محتوای این مطلب

استخر از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اگر به دنبال ساخت استخر شنا هستید، بهتر است با بخش های مختلف آن آشنایی داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، هر چه سریع تر آن را برطرف کنید. آگاهی از آناتومی استخر شاید کار سختی به نظر برسد اما در این مقاله با اجزا اصلی استخر آشنا خواهیم شد. تجهیزات و بخش های مختلف استخر با توجه به نوع استخر شما و ابعاد آن می تواند متفاوت باشد، اما در حالت کلی وجود برخی از تجهیزات در داخل استخرها موجب افزایش طول عمر استخر خواهد شد که به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

چرا آگاهی از بخش های مختلف استخر ضروری است؟

استخرها در شکل ها، اندازه ها و سبک های متفاوت هستند؛ به همین دلیل مهم است بدانید استخر شما از بخش هایی تشکیل شده است تا بتوانید به اندازه کافی از آنها مراقبت کنید. ساخت استخر می تواند یک سرمایه گذاری قابل توجه باشد؛ بنابراین اینکه بدانید چگونه از استخر خود نگهداری کنید یا استخر شما از چه نوع فیلتراسیونی استفاده می کند و برای نگهداری یا تعمیر آن به چه مقدار زمان و بودجه احتیاج دارید، می تواند در طول عمر استخر تان تاثیر گذار باشد.

بخش های مختلف استخر

استخرها چه در روی زمین باشند و چه در داخل زمین، دارای اجزای اولیه یکسانی هستند. هشت جزء اصلی یک استخر شنا عبارتند از:

  • پمپ ها
  • فیلتر آب
  • اسکیمر استخر
  • زهکشی ها
  • لوله کشی استخر
  • واحد تصفیه استخر
  • سیستم گرمایشی استخر
  • روشنایی

مهمترین اجزای استخر

برخی از قطعات در سمت مکش استخر قرار دارند، در حالی که برخی دیگر در سمت فشار قرار دارند. اما در حالت کلی، هر دو طرف در تمیز نگه داشتن استخر، نقش مهمی را ایفا می کنند. در این بخش می خواهیم هر کدام از اجزا تشکیل دهنده استخر را مورد بررسی قرار دهیم و با وظایف آنها آشنا شویم.

پمپ، از جمله اجزا اصلی استخرها

خطوط های مکش به سمت پمپ ها می روند و پمپ استخر بسیار شبیه به قلب ما عمل می کند. پمپ، آب را از طریق سیستم استخر جریان می دهد و در بهبود نحوه کارکرد استخر تاثیر زیادی دارد؛ همچنین پمپ های استخر همزمان با موتور کار می کنند و باعث گردش آب در استخر شما خواهند شد. انواع مختلفی از پمپ ها در بازار وجود دارد که شما می توانید هر کدام از آنها را با توجه به کارکرد استخر تان انتخاب نمایید.

فیلترهای استخر

کلر فقط نیمی از کار را برای تمیز کردن استخر انجام میدهد. فیلتر استخر بقیه کارها را انجام خواهد داد. فیلتر ذرات کوچک خاک و باکتری ها را به دام می اندازد. انواع فیلترهای استخر شامل فیلترهای شنی، دیاتومه و فیلتر کارتریج می باشند که می توانید از هر کدام از آنها استفاده نمایید. فیلترهای با عبور دادن آب از یک مخزن حاوی سیلیس، آلودگی ها را از آب گرفته و در تمیز نگه داشتن استخرها نقش موثری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه فیلتر مناسب استخر را انتخاب کنیم؟

اسکیمر ها، یکی از اجزا تشکیل دهنده استخر

به نوعی از فیلترها که زباله های شناور را قبل از اینکه به کف استخر برسند جمع آوری می کند اسکیمر می گویند. اسکیمر یا کفگیر ها اولین خط دفاعی برای از بین بردن زباله های می باشند، چرا که زباله هایی مانند حشرات، برگ ها و گرد و غبار، قبل از اینکه به سایر تجهیزات استخر برسند، توسط اسکیمرها جذب خواهند شد. زمانی که پمپ استخر کار می کند، اسکیمرها زباله های شناور را از سطح آب جمع آوری می کند و این کار تا زمانی که پمپ استخر کار می کند ادامه خواهد داشت. برای افزایش طول عمر اسکیمرها و بهبود عملکرد آنها، پیشنهاد می شود که در مدت زمان های کوتاه اقدام به تمیز کردن آنها کنید.

بخش های مختلف استخر

واحد زهکشی استخر

زهکش ها موجب انتقال آب به واحد تصفیه خواهند شد. این زهکشی ها در پایین ترین نقطه استخر قرار دارند که برای جلوگیری از ورود هر گونه آلودگی، از روکش های مخصوصی برای آنها استفاده می شود. هدف از زهکشی ها مراقبت از هر گونه کثیفی یا زباله می باشد و آنها مانند یک دستگاه مکش عمل می کنند.

لوله کشی استخر

لوله کشی استخر از بخش های اصلی تشکیل دهنده استخرها می باشد، چرا که اگر آب داخل استخر از طریق اتصالات و لوله ها از قسمت های مختلف عبور می کنند و مجددا به استخر برمیگردند. نکته مهمی که در لوله کشی استخر ها باید مورد توجه قرار بگیرند، جنس لوله ها می باشد. به صورت کلی بهتر است از لوله های UPVC برای استخرها استفاده نمایید، چرا که این جنس از لوله ها استانداردهای لازم برای آب رسانی را دارند و از لحاظ بهداشتی برای انتقال آب مناسب می باشند.

واحد تصفیه استخر

این واحد یکی از اجزا اصلی استخر و موتورخانه می باشد. واحد تصفیه از دو بخش تصفیه فیزیکی و شیمیایی تشکیل شده اند که بخش فیزیکی آنها مربوط به فیلترهای شنی و پمپ های تصفیه می باشند که با به دام انداختن آلودگی ها، از کثیف شدن استخر جلوگیری می کنند. بخش شیمیایی واحد تصفیه استخر مربوط به موادی است که برای تمیز نگه داشتن استخرها مورد استفاده قرار میگیرند.

اجزا اصلی استخر

سیستم گرمایشی، یکی از اجزا اصلی استخر

یکی از اجزای تشکیل دهنده استخرها، سیستم گرمایشی استخر می باشد که می تواند در حفظ تعادل دمای آب تاثیر گذار باشد. برای گرم کردن آب استخر روش های مختلفی وجود دارد که می توانید با توجه به بودجه ای که در اختیار دارید، یکی از آنها را انتخاب نمایید. زمانی که می خواهید سیستم گرمایش مناسبی برای استخرتان انتخاب کنید، بهتر است پارامترها زیر را در نظر بگیرید:

  • اندازه
  • بهره وری
  • هزینه ها

روشنایی، از دیگر بخش های تشکیل دهنده استخر

سیستم روشنایی از جمله اجزا تشکیل دهنده استخرها می باشند که با توجه به سلیقه و مقدار بودجه ای که در اختیار دارید انتخاب می شود. برخی از صاحبان استخر برای افزایش زیبایی ظاهر استخر خود، از انواع و اقسام سیستم های روشنایی استفاده می نمایند. بخش روشنایی شامل تمامی چراغ ها، لامپ های داخل و خارج استخرها می‌باشند که می توانید از آنها در بخش های مختلف استخر و محوطه اطراف آن استفاده کنید.

جمع بندی

استخرها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که آشنایی با این بخش ها می تواند به شما کمک کند تا در زمان به وجود آمدن مشکلات، سریعتر آن ها را تشخیص دهید. در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی با اجزا اصلی استخر آشنا شویم. اگر شما به دنبال ساخت استخر رویایی‌تان هستید، می توانید با کارشناسان آچارسی در ارتباط باشید. آچارسی پیمانکار طراحی استخر و ساخت استخر، از ابتدا اجرا استخر تا تعمیر و نگهداری آن، در کنار شما خواهد بود.

این پست را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *