آب بندی استخر
محتوای این مطلب

از جمله کارهایی که بعد از ساخت استخر باید انجام شود نگهداری از استخرها می باشد. یکی از برجسته ترین نکات در ایجاد یک استخر، توجه به عایق بندی یا آب بندی استخر است. این امر مهم باعث میشود تا از نشت کردن آب استخر جلوگیری شود؛ همچنین با توجه به اینکه بتن یک بستر متخلخل و مستعد نفوذ آب می باشد و امروزه ساخت استخرها بتنی از محبوبیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل آب بندی استخر از جمله نکاتی است که بعد از ساخت استخرها باید مورد توجه قرار بگیرد. استخر ها مانند مخزن های آب عمل می کنند و آگاهی داشتن از توزیع فشار مایعات در قسمت های مختلف استخر برای شناخت قدرت نفوذ مایعات مهم است، پس بهتر است عایق بندی استخر به خوبی اجرا شود تا از نشتی آب به خارج از استخر جلوگیری شود. در این مقاله به طور کامل روش ها و اهمیت آب بندی استخر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

اهمیت آب بندی استخر

آب بندی استخر یکی از مهم ترین کارهایی است که در زمان انجام خدمات ساخت استخر صورت می گیرد. در واقع استخرها جزو سازه هایی به شمار می آیند که در تمامی مراحل ساخت و نگهداری با آب در ارتباط می باشند. آب بندی استخر، علاوه بر اینکه از نشتی آب جلوگیری میکند، خوردگی را نیز به حداقل می رساند و باعث میشود سازه ها عمر بیشتری داشته باشند. صنایعی که از این سازه استفاده می کنند و یا افرادی که از استخرها استفاده شخصی دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشند که عموما استخرهایی که از سازه های بتنی و سیمانی هستند و با این مواد ساخته می شوند، عمل عایق بندی آنها بسیار مهم تلقی می شود. از جمله مزایای دیگر آب بندی، محافظت از استخر در برابر سرما و یخ زدگی می باشد؛ همچنین آب بندی کف استخر، از جمله نکاتی است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد چرا که بدون آب بندی کف استخر، بعد از مدتی شاهد تخریب یا آسیب دیدن آن خواهید بود.

آب بندی فشار منفی استخر

یکی از اصطلاحاتی که در آب بندی استخرها استفاده می شود، آب بندی فشار منفی می باشد. نفوذ رطوبت باعث شده سطح اجزای نم پذیر بعد از مدتی از حالت یک دست خارج شوند و مشکلاتی را به دلیل عدم آب بندی استاندارد به وجود آورند. فشار منفی، فشاری است که از خارج استخر به دیواره های خارجی آن وارد می شود و این مشکل در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است به وجود خواهد آمد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، از مواد آب بند کننده فشار منفی مانند مواد کریستال کننده یا مواد نفوذگر استفاده می شود.

اهمیت آب بندی استخر

آب بندی فشار مثبت

به فشاری که سیال درون ظرف به دیواره های داخلی وارد می کند، فشار مثبت می گویند. آب بندی فشار مثبت باعث می شود تا مخزن بتنی از داخل آب بندی شود که این روش از جمله بهترین روش ها برای آب بندی سازه بتنی استخر می باشد.

آب بندی سازه استخر

تغییرات دمایی آب و انبساط و انقباض ناشی از آن، می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد ترک در دیواره های استخر شود؛ به همین دلیل برای آب بندی سازه استخر، می توان از چسب بتن برای استخر، سونا و جکوزی که برای مدت طولانی در مجاورت آب هستند استفاده کرد؛ همچنین افراد زیادی از روش آب بندی استخر با z90 استفاده می کنند. Z90 یک نوع چسب برای آب بندی می باشد که به منظور واترپروف کردن و تعمیر مخازن آب مورد استفاده قرار می گیرد و در مجاورت با مایعات دچار پوسیدگی نخواهد شد. در ابتدای عایق بندی استخرها و مخزن های آب، باید به آب بندی دیواره بتنی استخر توجه شود که برای این کار از روان کننده بتن با نام کاهش دهنده آب (Concrete plasticizer) استفاده می شود.

تاثیر آب بندی استخر در حفظ گرمای آب

اگر عایق کاری استخرها به خوبی انجام نشود، مقداری زیادی از گرمای استخر از طریق دیواره های آن از بین خواهد رفت؛ به همین دلیل شما مجبور خواهید بود برای گرم کردن اب استخر از روش های متنوع استفاده کنید، پس توجه کردن به آب بندی سازه استخر، از جمله مواردی است که بعد از ساخت استخر باید به آن توجه کنید.

مراحل آب بندی استخر

یکی از مواردی که در اب بندی استخرها باید مورد توجه قرار بگیرد، توجه به سازه استخر بتنی می باشد. استفاده از چسب های آب بندی که در بالا به آنها اشاره کردیم برای سازه استخر بتنی مقرون به صرفه نیست؛ به همین دلیل برای افزایش مقاومت این نوع سازه ها در برابر نفوذ آب، بهتر است از نوعی ملات که به آنی گیرها معروف اند استفاده کرد که معمولا برای فشارهای منفی کاربرد دارند و در فشارهای مثبت می توان از انواع آب بند کننده استفاده کرد.

مراحل آب بندی استخر

آب بندی دو جزئی استخر

مرحله اول از آب بندی استخرها که برای عایق بندی استخرهای سیمانی مورد استفاده قرار می گیرد، آب بندی دو جزئی می باشد. در این مرحله از آب بندی، از مصالحی استفاده می شود که یک جزء آن پودر سیمانی اصلاح شده با پودرهای پلیمری و معدنی می باشد و جزء دوم آن رزین امولسیونی اکریلیک است. استفاده از این روش مزایایی دارد که عبارتند از:

  • قابلیت اعمال با برس، غلتک و پیستوله اسپری
  • مقاومت در برابر آب و رطوبت
  • قدرت چسبندگی بالا
  • زمان کارپذیری بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • آنتی باکتریال

چسب آب بندی استخر و پودر بند کشی

یکی از عواملی که باعث تحریب کاشی ها خواهد شد، استفاده نامناسب از پودر بند کشی می باشد؛ به همین دلیل در مرحله دوم از آب بندی استخر، نوبت به چسباندن کاشی ها خواهد رسید که توسط چسب های مخصوص، کاشی ها نصب شده و در نهایت از پودر بند کشی برای افزایش مقاومت آنها استفاده می شود. اگر این مرحله به خوبی انجام نگیرد و از مواد عایق بندی مناسب در بین ملات کاشی و بدنه استخر استفاده نشود، موجب ریختن بند کاشی و نفوذ آب به پشت کاشی استخر خواهد شد. نکته ای که در این مرحله باید به آن توجه کنید، نوع کاشی و مکان استخر می باشد که متناسب با هر یک از آنها باید از چسب های متفاوت استفاده کنید.

روش های آب بندی استخر

روش های مختلفی برای آب بندی استخر ها وجود دارد که ممکن است هر یک از آنها برای انواع مختلف استخر کاربرد داشته باشند. تکنیک هایی که آنها را توضیح داده ایم هر کدام دارای مزایایی هستند و می توانید نسبت به نیاز خود از آنها استفاده کنید.

عایق بندی استخر توسط پودر نفوذگر و پودر کریستال

اين روش عایق بندی بر پايه نفوذ كريستال‌هاي فعال در داخل بافت بتن مي باشد. کریستال‌ها به دلیل نفوذ قابل توجهی که در عمیق‌ ترین نقاط بتن ایجاد می کنند، میتوانند به خوبی از استخر در برابر آسیب‌ها محافظت کنند. اين نوع مواد وارد لوله هاي مویين بتن شده و به همین دلیل بتن را در برابر نفوذ آب، رطوبت و مواد شيميايي مقاوم مي سازد. اين محصول مخلوطي از سيمان، سيليس و چندين ماده شيميايي فعال ديگر مي باشد كه جزء بهترين روش آب بندی استخر بتني و حفاظت شيميايي و دائمي بتن مي باشد.

عایق بندی و آب بندی استخر

آب بندی استخر توسط پودر های پلیمری

یکی از روش‌های آب بندی استخرها استفاده از پودرهای پلیمری می باشد که از مقاومت بالایی برخوردارند؛ همچنین این روش از عایق بندی باید با دقت بالا انجام گیرد تا بتواند از نشتی آب جلوگیری کند. در این روش از آب بندی، بعد از تمیز کردن استخر، پودرهای پلیمری را با آب مخلوط کنید تا مورد استفاده قرار گیرد. آب بندی استخر توسط پودر پلیمری، یکی از مطمئن و مقاوم ترین راه های عایق بندی می باشد که علاوه بر ایجاد اطمینان لازم، بازخورد های مختلفی در مقابله با شرایط محیطی و قلیایی دارد. آب بندی به وسیله پودرهای پلیمری معمولا دو بار انجام می گیرد که می توانید بعد از گذشت 24 ساعت از تمام شدن کار، از استخر خود استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات دقیق در باره نگهداری استخرها، پیشنهاد می کنیم مقاله روش های نگهداری استخر خانگی را در این بخش مطالعه کنید.

عایق بندی توسط خمیر

در استخرهایی که فشار زیادی را متحمل می شوند امکان ایجاد درز و ترک در دیواره های استخر وجود دارد که می تواند سیستم عایق کاری و سفت کاری استخر را مختل سازد؛ به همین دلیل برای حل این مشکل می توان از خمیرهای مخصوص عایق بندی استفاده کرد. استفاده از خمیر عایق بندی در ترمیم این نوع ترک ها و درزها معمول ترین روش آب بندی استخر می باشد. استفاده از خمیر عایق بندی باعث شده تا کار آب بندی استخر راحت تر شده و باعث از بین رفتن نقص عملیات آب بندی استخر شود.

آب بندی استخر به وسیله رزین

یکی دیگر از روش های محافظت از استخرها استفاده از رزین آب بندی می باشد که جزء یکی از پر استفاده و محبوب ترین روش ها در زمینه نگهداری از استخرها می باشد. رزین ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به رزین پلیمری و اکریلیک اشاره کرد. در این روش از ترکیب سیمان، بتن به همراه رزین برای حفاظت از استخرها استفاده می‌شود.

آب بندی استخر با عایق نانو

 روش آب بندي استخر با نانو، بسيار اقتصادي و آسان مي‌باشد. مواد نانو را مي‌توان در ترکیبات سيماني مخلوط نمود و جهت سيمان كاري و کف سازی در ساخت استخر استفاده کرد. ماده ضد آب نانو یکی از جدیدترین فناوری های مقاوم در برابر آب است که امروز در بازار عرضه شده است. اب بندی استخر با مواد نانو، در مقایسه با بسیاری از راه حل های ضد آب کردن سطوح، سالم تر و آسان تر است. این عایق رطوبتی برای محافظت از مواد مختلف در برابر شرایط سخت محیطی به خوبی عمل می کند و برای ضد آب کردن سطوحی از جمله بتن، سنگ، کاشی و سرامیک، بام و موارد دیگر مناسب است.

بهترین روش آب بندی استخر

آب بندی استخر با استفاده از پلیمرهای مایع

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، استفاده از پودرهای پلیمری یکی از روش های آب بندی استخرها می‌باشد، نوع دیگری از پلیمرها وجود دارد که به نام پلیمرهای مایع معروف اند و برای محافظت از استخرها مورد استفاده قرار می گیرند.

استفاده از چسب کاشی برای آب بندی استخر

یکی دیگر از روش های اب بندی استخرها، استفاده از چسب کاشی می باشد. لازم به ذکر است که استفاده از چسب کاشی به تنهایی توانایی عایق بندی استخر را ندارد اما انتخاب نوع مناسب و نحوه اعمال صحیح آن، می تواند تا حدی در کاهش نفوذ آب به سازه استخر موثر باشد. چسب های کاشی به تنهایی از خاصیت چسبندگی بالایی برخوردارند اما در چسب های کاشی پایه سیمانی، از پلیمرهایی استفاده می شود که خاصیت اب بند کننده دارند و همين امر موجب افزایش طول عمر و دوام این چسب ها خواهد شد. یکی از مزایای استفاده از چسب کاشی این است که می توانید آن را بر روی کاشی های قدیمی نیز استفاده کنید.

آببندی استخر با پرایمر

پرایمر آب بندی استخر یکی از محصولاتی است که بسیار در بین کاشی کاران مورد استقبال قرار گرفته و  محبوبیت خاصی پیدا کرده است. پرایمر زیر سازی، محصولي ايده آل جهت واترپروف نمودن و بالا بردن استحكام زير آب بند سست و ضعيف مي باشد. اين محصول جهت افزايش چسبندگي هنگام رنگ آميزي استخر و عایق کاری استخر هاي بزرگ كه فشار هيدروليكي بسيار بالايي دارند پيشنهاد ميشود. پرایمر آب بندی استخر در مقاومت حرف اول را می‌زند، همچنین ناگفته نماند که اگر قصد استفاده از پرایمر برای عایق کاری استخر دارید، باید بسیار با دقت عمل کنید تا باعث افزایش میزان جلوگیری از نشتی آب شوید، پودرهای پلیمری را می‌توان به آسانی با آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار داد. در نهایت کار و بعد از به اتمام رسیدن آب بندی استخر، نوبت به تمیز کردن استخر می‌رسد که می توانید این کار را با استفاده از ربات های تمیز کننده انجام دهید و از استخر خود لذت ببرید.

آب بندی سازه استخر بتنی

یکی از مواردی که در آب بندی استخرها باید مورد توجه قرار گیرد، آب بندی سازه استخر بتنی می باشد. استخرهای بتنی به خاطر نفوذ پذیری بالا، در معرض نشتی بیشتر در مقابل سایر استخرها قرار دارند، به همین دلیل برای جلوگیری از نشتی استخر، بهتر است آب بندی قسمت های داخلی اینگونه استخرها به خوبی انجام گیرد که در اینصورت دیگر نیازی به آب بندی لایه خارجی نخواهید داشت. برای اب بندی استخرهای بتنی روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

بهترین روش آب بندی استخر

آب بندی استخر بتنی با استفاده از ژل میکروسیلیس

از جمله خاصیت های ژل میکروسیلیس آب بندی آن است که این مواد به دلیل روان کردن بتن، بسیار متراکم می شوند و بتنی که متراکم باشد نفوذ پذیری کمی دارد. این مواد از ایجاد انقباض و ترک خوردن در بتن جلوگیری می کند اما یکی از معایب این مواد هزینه بالای آن می باشد اما توجه به این مسئله مهم است که خساراتی که ممکن است در اثر آب بندی نادرست استخرها به وجود آید به مراتب بیشتر خواهد بود، به همین دلیل بهتر است از مصالح و مواد آب بند کننده با کیفیت استفاده کرد.

آب بندی استخر بتنی با چسب بتن

چسب بتن یکی دیگر از موادی است که برای اب بندی استخر مورد استفاده قرار می گیرد، این ماده که مقاومت بالایی دارد، باعث افزایش مقاومت کششی بتن خواهد شد که موضوع ترک خوردگی بتن را بهبود می بخشد. چسب بتن که برای آب بندی استخر مورد استفاده قرار می گیرد، خاصیت ترمیمی نیز دارد؛ بدین معنی که هنگام پیدا کردن نشتی در استخر می توانید با چسب بتن سطح دیوار و کف استخر را پوشش دهید.

آب بندی سازه استخر بتنی با ژئوممبرین

یکی دیگر از روش های آب بندی سازه استخر بتنی استفاده از ورق ژئوممبرین می باشد که معمولا برای عایق کردن سطوح خاکی شیبدار از آن استفاده می کنند. برای استفاده از این مصالح در آب بندی استخر، باید دقت کافی را داشته باشید؛ همچنین هزینه استفاده از این مواد در مقایسه با روکش های سیمانی کمتر می باشد.

استفاده از الیاف در بتن برای جلوگیری از ریز ترک‌ها

الیاف ها که به صورت طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرند، انعطاف پذیری بالایی دارند. استفاده از الیاف در بتن معمولا برای جلوگیری از ریز ترک ها می باشد. ترکیب کردن الیاف ها با بتن، باعث به وجود آمدن یک جسم پیوسته خواهد شد. برای اجرای این مصالح نیازمند کمک گرفتن از افراد حرفه ای می باشد.

سخن آخر

آب بندی استخر یکی از مهمترین کارهایی است که باید هنگام طراحی استخرها مورد توجه قرار بگیرد؛ همچنین برای محافظت از استخرهای خود بهتر است از کارشناسان در زمینه ساخت استخر کمک بگیرید تا آنها مقرون به صرفه ترین راه را به شما پیشنهاد دهند. اگر قصد ساخت استخر را دارید، پیشنهاد می کنیم از کارشناسان مجرب اچارسی راهنمایی بگیرید تا آنها بهترین راه ها را برای ساخت و محافظت از استخر به شما پیشنهاد دهند.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *