است از پیمانکاران مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

آیا صدای موتورخانه استخر خانگی زیاد است؟

موتورخانه استخر خانگی اگر در مکانی قرار بگیرد که برابر با استاندارد ها باشد خیر صدای زیادی ندارد اگر مکانی که با استاندارد ها برابر نیست قرار بگیرد مانند فاصله موتورخانه با استخر یا رعایت نکردن عمق موتورخانه استخر با استخر، بله صدای زیادی دارد و باعث میشود لذت کامل از استخر خود را نبرید.

جمع بندی

برای ساخت و طراحی موتورخانه استخر خانگی نیازمند کمک گرفتن از کارشناسان حرفه ای می باشید؛ تا کار ساخت موتورخانه را به نحو احسن انجام دهند و از به وجود آمدن مشکلات احتمالی آینده جلوگیری شود. همچنین اگر می خواهید برای ساخت موتورخانه یا طراحی استخر در باغ یا ویلا خود اقدام کنید، می توانید با کارشناسان تیم آچارسی در تماس باشید.

این پست را به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه دربارهٔ «موتورخانه استخر خانگی و هر آنچه نیاز دارید بدانید»

  1. سلام وقت بخیر
    برای استفاده از خدمات آچارسی و راهنمایی گرفتن از شما، باید به صورت حضوری مراجعه کنم یا مشاوره تلفنی هم دارید؟

    1. سلام کاربر محترم، شما می توانید هم به صورت حضوری و هم به صورت تلفنی با کارشناسان آچارسی در ارتباط باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *